Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat a koupit ojeté auto

Koupě automobilu je důležité rozhodnutí, které vyžaduje spoustu rozvahy a přemýšlení. Koupě nového automobilu není tak náročná a složitá jakou koupě automobilu ojetého. Přeci jen, záruka daná výrobcem ve vás vyvolává určitý pocit jistoty, že řešení případných problémů spadá na jeho bedra. U ojetých vozů tomu tak není, proto je důležité, abyste si při koupi ojetého automobilu dávali větší pozor. Na co? To vám poradí následující řádky.

1
Typ vozidla Před samotným započetím okrasné jízdy po autorizovaných prodejnách nebo autobazarech, si udělejte důkladný monitoring, který typ vozidla bude pro vaše potřeby nejvhodnější. Nezapomeňte si ujasnit: - pro jaké účely vůz kupujete - jaké jsou vaše nároky a požadavky na kapacitu vozidla - jak jste náročný řidič a jak významnou roli pro vás hrají jízdní vlastnosti vozidla - sumu, kterou jste ochotni a schopni za vůz zaplatit Jistě, že nebudete kupovat kabriolet, když máte v úmyslu v automobilu vozit, děti, psy, rodinné nákupy apod. Na druhou stranu si nebudete pořizovat vůz s nízkým obsahem motoru, když jej potřebujete pro časté a delší cesty.
2
Nabídka Než začnete navštěvovat autorizované prodeje (komisní prodej) a autobazary, pečlivě si projděte nabídku na internetu a udělejte si základní monitoring ceny typu vozidla, pro které jste se rozhodli. Na nákup auta se vydejte s ucelenou představou, jaký typ vozidla a v jaké výbavě chcete a se základní znalostí ceny, za kterou je možné daný typ automobilu pořídit. Také si přečtěte různá diskusní fóra a recenze na vámi vybraný typ automobilu. Rady a poznatky zkušených majitelů vám mohou pomoci předejít případným komplikacím při pořízení špatného a kazového typu vozidla.
3
Prodejce Pokud jste našli vhodné auto, ověřte si prodejce, který auto prodává. Základní monitoring na internetu není nikdy na škodu. Můžete se dozvědět celou řadu důležitých informací, které mohou být pro koupi automobilu zásadní.
4
Zkušební jízda Rozhodně nepodceňujte zkušební jízdu. Během ní můžete rozpoznat celou řadu skutečností, které z úst prodejce jistě neuslyšíte. Doporučujeme, abyste si s sebou vzali jako doprovod někoho zkušenějšího, kdo je schopen během krátké prohlídky a zkušební jízdy rozpoznat stav vozidla. Během zkušební jízdy zkoušejte citlivost řadící páky, stav spojky, zvuk motoru a stav brzd. Prodejce by vám měl umožnit kompletní prohlídku automobilu včetně prohlídky podvozku, nejen vám, ale také například vašemu odbornému doprovodu.
5
Vzhled Důležitý je také vzhled auta – stav laku, škrábance, oděrky apod. Ten vám mnohé o stavu a minulosti vozidla napoví. Pamatujte, že vzhled auta není zdaleka to nejdůležitější kritérium, které by pro vás mělo být rozhodující. I pod krásnou skořápkou se může schovávat časovaná bomba v podobě poruchové a téměř nepojízdné ojetiny.
6
Stav tachometru V České republice je stáčení tachometru legální záležitostí – bohužel. Počítejte tedy s faktem, že více než polovina ojetin nabízena v tuzemských autobazarech má stočený tachometr o desetitisíce, ne-li statisíce kilometrů. Jedná se o podstatný fakt, který ovlivňuje celkový technický stav vozidla. Bohužel, stočení tachometru je těžko prokazatelné.
7
Diagnostika Diagnostiku je možné provést u novějších typů vozidel. Počítač vám ukáže veškeré potíže a problémy, které automobil trápí. Jedná se o jednu z nejspolehlivějších metod, jak zjistit potíže a závady u automobilu.
8
Číslo karoserie Zkontrolujte si výrobní kód vozidla neboli VIN. Toto číslo bývá vyraženo do karoserie, nebo umístěno pod čelním sklem. Dále se může nacházet ve spodní části přístrojové desky nebo na podlaze u spolujezdce. Číslo musí být na všech místech shodné a také se musí shodovat s číslem uvedeným v technickém průkazu. Máte-li s sebou odborníka, ten dokáže posoudit, zda-li nedošlo k manipulaci s výrobními čísly, pokud podezření má, raději od koupě auta upusťte.
9
Bourané auto či nikoli Tento fakt jako laik poznáte horko těžko. Musíte se zaměřit na stejnost laku ve všech částech karoserie, najdete- li výchylky barevných odstínů, je zde velká pravděpodobnost, že auto bylo bouráno. Dále může nápomoci kontrola lícovacích spár, původního uchycení jednotlivých karosářských dílů ke skeletu karoserie, stav přední nápravy apod. Tuto prohlídku dokáže objektivně posoudit pouze odborník.
10
Další doklady k vozidlu Vyžádejte si další příslušné doklady k vozidlu, jako je například servisní knížka. Dávejte pozor, i servisní knížky se dnes velmi hojně falšují. Ověřte si, zda-li jsou údaje v ní vedené pravdivé a vztahují-li se k předmětnému vozidlu.
11
Rozhodování Při koupi auta se nerozhodujte příliš rychle. Prodejci prochází častými školeními a ví, jak vás přimět k rychlé koupi vozidla. Buďte velmi opatrní a hlavně obezřetní. Pokud kupujete novější vozidlo a prodejce se prokazuje servisní knížkou, zavolejte do centrály obchodního zastoupení pro ČR a vyžádejte si veškeré dostupné informace. Rozhodně nepodléhejte euforii a nátlaku prodejce. Jako každá nemovitost i automobil má svého kupce, pokud je vám souzeno, tak jistě na vás počká, než si ověříte, že právě ono je pro vás vhodné.
Náš tip/Rada na závěr: Jestliže budete kupovat ojeté auto v autobazaru, vždy vsaďte na ověřený autobazar. U známých a velkých autobazarů typu AAA Auto máte větší jistotu, že prodej proběhne korektně. U menších prodejců není na škodu si zjistit určité informace třeba přes internet, ptejte se klidně i rodiny a přátel.
Autor: arli444
Hodnocení

