Přejít k hlavnímu obsahu

Jak snížit výdaje za plyn

V době, kdy jsou naše peněženky státem drancovány, snažíme se ochránit každou korunku. Největší každoroční můrou bývají platby za elektřinu, teplo a plyn. Rok co rok, i přes všestrannou odbornou kritiku, ceny stoupají. Jak ještě můžete snížit své výdaje za plyn? Je to vůbec možné? Tady je pár mých tipů.

Co je potřeba

• Znalosti
• Investice
• Plynový kotel
• Zateplení
• Plastová okna
• Nádobí
Porovnání cen plynu

1
Moderní domácnosti často topí plynem. Cena za topení plynem pak vytváří až 70 % z celkových výdajů za plyn. To, kolik je zapotřebí vytápět, se odvíjí nejen od velikosti domu či bytu, ale také od stavu domu. Výdaje snižují kvalitně provedená plastová okna, zateplení domu a vhodně vybraný kotel.
2
Plynový kotel by měl být kupován nejen podle velikosti domácnosti, ale také podle toho, kde bude umístěn a k čemu bude sloužit.
3
Zateplení domu a výměna oken rozhodně není levnou investicí, nicméně právě díky tomu, můžete výdaje za otop výrazně snížit.
4
Nezakrývejte radiátory. Nedávejte věci na topení, protože pak na prohřátí potřebujete vyšší stupeň k vytopení místnosti. To samé platí i o dlouhých záclonách a závěsech. Jestli chcete ušetřit, jděte v topné sezóně do krátkých.
5
Máte skutečně toho nejvýhodnějšího dodavatele plynu? V současné době v Česku naleznete na 38 rozdílných dodavatelů plynu. Každý z nich nabízí plyn za odlišnou cenu. Kalkulačka plynu vám přinese velice zajímavé a přehledné porovnání cen plynu. Je neuvěřitelné, jak výrazný rozdíl v cenách mezi sebou mají jednotlivé společnosti.
6
Zjistěte si, jestli máte vskutku tu nejvýhodnější cenu, a pokud ne, bez rozpaků změňte dodavatele. Změna dodavatele je možná jednou za půl roku a je zcela zdarma.
7
Jestli chcete snížit výdaje za plyn, nepřetápějte místnosti. Každá místnost by měla mít trochu jinou teplotu (například ložnice by měla být v domě nejchladnější). Tam, kde se dlouho nevyskytujeme, nemusíme tolik přitápět. Když je venku tepleji, nemusíte mít doma horko. Orientovat se vám v tom může pomoci interiérový teploměr, na jehož podkladě regulujte teplotu. Termostatické hlavice s vhodným regulátorem výkonu kotle vám ušetří až 20 % nákladů za teplo.
8
Velkým nešvarem a vlastně i nesmyslem, je dlouhé větrání v zimě, místo regulace topení. Větrat se má krátce, zato však intenzivně. Stěny pak neprochladnou, vymění se pouze vzduch. Jestli máte zateplený dům je zapotřebí frekvenci větrání korigovat i podle vlhkoměru, který vám napoví, jestli máte přetopeno, či naopak.
9
Vařte ekonomicky. Co to znamená? Vařte s poklicemi. Hořák s plamenem by neměl být větší, než dno hrnce. Na delší vaření si vybírejte tlustostěnné hrnce s dvojitým dnem. Na krátkodobý ohřev, či jiné rychlé vaření vám vystačí tenkostěnné hrnce.
Autor: Adriana Dosedělová | Zobrazit autorská práva

Foto: stormdancem zdroj: sxc.hu

Hodnocení
Karel Hladký (neověřeno) | Pá, 02/15/2019 - 08:59

Musím uznat, že to zateplení dělá opravdu obrovský rozdíl. My zateplení celého domu dokončili minulé léto a společně s ním jsem rovnou vyměnil i všechna těsnění oken a dveří. Uvidíme jak se to projeví na vyúčtování, ale už teď cítím, že doma nemusíme topit tolik a teplo z domu neuniká.

Tomáš Pokorný (neověřeno) | Pá, 11/13/2015 - 15:10

my necháváme každý rok kontrolovat kotel, aby se něco nezanedbalo a v minulém roce jsme k tomu změnili dodavatele na comfort energy, což nám v těch lepších cenách taky pomohlo, ale bez těch prohlídek kotle si myslím, že by to nedělalo tolik...

Také přemýšlím, jak snížit výdaje za plyn. Všemi vašemi radami se řídím, ale i přesto, že byla mírná zima, je částka 35 000,- za plyn neúnosně vysoká. Do celkové rekonstrukce se pouštět nebudu, plynový kotel je 5 let starý, rozvody jsou v mědi. Jedinou variantu vidím ve výměně radiátorů. Začali nabízet radiátory s řízeným zatékáním X-Control. Cena je oproti běžným radiátorům trochu vyšší, ale při udávané úspoře je návratnost investice docela rychlá. Máte s němi někdo zkušenost?

Moran (neověřeno) | Pá, 08/30/2013 - 09:32

V rámci úspor plynu jsme letos provedli menší úpravu topení. Máme radiátory Radik VK napojené na plynový kotel. Odmontovali jsme je, propláchli usazeniny a za radiátory nalepili odrazové termofolie.
Také jsme na radiátory namontovali termostatické hlavice, protože je pravda, že každá místnost by měla mít jinou teplotu. Uvidíme po topné sezóně, jak se nám tato menší investice vyplatila.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Zemní plyn celá řada českých domácností využívá nejen k vaření, ale i k vytápění. Bohužel nepatří zrovna mezi ty nejnižší položky ve vyúčtování. Také…
Obrázek není k dispozici
V loňském roce získalo licenci na obchod s plynem, s možností dodávat plyn zákazníkům, celkem 122 společností. Aktuálně však plyn dodává jen 38 firem,…
Obrázek není k dispozici
Ceny plynu i elektřiny nás dokážou dostat do kolen. Za plyn platíme ročně tisíce a někde i desetitisíce korun, podle toho, k čemu všemu plyn využíváme…
Obrázek není k dispozici
Bez zemního plynu se neobejde téměř žádná domácnost. Jsme tedy svým způsobem rukojmím, kterému nezbývá nic jiného, než se přizpůsobit stávající situac…