Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vypočíst čistou mzdu

Potřebujete si ověřit, že vám zaměstnavatel vyplatil vaši čistou mzdu v plné výši? Vypočíst si čistou mzdu je poměrně jednoduché, pro ukázku připojuji ukázkový příklad výpočtu zaměstnance na závěr.

Co je potřeba

propiska
kus papíru

1
Pamatujte, že do hrubé mzdy se započítávají veškeré položky, které připadají zaměstnanci za odvedenou práci v příslušném kalendářním měsíci. Do hrubé mzdy se kromě základní mzdy připočítávají prémie, odměny, mzdové příplatky, náhrady mzdy za dovolenou či státní svátky či jakákoli osobní ohodnocení od zaměstnavatele. Uvedené položky sečtěte. Hrubá mzda se na výplatnici (výplatní pásce) může váš zaměstnavatel označovat zkratkou HM. Superhrubá mzda pak označuje částku včetně pojistného, které za každého zaměstnance musí odvést státu zaměstnavatel.
2
Zaměstnavatel provádí zákonem předepsané srážky ze mzdy. První z nich je daň. Placení záloh na daň z příjmu ze závislé činnosti a funkčních požitků je přenesena na zaměstnavatele, tzn. že daň vypočítává a odvádí zaměstnavatel. Výše záloh se odvíjí od toho, zda poplatník u daného zaměstnavatele podepsal prohlášení k příjmům ze závislé činnosti a funkčním požitkům. Prohlášení je jednou z podmínek, aby poplatník mohl uplatnit nezdanitelné části daňového základu (to jsou dary, úroky, penzijní připojištění, členské příspěvky odborovým organizacím, životní pojištění apod.). Pokud zaměstnanec nepodepsal prohlášení k dani, zaměstnavatel nepřihlíží k nezdanitelným částkám. Výsledná zdanitelná mzda je zdaněna sazbou 15%. To se vypočítává z hrubé mzdy (rok 2010).
3
Zdravotní pojištění je daň o výši 4,5 % (2010) z hrubé mzdy. (Celkemje povinnost odvádět 13,5 %, zaměstnavatel proto zaplatí dalších 9%)
4
Sociální pojištění je daň o výši 6,5 % (2010) z hrubé mzdy. (Zaměstnavatel odvádí 26%)
5
Příklad: Mám 30.000 Kč měsíční tarif Prémie činí 5.000 Kč měsíčně Nečerpal jsem v daném měsíci dovolenou ani nemocenskou Odpracoval jsem všechny pracovní dny Mám jedno dítě Moje hrubá měsíční mzda činí tedy 35.000 Kč Mnou zaplacené zdravotní pojištění činí 1.575 Kč (4,5 %) Mnou zaplacené sociální pojištění činí 2.275 (6,5 %) Záloha na daň činí 4.965 Kč Sleva na poplatníka činí 2.070 Kč Daňové zvýhodnění za jedno dítě činí 967 Kč Výsledná záloha na daň je tedy 3.998 Kč Čistá mzda činí 27.152 Kč
Autor: chorche
Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici