Přejít k hlavnímu obsahu

Jak určit soud příslušný pro podání žaloby

22. Září 2011

Možná přemýšlíte, že budete řešit svůj spor soudní cestou, protože jiné prostředky selhaly. U jakého soudu ale máte podat žalobu? Skutečně až v Ostravě, když jste z Prahy? K soudu nechodí rád ani žalovaný, ani žalobce. A věřte, že "potenciální" žalobce někdy nepodá žalobu jen proto, aby nemusel k soudu na druhý konec republiky.

1
Věcná a místní příslušnost soudu Jsou to dva pojmy, které možná znáte jen z televize. Ale někdy je dobré vědět, co vůbec znamenají: - VĚCNĚ PŘÍSLUŠNÝ je buď soud okresní, krajský, vrchní, Nejvyšší, případně Nejvyšší správaní soud. Zatímco okresní soud najdete v každém větším městě, Nejvyšší soud je jen jeden (nachází se v Brně). - MÍSTNÍ PŘÍSLUŠNOST naopak určuje, jestli váš případ bude projednán u soudu v Hradci Králové, nebo v Českých Budějovících.
2
Řízení se tedy koná u toho soudu, které je věcně a místně příslušný. Může to být Okresní soud v Karviné, Městký soud v Praze anebo například Vrchní soud v Olomouci. Zahájení řízení navíc brání tomu, aby o téže věci probíhalo u soudu jiné řízení.
3
Věcná příslušnost Jak tedy zjistíte, u kterého "článku soudní soustavy" máte žalovat? Nejspíš se neobejdete bez zákona, konkrétně se jedná o ustanovení § 9 občanského soudního řádu, které je poměrně podrobné. Základí pravidlo je takové, že k řízení v prvním stupni jsou příslušné okresní soudy. To je ostatně logické - Okresní soudy jsou rozmístněny po celé České republice a jsou nejnižším článkem české soudní soustavy. Někdy ale musíte žalovat přímo o krajského soudu. Případů je celá řada, krajský soud bude typicky rozhodovat ve věcech ochrany osobnosti, v některých sporech podle autorského zákona, ve věcech obchodního rejstříku či ochrany hospodářské soutěže. Zmínit je možné i insolvenční řízení. Úplný výčet by byl ale několikastránkový, proto nezbývá, než skutečně otevřít občanský soudní řád. Zjednodušěně řečeno ale můžeme uvést, že krajským soudům je v prním stupni svěřena těžší a odbornější agenda.
4
Místní příslušnost Ani místní příslušnost není možné popsat v jedné nebo v deseti větách. I odborník mnohdy sáhne po občanském soudním řádu, konkrétně nahlédne do § 84 - § 89a. Základní pravidlo je následující: K řízení je zpravidla příslušný obecný soud žalovaného. (Obecným soudem je přitom myšlen soud, v jehož obvodu má žalovaný bydliště, místo podnikání, sídlo atd.) Co to znamená? Pokud jste z Karlových Varů a váš dlužník bydlí v Brně, nezbývá, než podat žalobu u brněnského soudu.
5
Výjimky Z předchozího bodu samozřejmě existují výjimky. Dlužníka proto můžete žalovat nejen v místě, kde má bydliště, ale vedle toho i v místě, kde pracuje nebo například tam, kde vznikla škoda. Výběr záleží na vás. Jeden z takto určených soudů vám totiž může svou vzdáleností vyhovovat více, než ten soud, v jehož obvodu žalovaný bydlí.
6
Výlučná příslušnost soudu Aneb někdy vás bydliště či pracoviště žalovaného vůbec nezajímá (k tomu blíže § 88 občanského soudního řádu). Tady je několik případů: ROZVOD - Žalovat budete u soudu, v jehož obvodu jste jako manželé měli poslední společné bydliště. Ale jen za předpokladu, že v obvodu tohoto soudu nadále bydlí alespoň jeden z vás! Pokud jste jako manželé bydleli v Brně a pak se jeden z vás (Vy) odstěhoval do Prahy a druhý (manželka) do Plzně, musíte žalovat v Plzni. NEMOVITOST - Žalovat musíte u soudu, v jehož obvodu se nemovitost nachází. PROHLÁŠENÍ ZA MRTVÉHO - Příslušný bude ten soud, který byl naposledy v ČR obecným soudem toho, kdo má být za mrvtého prohlášen.

Pokud se jedná o obchodní věc, zpravidla si můžete s protistranou vybrat soud, který má ve věci rozhodnout. (Žalovaný má sídlo v Ostravě, ale Praha vám oběma vyhovuje víc.)

Článek je informativní.

