Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně uskladnit brambory

12. Říjen 2019

Předtím, než brambory uložíme, necháme je od sklizně tak 2-3 týdny vydýchat v suchu a teple. Brambory před uskladněním nejprve zbavíme přebytečné zeminy. V žádném případě brambory neomýváme. Zeminu na bramborách odrolíme rukou po zaschnutí. Sklep před použitím je třeba uklidit a pořádně vyčistit a nebo i vysířit.

Co je potřeba

sklep, dřevěné bedýnky, netkaná textilie, dřevěné uhlí

1

Brambory neuskladňujeme ve vrstvě vyšší než 80 cm. Nejlepší je brambory uložit do dřevených beden, s mezerami mezi jednotlivými mezerami mezi laťkami.

2

Teplota při uskladnění brambor nesmí být nižší než 4 °C, jinak brambory zesládnou. Je také potřeba chránit je před světlem, aby neklíčily. Pokud se tak už stane, brambory s klíčky delšími než 5 cm již nekonzumujeme! Obsahují totiž stejně jako nezralá rajčata solanin a ten je jedovatý. Osvědčenou pomůckou proti klíčivosti brambor je vložit pod ně, asi tak na vzdálenost dlaně, dřevěné uhlí. Použít k tomu lze rošt. Brambory si tak lépe zachovají svou svěžest. Ideální vlhkost v místě uskladnění se má pohybovat kolem 55 %. Skladovací místnost musíme řádně a pravidelně větrat, aby se na jejích zdech neusazovala vlhkost, která se z brambor vypařuje.

3

Dřeveným popelem je možno ošetřit brambory zaseknuté a nebo jinak poškozené. Ale i přesto se musí spotřebovat jako první. Uskladněné brambory je možné přikrýt netkanou textilií, ale tak, aby se pod ní brambory nezapařovaly.

4

Hlíza prochází třemi fázemi: Období po sklizni (15-18 °C), období vegetačního klidu (4-8 °C) a období přechodu ke klíčení. Uskladnění brambor je možné i v bytě, například v komoře, špajzu apod. Ale není možné, skladovat je zde dlouhodobě. Bramborám, o kterých víme, že je budeme ponechávat na sadbu, bude stačit teplota při uskladnění 2-4°C.

Autor: ZBohdalova
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak využít naklíčený česnek
Jak správně zmrazit zeleninu
Jak vyrobit domácí hnojivo na růže