Co je potřeba

Dostatek času a trpělivosti. Na vlastní koupi i finanční obnos 10 000 - 60 000 Kč

1

Plemeno
Koňských plemen je mnoho. Obecně platí čím primitivnější, tím odolnější. Hledáte – li kamaráda na vyjížďky do terénu a nemáte – li sportovní ambice, pak doporučuji podívat se právě na taková plemena. Naopak pokud byste chtěli závodit, musíte vybrat plemeno vhodné do vašeho sportu.
Kritériem může být i výška koně a mohutnost v dospělosti. Dlouhán se nebude cítit dobře na malém huculovi a ani stokilový jezdec si nemůže vybrat koně „střízlíka“

2

Hřebec, kobyla nebo valach
V první řadě, je potřeba vybrat pohlaví. Hřebci jsou sice krásní, temperamentní, ale také hůře ovladatelní. Jsou více svými pány a dá větší práci přesvědčit je, že člověka musí respektovat. Navíc jejich chov sebou nese řadu obtíží. Mnohé stáje pro hřebce nemají vhodné prostory a nebo jejich komerční ustájení stojí majlant.
Kobylky jsou prima, ale stejně jako každé příslušnice něžného pohlaví jsou tak trochu náladové. Snadněji totiž podléhají svým hormonálním cyklům a tak jeden den mohou být „báječné“ a druhý den „na zabití.“
Zdá se, že nejméně problémů budete mít s valáškem. U nich je snad jediným rizikem fakt, že někteří přijdou kastrací i o kus svého temperamentu.
Obecně však platí, že každý kůň je jiný a více než pohlaví ovlivní chování jeho povaha

3

Jak starý kůň?
Já, stejně jako má dcera, jsme toužily po hříbátku. Hříbě je jako nepopsaný kus papíru a pořízení koně od odstávčete (půlroční hříbě oddělené od matky) má své klady i zápory. Uvědomte si, že na koníka si poprvé sednete nejdříve za dva roky. Do té doby, ale i poté budete potřebovat mraky času na jeho výcvik. Navíc pokud u koní začínáte, můžete svými nechtěnými omyly nadělat na koníkovi spousty škody, které již nikdy nepůjdou napravit.
Ve věku 3 – 5 let je koník mladý. Jeho sportovní výkon v této době rychle roste a jestli pomýšlíte na sport, tak právě v tuto dobu je mladé zvíře nejvhodnější připravovat na závodní kariéru.
Pro rekreační a začínající jezdce ale doporučuji pořídit ještě staršího koně, takového, který už je vyrovnanější, spolehlivější, míň se všeho leká. S postupujícím věkem sice mohou nastat u koníka zdravotní komplikace, ale starší kůň vás většinou odmění svou klidnou a rozumnou

Tipy

Pokud jste se rozhodli pro koupi koně vemte sebou někoho, kdo koním opravdu rozumí. Stáří koně lze poznat také podle zubů a částečně lze odhadnout podle očních vrásek.

Varování

Vždy kupujte koně s kupní smlouvou a nechte ho prohlédnout veterinárním lékařem.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.75
Average: 3.8 (12 votes)