Autor: Zuzana B.
Hodnocení
Stanislav Vinter (neověřeno) | St, 01/06/2016 - 08:39

Dobry den prosím vas chci podat žalobu ja jsem z Chodova u K.V. a žalovany z Levic Slovensko mohu žalobu podat v Jihlavě kde dočasně bydlím

Jaroslav Kvasnička (neověřeno) | Út, 08/11/2015 - 11:37

LIDI VŠE MÁTE MARNÉ.DISKUSE O POLITICE JEN DÁVAJÍ PRÁVĚ TĚM POLITIKŮM KŘIVÁKŮM NÁVOD JAK NA NÁS A NIC TÍM NEDOCÍLÍME,BA NAOPAK SI NA SEBE PLETEME DALŠÍ NOVÝ POLITICKO-DEGRADAČNÍ BIČ.ONI NIC NEVYRÁBÍ A SKLÍZÍ TAM KDE NIKDY NIC NEZASELI TEDY U NÁS A TUDÍŽ JSOU TO 26 LET PŘÍŽIVNÍCI,KTERÉ MY NEPOTŘEBUJEME,ANI PREZIDENTA,ANI VLÁD, ANI OMBUDSMANY,ANI SOUDY,ANI POLICII A VLASTNĚ ŽÁDNÉ ČESKÉ STÁTNÍ INSTITUCE VČETNĚ JEJICH ÚSTŘEDNÍ MAFIE PSYCHIATRIE.JEDINÉ MOŽNÉ A SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ JE UŽ NIKDY NIKDO NIKOHO NIKDE NIKAM NEVOLIT.KAŽDÝ KDO SE DOSTANE KE KORYTU A LIZU VÁS ( NÁS ) CHCE VŠECHNY O VŠECHNO OKRÁST A POZABÍJET.KŘÍVÁK PREZIDENT SI JMENUJE SOUDCE POUZE PRO SEBE A VE SVŮJ VLASTNÍ PROSPĚCH A NIKOLIV PRO NÁS OBČANY Č.R. A POCHYBNÁ VLÁDA Č.R. SI PLATÍ POLICII A PSYCHIATRY PROTI NÁM A JSOU TO ČESKÁ STÁTNÍ POLITICKÁ POLICEJNĚPSYCHIATRICKÁ JATKA! http://margael.webgarden.cz/ ,,Arbeit macht frei!!!!!§"

Vraný Radek (neověřeno) | Ne, 05/03/2015 - 11:10

Žádám o radu jak postupovat při podání žaloby na stát. Nezbývá mi nic jiného.Byl jsem propuštěn z VT a jsem invalidním důchodcem III.stupně tento důchod mi však není vyplácen z důvodu nesplnění podmínky odpracování potřebných let. Před VT jsem pobíral dávky v hmotné nouzi,nyní mne však ani tyto dávky nebyli přiznány a tudíž jsem zůstal bez prostředků.Nemám peníze na léky (500,-kč/měs.),ani na léky. Nechápu proč bylo stanoveno nějaké životní minimum. Děkuji za radu jak postupovat v této věci. Vraný

Jan (neověřeno) | So, 02/08/2014 - 13:03

Dobrý den.Prosím tímto o zodpovězení mého dotazu na téma žaloba.
V roce 2012,jsem podal u OS žalobu na dlužníka za neuhrazené faktury.Doba promlčení je po 4 letech.
Žalobu jsem podával v pondělí,a to dne 05.11.2012.Promlčecí doba byla dne 03.11.2012,ale to byla sobota.
Chtěl bych se zeptat,zda platí následující pracovní den po dni klidu jako možnost podání žaloby?Nebo
se počítá i soboda-volný den do celkové doby.
Děkuji za odpovědˇ.S pozdravem Jan.

zdenek Stanek (neověřeno) | Út, 02/04/2014 - 21:17

Laskavě žádám,jak mám postupovat ohledně "místní příslušnosti soudu"když celá záležitost se udála v mém trv.bydlišti.MaM reality pobočka Karviná,si najala prvávníka z Ostravy a ten podal žalobu do Pardubic,zřejmě tam je sídlo ředitelství MaM reality.Jak se mám bránit,mám podat námitku k OS Pardubice,aby jednání proběhlo,kde se událost stala a mám trv.bydliště a také zde sídlí pobočka MaM realty.Děkuji za odpověď Staněk Karviná

Další zajímavé články

Platební rozkaz je spolu s rozsudkem a usnesením formou soudního rozhodnutí. Přitom můžeme rozlišovat platební rozkaz, směnečný a šekový platební roz…
Není-li možné vyřešit věc smírnou cestou, je třeba se obrátit na soud. Soudní řízení se zahajuje žalobou, která se podává u věcně a místně příslušného…
Někdy se s druhým člověkem nepohodnete natolik, že se rozhodnete domáhat svých práv soudní cestou. Stejně tak se ale můžete dostat do situace, kdy pot…
Obrázek není k dispozici
I když soud jednou rozhodl, existují prostředky, jak jeho rozhodnutí zvrátit. Nabízí se samozřejmě podání odvolání, které je navíc řazeno mezi tzv. "ř…