Zdravím, vybírám si na dojíždění do práce nějaké levné auto a jako hlavní kritérium beru motor. Ptal jsem se známých, jaké jsou podle nich nejlepší benzínové motory a byl mi doporučován hlavně oktávkový 1.8 TSI Green tec. Máte s ním někdo konkrétní zkušenosti ? Díky moc

DALIBOR888 (neověřeno) | Po, 08/26/2019 - 22:58

Já jsem si nedávno jel pro moje nové auto až do Německa, němci se totiž o auta chovají daleko lépe, takže to na stavu jejich vozů jde opravdu vidět. Ojetiny jsou tam navíc o dost levnější, protože většina lidí kupuje rovnou nové auto. Jedinou investicí, kterou jsem potom na autě udělal, byly nové letní pneumatiky, které jsem však naštěstí koupil dost výhodně.

Lukáš Hanáček (neověřeno) | Čt, 07/18/2019 - 21:24

No, já třeba už dlouho sním o nějakém sporťáku. Ideálně kabrioletu. Co jsem se ale tak díval po bazarech, tak najít takové auto za dobrou cenu a hlavně v dobrém stavu není zrovna jednoduché. Doufám ale, že se mi to někdy povede. Teď nedávno jsem třeba měl možnost se v jednom kabrioletu projet (měl jsem ho půjčený) a to mě jen utvrdilo v tom, že takové auto do budoucna chci.

Petr Hlávka (neověřeno) | So, 06/08/2019 - 21:48

Já si myslím, že dobré rady. Osobně jsem ale toho názoru, že u ojetého auta je dost dobré zohlednit i to, kolik například v budoucnu budou stát náhradní díly a případné opravy, protože těm se u ojetého auta prostě nevyhnete. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Kryštof (neověřeno) | Ne, 02/17/2019 - 20:24

Já jsem se při koupi auta hodně spálil. Kupoval jsem si auto poprvé, tak jsem se nechal oblbnout a když jsem ho přivezl domů, tak mi známý řekl, co všechno tam budu muset nechat opravit a kolik mě to bude ještě stát. Naštěstí to nebylo tak hrozné, protože jsem si koupil autodíly v ČB z https://voton.cz/ , kde je měly za rozumnou cenu.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Nová auta jsou drahá a rychle ztrácejí na hodnotě. Proto se mnoho lidí uchyluje k nákupu ojetých aut. V autobazarech jsou tisíce vozů, které čekají na…
Jak se bránit pomluvám | rady a tipy. Lži a pomluvy umí rozvrátit mezilidské vztahy rychle a důkladně. Často se dostaneme do řečí, aniž bychom se dopu…