Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat kvalitní spacák

30. Duben 2014

Dobrý spacák je základ kvalitního spaní. Nekvalitní spacák může pobyt v přírodě značně znepříjemnit, proto spací pytel vybíráme v obchodě nebo -eshopu obezřetně. Kromě jeho hmotnosti se primárně soustředíme na údaj o komfortní teplotě. Budeme-li přespávat ve stanu, pod širým nebem nebo na chatě jen v létě, je zbytečné kupovat zimní spacák za vysoké ceny. Je lepší spacák plněný dutým vláknem, nebo dát přednost peří? Čtěte osvědčené rady pro výběr nového spacáku.

1
Při nákupu spacáku byste se v prvé řadě měli dívat na to, do jaké teploty je spací pytel určený. Na spacáku máte obvykle uvedeny 3 údaje - teplotní maximum, teplotní minimum a optimální teplota. Podle těchto údajů velice snadno zjistíte, při jaké teplotě vám bude ještě dobře a kdy vám bude horko anebo naopak zima.
2
Spacák si vybírejte podle tvaru. Na výběr máte tvar anatomický (tzv. mumii), dekový, oválný spacák, který má i kapuci na hlavu, a dále dokonale tělo obkreslující spacák (s kalhotami). Co se týče udržení tepla, je nejlepším spacákem právě ten, jenž obkresluje postavu (ale není pohodlný). V Evropě však nejvíce lidé kupují mumii, protože poskytuje největší pohodlí. Dekové spacáky jsou vhodné pro přespávání na chatě.
3
Při výběru spacáku dbejte na to, abyste vybrali velikost vhodnou pro vaši postavu a výšku. Nadměrně veliký spacák představuje zbytečnou zátěž, menší naopak nepohodlí, protože stlačíte izolační vrstvu (která pak nehřeje). Ve správně velikém spacáku se cítíte dobře, nejste stísnění a spacák vás nikde nesvírá.
4
Spacák raději se zipem, anebo bez zipu? Tento fakt je ryze na vás. I když je nutné říct, že do spacáků se zipy se snáze leze, lépe se suší, a také v případě přílišného tepla zip jednoduše rozepnete a uděláte si pohodlí. Dozajista oceníte spacáky s oboustranným zipem.
5
Spacák vybírejte podle jeho vlastností. Mezi ty nejdůležitější vlastnosti spacáku patří dobrá termoizolace, vodoodpudivost, prodyšnost, hmotnost a objem. Dalším velice důležitým faktorem při výběru spacáku je skutečnost, z čeho je vyroben a čím je spacák vycpán. Spacáky se plní dutým vláknem a peřím. Spacák z husího peří je nejlepší, ale i ten má své „ale“. Péřový spacák vám zajistí dostatečný komfort, je navíc velice lehký, méně objemný, ale mnohem dražší než spacák z dutého vlákna. Když vám takový péřový spacák navlhne, jde jeho hřejivost rapidně dolů. V dnešní době však existují již takové voděodolné materiály, které riziko navlhnutí péřového spacáku eliminují na minimum (to byste museli lehnout do louže anebo důkladně promoknout).
6
Pokud jste se rozhodli pro péřový spacák, při jeho nákupu sledujte míru jeho naplnění. Tento údaj je označen značkou CUIN a představuje množství peří ve spacáku. Na výběr máte nejčastěji spacáky s náplní 600, 900 a 1200. Míra naplnění samozřejmě ovlivňuje cenu i celkový komfort. Ty levné (okolo 1000 korun), bývají nejméně plněné a obvykle jsou plněné dutým vláknem. Tyto spacáky si můžete koupit na občasné přespávání na chatu, kolo anebo hory. Pakliže však chcete skutečný komfort a chcete jej využívat nejen v létě, potřebujete spacáky tzv. tří sezónní (jejichž cena se pohybuje mezi 2500 – 3500 korun). Skvělý lehký péřák na tři sezóny vás vyjde na cca 4000 korun. Zimní spacák, který budete používat pouze občas a má náplň peří 600 -700 CUIN a nebo více (s 800 CUIN), vás vyjde přibližně na 8000 korun. Spacák do extrému, tedy teploty -20 stupňů Celsia bývá obvykle naplněn 1200 CUIN a stojí i víc, než 10 000 korun.

Při výběru spacáku samozřejmě nezapomeňte na hmotnost a skladnost. Pokud cestujete autem, není pak váha až tak důležitá.

Nepodceňujte životnost spacáků. Spacáky z dutého vlákna mají životnost maximálně 4 roky, zatímco péřové spacáky mnoho let.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto k návodu Jak vybrat spacák: ilustrační, SPX1MSD, ID: 1991157, zdroj: Pixmac.cz

Hodnocení
Radek Alexa (neověřeno) | Po, 08/19/2019 - 05:57

Nějaký dobrý spacák by se mi také docela hodil. Jeden sice doma mám, ale ten bohužel není nic moc a když se venku teplota začne blížit k nule, tak je v něm pěkná zima. Nedávno jsem se po nějakých díval a docela se mi zalíbily například takové ty armádní, které mají na https://armik.cz/army-shop-kategorie-spaci-pytle-a-stany-spaci-pytle/ Některé z nich vypadají, že by dokázaly dobře zahřát i v připadě, že by teplota šla pod nulu.

Další zajímavé články

Zdravý životní styl je neustále v módě a k němu se pojí i zdravé návyky, mezi které patří pití čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Ta je bohatá na vita…
Obrázek není k dispozici
Krbové nářadí by mělo být nedílnou součástí nejen starých kamenných krbů, ale i moderních krbových kamen v moderních interiérech. Často se v dnešní do…
Obrázek není k dispozici
V žádné správné kuchyni nesmí chybět kuchyňská váha. Pouze s pomocí váhy můžeme správně odměřit ingredience potřebné k vytváření různých pokrmů. Stejn…
Obrázek není k dispozici
Víte, že remoska je českým vynálezem? Tyto pečící trouby se staly fenoménem české kuchyně pro své vlastnosti, kterými jsou především universálnost pří…