Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vybrat mezi tulipány

30. Červen 2019

Tulipány jsou jedny z nejkrásnějších na jaře kvetoucích rostlin. Můžeme je rozdělit na mnoho druhů podle tvaru květů, barev, podle období květů nebo způsobu použití. Hodí se ideálně na záhon, jen tak do trávy, do skalky, ale i jako obruba různých rostlinných ostrůvků. Je krásné pěstovat je spolu s narcisy, protože se doplňují jak barvami, tak obdobím květu. Podle čeho tedy u tulipánů vybírat? Jaké jsou pro vás ideální?

1

časně kvetoucí

Tulipány, které kvetou časně na jaře, mají typický jednoduchý tvar pohárku s pruhovanými nebo lemovanými okvětními lístky. Tento typ se používá k řezu nebo k vysazování na pravidelné záhony, ale hodí se i do domácnosti do květináče. I v nepravidelných zahradách mohou pěkně kontrastovat s jinými nepravidelnými typy rostlin.

2

kvetoucí uprostřed sezóny

Uprostřed sezóny kvetou zejména tulipány typu Triumph s jednoduchým kuželovitým květem nebo typu Darwinův hybrid s bohatým a intenzivně zabarveným květem. Jejich výhoda spočívá v tom, že jsou odolné vůči nepříznivému počasí.

3

pozdně kvetoucí

Tento typ tulipánů se vyznačuje nejsložitějšími tvary a nejsytějšími barvami. Patří sem jak liliokvěté tulipány, papouškovité tulipány např. typu Estella Rijnveld, nazelenalé a něžné tulipány typu Viridiflora, proužkovaté i zpeřené tulipány typu Rembrandt, ale i pivoňkokvěté tulipány. Můžete je použít při nepravidelných i pravidelných výsadbách do zahrady nebo do záhonů.

4

nízké druhy

Nízké tulipány jsou vhodné do nádob, na vyvýšené záhony nebo do skalek, vyžadují vzdušnou štěrkovitou půdu jako většina skalniček a hodně sluníčka.

5

hybridy tulipánů

Patří sem mnoho křížených druhů, například typ Tulipa Kaufmanniana, které rozkvétají časně na jaře, nebo typ Tulipa fosteriana či Tulipa greigii, které obvykle kvetou později. Hybridy tulipánů mají často i velmi pěkné listy.

6

jak o ně pečovat?

Většině tulipánů se daří v půdě bohaté na humus, snesou světlo i stín. Některé tulipány vydrží i více let, ale většina se chová spíše jako jednoletá rostlina. Po roce je zryjte, prohlédněte, nemocné vyhoďte a zdravé zasaďte znovu. Nevykvetou sice následující, ale až druhý rok po přesazení.

Pozor na tulipánovou plíseň, tzv. botrytidu tulipánů, na kterou jsou tyto rostliny velmi náchylné. Poznáte ji podle světle hnědých skvrn na listech. Listy a stonky jsou deformované, zmenšené. V pozdější fázi nemoci se listy pokrývají šedým povlakem. Chorobě velmi vyhovují vlhké podmíky. Jakmile máte podezření na tuto nemoc, odstraňujte a spalujte všechny poškozené listy nebo stonky.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat maliník
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat tulipány
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat reveň neboli rebarboru
Jak pěstovat tillandsie | rady