Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vyřídit sociální stipendium

29. Září 2010

Studenti vysokých škol, kteří se ocitají v tíživé sociální situaci, mají možnost zažádat o sociální stipendium. Výše sociálního stipendia činí násobek přídavku na dítě ve zvýšené výměře, který byl stanoven nařízením vlády. V praxi se jedná minimálně o 1620 korun měsíčně, což pro vysokoškoláky ze slabších rodin jsou peníze, které pomůžou.

Co je potřeba

potvrzení ze sociálního úřadu
návštěva studijního oddělení

1

Mám nárok na sociální stipendium?
Nárok na vyplácení sociálního stipendia nevzniká automaticky. V prvé řadě je zapotřebí, aby zájemce studoval na veřejné nebo soukromé vysoké škole. Posluchač vysoké školy musí splnit také zákonem stanovenou podmínku, a tím je nárok na přídavek na dítě ve zvýšené výměře.

2

Jestliže vysokoškolák splňuje tyto podmínky, je povinen je prokázat originálem nebo úředně ověřenou kopií písemného oznámení o přídavku na dítě vydaného státním úřadem sociální podpory. Toto potvrzení předkládá obvykle na studijním oddělení na začátku akademického roku, popřípadě na příslušném oddělení vysoké školy. Ideální je informovat se na webových stránkách škol či u referentky studijního oddělení. Některé školy vyžadují vyplnit elektronický formulář.

3

Informace o rozhodnutí o přiznání či nepřiznání sociálního stipendia studenti obvykle obdrží poštou, popřípadě je nutné sledovat elektronické kanály školy, popřípadě prostřednictvím emailové korespondence.

Sociální stipendia se nezapočítávají do příjmů rodiny pro výpočet sociálních dávek a jsou osvobozena od daně z příjmů. V minulosti však udělalo ministerstvo školství chybu, a tak řada studentů musela sociální stipendium vracet, protože se do příjmu rodiny započítávalo.

Studenti, kteří pobírali sociální stipendium v minulém akademickém roce nemají automaticky nárok na sociální stipendium i v roce následujícím. Je nutné opět doručit potvrzení ze sociálního úřadu.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak napsat esej | rady
Jak se vyznat v druzích pepře
Jak sbírat svatojánské byliny
Jak využít ostružiník | rady a tipy