Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat čtečku elektronických knih

Mezi velice oblíbené výdobytky poslední doby patří čtečky elektronických knih (e-knih), které umožňují snadné čtení, učení i sbírání různých informací. V současné době si můžete vybrat z celé řady různě velikých čteček elektronických knih s různými funkcemi. Víte však, jak si vybrat čtečku elektronických knih a která kritéria při výběru čtečky by vás měla zajímat?

1
Čtečku e-knih v prvé řadě vybírejte podle displeje. U displeje je velice důležitá jeho velikost, rychlost reakce a skutečnost, zda se jedná o E-ink displej anebo LCD displej. Při výběru čtečky si dále všímejte kvality zobrazení, která by měla být špičková i při osvícení přímým světlem. V Česku se běžně prodávají čtečky s pěti až dvanáctipalcovým displejem. Cena těchto čteček se pohybuje do 10 000 korun. • Velikost displeje přitom významně ovlivňuje nejen čitelnost, ale mobilitu. Čtečka o 5 palcích je určena k běžnému čtení, problém ji činí malá písmenka (která jsou zde titěrná), nicméně je snadno přenosná. Čtečka o 6 palcích je u nás nejvíce prodávanou a čtenářům vyhovuje pro snadnou přenosnost, a také pohodlné čtení. Tuto čtečku knih si lidé velice rádi s sebou berou na cesty i do metra. Pozitivní je u ní nejen skladnost, ale i váha (váží méně než kniha). Čtečky o velikosti 9–10 palců již nejsou tak skladné, avšak dobře se v nich studují různé dokumenty a materiály uložené ve formátu PDF. Tyto čtečky jsou vhodné pro studium i práci. • LCD anebo E-ink displej? Původní čtečky byly vytvořeny na bázi tzv. E-inku, který zcela napodoboval klasický černobílý tisk. Tyto čtečky umí zobrazovat jen několik odstínů šedé a bílé a klasický text. S obrázky, natož hudbou zde nepočítejte. Jde zde vysloveně o elektronickou knihu, kterou nemůžete číst ani ve tmě, pokud není čtečka obohacena o podsvícení displeje. LCD čtečky fungují na zcela jiném principu. Na těchto čtečkách vidíte barvy, obrázky i videa. Tyto čtečky také obvykle bývají dotykové, i když i E-inkových dotykových stále přibývá. Jaký je mezi LCD a E-inkovými čtečkami hlavní rozdíl? – Ve výdrži. Čtečka s LCD displejem potřebuje dobití každých pár hodin, kdežto E-inkové vydrží v plném provozu i 14 dní. Vše se samozřejmě odvíjí i od baterií. • Displej musí mít kvalitní zobrazení na slunečním světle.
2
Výdrž baterií je dalším důležitým kritériem, který byste měli při výběru čtečky elektronických knih zohlednit. Tato výdrž se nepočítá na minuty, ale na impulzy. Vyberte si čtečku s takovou baterií, která vydrží minimálně 10 000 impulzů.
3
Čtečku elektronických knih si vybírejte i podle toho, jakým způsobem do ní můžete dostat data (tedy dokumenty a elektronické knihy). Na trhu jsou k dispozici takové čtečky elektronických knih, které se prostřednictvím USB portu spojí s počítačem anebo notebookem a požadované soubory si jednoduše přetáhnete (zkopírujete). O něco modernější čtečky se již dokáží napojit na Wifi anebo 3G síť, která vám umožní přímé připojení se k internetu, odkud si knihu můžete stáhnout a umístit přímo dovnitř anebo na paměťovou kartu. Čtečky elektronických knih mají obvykle paměť pohybující se od 0,5–4 GB, což je dostačující v případě klasických dokumentů, pokud však uvažujete mít ve čtečce dokumenty ve formátu PDF, obrázky, videa anebo dokonce hudbu, porozhlédněte se raději po takové, která umožňuje vložit paměťovou kartu.
4
Ovládání čtečky by mělo být jednoduché a mělo by vám doslova padnout do ruky. Ovládání čtečky přitom může být dotykové, ale praktické je i tlačítkové ovládání. Klávesy by na čtečce měly být umístěny smysluplně, a tak, aby se vám čtečka neovládala poněkud krkolomně. Je proto dobré si čtečku vzít do ruky a vyzkoušet si ji.
5
Velmi významným faktorem při výběru čtečky je také její váha. Šestipalcové čtečky váží pouze necelých 200 gramů. Ty desetipalcové čtečky však mohou vážit i třikrát tolik (0,5 kg).
6
Podle čeho ještě čtečku elektronických knih vybírat? Podle bonusových funkcí, které všechny čtečky nemají. Jejich výběr je pouze na vás, co je pro vás praktické. Některé čtečky svým uživatelům nabízí možnost zakládání si záložek, psaní si poznámek do textu, používat kalendář, slovník anebo webový prohlížeč. Ty nejmodernější čtečky elektronických knih umožňují díky Androidu stáhnout si a hrát i různé hry.

• Při výběru čtečky si zjistěte, zda čtečka elektronických knih podporuje české znaky (jelikož ne každá to tak má).
• Při nákupu čtečky elektronických knih se také zajímejte o to, jaké formáty je přístroj schopný otevřít.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: jamjar , ID: 83847109, Pixmac.cz

Hodnocení
Tom (neověřeno) | Čt, 09/11/2014 - 16:59

Především doporučuji věnovat výběru čas, rozhodovat se podle vlastních preferencí (co od čtečky požaduji) a podle zkušenosti ostatních. Doporučuji také čerpat informace u odborných prodejců nebo na odborných webech.

LenkaN (neověřeno) | Po, 03/31/2014 - 19:05

Osobně bych při výběru čtečky knih rozhodně zvážila velikost displeje apod. parametrů, vybrat si lze.

sisi (neověřeno) | Ne, 03/09/2014 - 15:10

Při výběru čtečky je vždycky nejlepší najít si na internetu nějakou diskuzi. Před nějakým tím pátkem jsem si tímto způsobem vybrala tu svou. Teď chci koupit čtečku i dceři, kamarádka mi doporučila Kindle 5, kterou nedávno objednala za dobrou cenu, tak se tam porozhlížím. A znovu pročítám diskuze, protože tam se toho člověk dozví nejvíc.

Mně návod naopak pomohl. Jediné, co jsem dosud věděla je, že nějaké čtečky e-knih existují. Porovnání čteček bych asi ale také ocenila, protože si chci čtečku pořídit, ale tyto vstupní informace mi pomohly.

krejzi (neověřeno) | Po, 09/02/2013 - 12:54

A jak ten článek poradil? Vlastně se tam píše, je čtečka do 10 000 Kč všechno zvládne. Ale jaká to je, jaká to není. To, že amazon dovoluje něco, to že jiné čtečky fungují v češtině, to že nějaké jiné nabízejí možnost kupovat přímo z netu atd atd. Článek je sice povrchně detailní, ale myslím si, že by bylo lepší, kdyby se porovnal nějaké konkrétní čtečky. A spíš bych se bavil o cenách do 5 000 Kč u čteček. To, co je barevné, svítivé a lesklé není čtečka, ale tablet. Ale to je zase na jinou debatu.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Při výběru digitální videokamery zohledňujeme cenu přístroje a užitné funkce, které jsou pro nás klíčové. Pro příležitostné zachycení zajímavých okamž…
Robotický vysavač je výmysl 21. století, jehož existenci nejvíce ocení hospodyňky a všichni ti, kdo chtějí mít zase o jednu domácí práci, v tomto příp…