Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně přikrmovat ptáky na krmítku

Krmení ptáčků v zimě je jednou z častých radostí dětí i dospělých. Některá potrava ale ptákům spíše ubližuje než prospívá. A nesmíme zapomínat ani na ptáky přezimující na hladinách řek a rybníků. Opravdu je pro ně nejvhodnější potravou suchý rohlík?

Co je potřeba

nejrůznější semena
obilí
ořechy
lůj

1

Přikrmování na krmítku

Potrava v krmítku by měla být pestrá. Má to hned dva dobré důvody: zaprvé nabídnete našim opeřeným kamarádům širší škálu výživných látek a za druhé přilákáte na krmítko mnohem více druhů ptáků.

Čím přikrmovat: semena (jakákoli, i mák), drcená jádra ořechů, ovesné vločky, maličké kousky masa (syrového), nastrouhaná mrkev a přírodní sádlo nebo lůj. Přidávat můžete občas i jablka (ty jsou lepší napíchnuté na plotě nebo pověšené pod krmítkem), obilí a nejrůznější nasušené plody (jeřabiny, trnky, pámelník atd.).

Co na krmítko nepatří: především pečivo (jakékoli, lhostejno jestli čerstvé nebo sušené), těstoviny, kořeněné a slané kuchyňské zbytky a jakákoli plesnivá, nahnilá nebo jinak znehodnocená potrava.

2

Vhodné krmítko a kde ho umístit

Krmítko musí být především dostatečně velké ,aby se do něj vešly i větší druhy ptáků. Musí mít přesahující stříšku, aby potrava uvnitř nevlhla a ohrádku, aby semena nepadala na zem. Ptáci si je sice umí najít i ve sněhu, tady jsou ale snadnou kořistí pro kočky. Nejvhodnější materiál pro krmítka je bezkonkurenčně dřevo, protože ptákům po něm nekloužou jejich pařáty.

Krmítko umístěte minimálně 1,5 m nad zem a 2 m od nejbližšího stromu, jinak se do něj může velmi snadno dostat kočka.

3

Čím krmit v zimě vodní ptáky

Jestliže také krmíte kachny na řece suchým rohlíkem, přestaňte s tím. Ubližujete jim. Pečivo je sice zasytí, ale nedodá jim potřebné vitamíny a minerály. Navíc po něm tloustnou a plný žaludek je nenutí hledat si jinou potravu. Trpí potom podvýživou. Zamyslete se: jak byste asi vypadali vy, kdybyste celou zimu jedli jen rohlíky? A příliš jim nepomůžete ani když nahradíte bílé pečivo celozrnným.

Tak čím tedy kachny a ostatní ptáky krmit? Úplně nejjednodušší je zajít do nejbližšího obchodu s chovatelskými potřebami a koupit granulovanou směs pro vrubozubé ptáky. Docela dobře poslouží i celá obilná zrna nebo ovesné vločky.

Na zahradu si můžete pořídit i čistě přírodní "krmítka." Stačí někam do rohu zasázet například keříky ptačího zobu nebo pámelník. Ptáci si na nich svoji potravu najdou a navíc si uvnitř mohou postavit hnízda.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat lojové koule pro sýkorky
Domácí lojové koule pro sýkorky | návod. Také v zimě přikrmujete sýkorky a nejen je? V tom případě se vám určitě bude hodit návod na domácí výrobu sem…
Obrázek není k dispozici
Jak na ruční výrobu krmítka pro ptáky
Na výrobu tohoto jednoduchého krmítka pro ptáky nebudete potřebovat žádné speciální nářadí ani vrtačku. Na výrobu krmítka postačí obyčejná pilka na dř…