Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat pro předškolní dítě knihu

27. Listopad 2013

Kniha je pro děti velkou inspirací, zdrojem všeobecného poznání, ale i zprostředkovatelem dosud nepoznaného reálného života. Kladný vztah ke knize můžeme pěstovat u dítěte již v raném věku. První dětské knížky - leporela, skládací knížky, plastické - omyvatelné, mají jedno společné synonymum. Jsou poutavé, barevné, přiměřeně srozumitelné danému věku. Jakou knížku dítěti vybrat, když ještě nemá vyhraněný názor na dění a na svět?

1

Kniha pro každého

Každé dítě by mělo mít svoji knížku, ke které se rádo vrací, v které listuje, dovede o ní vyprávět podle obrázků, anebo dokonce umí reprodukovat jednotlivé pasáže, i když ještě neumí číst. Najděte si několikrát v týdnu (když ne denně) chvilku času a čtěte dětem z knížky alespoň vždy kousíček textu, nebo si o příběhu nad knížkou vyprávějte.

Pro nejmenší děti vybíráme leporela, různé skládací knížky, které mají jednoduchý text, anebo jen obrázky. Děti mají rády rýmovačky, veršovánky s jednoduchým rýmem, který je neomrzí a stále dokola jej opakují. Rozvíjí si tak řečový aparát, výslovnost, artikulaci, ale i poznání všeho, co souvisí s životem.

2

Zvířátka a příroda v obrázcích

Snad každé malé dítě má rádo zvířátka a s tím i související přírodu. Vaše volba bude mít vždy dobrý základ, když vyberete dítěti knížku o zvířátkách, pokud má dítě konkrétní vztah k pejsků, kočičkám, miluje koně, pak máte výběr hned jasný. Pokud si myslíte, že vaše dítě má na konkrétní téma již knížek dost, vyberte námět ze světa zvířátek a přírody nějaký jiný. Dítě si tak obohatí a rozvine další zdroj poznávání.

3

Pohádky patří dětem

Pojem pohádka je synonymem dětství. Nemůže snad být nic lepšího a přínosnějšího pro rozumový rozvoj dítěte, než je čtení nebo vyprávění pohádek. Pokud se neorientujete, jakou pohádkovou knížku vašemu dítěti byste měli nabídnout, sáhněte klidně po klasice. Kdo s dětí pohrdne pohádkou O perníkové chaloupce, O Koblížkovi, O neposlušných kůzlátkách, O Smolíčkovi, O Červené Karkulce a mnohých těch dalších, které jsme měli v dětství taky rádi?
Ale dítěti se zavděčíte i moderní pohádkou a zvlášť takovou, kterou znají z médií a televize

4

Poznávat svět

Děti, které dorostly do věku předškoláků, mohou zajímat knížky se zeměpisným námětem. Znají již některé světadíly, možná tam byly i s rodiči na dovolené, tak jim takové knížky s ochotou vyberte. Obohatí to jejich zájem a rozšíří oblast znalostí. Knihy s námětem vesmíru, kutilství technického rázu, vaření najdete v nabídce knih podané srozumitelnou formou pro děti tohoto věku.

5

Podporujte a vytvářejte podmínky pro zájem dětí o knihy, které jsou předpokladem zdravého rozumového rozvoje. Kniha obohatí jejich představy o reálném světě, rozvine duševní vnímání dítěte, smyslnost, fantazii a mnoho dalšího pozitivního.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct domácí piškoty | recept
Domácí piškoty | recept. Až vyzkoušíte tento recept na lahodné domácí piškoty, už je nikdy nekoupíte v obchodě. Domácí piškoty jsou voňavé, nejsou tak…
Jak oblékat dítě do školky
Jak obléknout dítě do školky může být dilema mnoha rodičů. Je však potřeba vycházet z přirozených potřeb dítěte, jež si hraje, pohybuje se, skáče, cvi…