Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat stan

Dáváte-li při spaní v přírodě přednost noclehu ve stanu, oceníte řadu vlastností. Například možnost stan rychle a jednoduše rozložit, postavit a složit, nebo jeho lepší voděodolnost při vydatném dešti. A to obzvlášť, pokud stanujete s celou rodinou. Stany dostupné v běžných e-shopech nebo outdoor obchodech pocházejí od různých výrobců, mají různé barvy, tvary, vyspí se v nich různý počet lidí a liší se v mnoha dalších parametrech. Nákup stanu se proto může jevit velice obtížný, pokud se však budete řídit tímto návodem, uvidíte, že výběr nového stanu zvládnete relativně snadno.

Co je potřeba

• K jakému účelu stan chcete
• Pro kolik lidí
• Jestli budete stan nosit sebou anebo vozit vozidlem
• Kolik peněz chcete do stanu investovat

1
Při výběru stanu se nejprve sami sebe zeptejte, kolik dní v roce máte v plánu stan používat, a také, kam s ním míníte jezdit (na hory, do kempu, k vodě)? Budete stanovat ve sněhu, na skále anebo na písku? Budete jezdit autem anebo si všechno ponesete na zádech. Terén a roční období stanování ovlivňuje, který typ stanu je pro nákup nejvhodnější. Na výběr máte stany několika tříd, ty z nejnižší třídy jsou určeny pro běžné kempování v kempech několik dní v roce. Stany střední třídy jsou vhodné pro stanování u vody, na horách a frekventovanější výlety. Stan do extrému je určen k zimním pobytům ve sněhu.
2
Váš nákup nového stanu ovlivňuje počet osob, pro který bude stan určen. Obvykle se setkáte se stany pro 2 nebo 3 lidi, větší stany jsou pak často už rodinného typu. Při výběru nového stanu mějte na paměti, že 1 osoba by pro sebe měla mít ve stanu prostor cca 60 cm na šířku (pro stanování v zimě počítejte s ještě větším prostorem). Na délku by pak stan měl přesahovat výšku toho nejvyššího alespoň o 25 cm. Jistý vliv má i výška, ve stanu můžete chodit po čtyřech, po kolenech anebo rovně bez ohnutí.
3
Dále stany vybírejte podle tvaru a konstrukce. Koupit si můžete ovál, kopuli anebo tunel. Vůbec tím nejrozšířenějším typem stanu jsou kopule. Tunely jsou nejlehčí a jejich prostor bývá zužitkován nejefektivněji. Negativem tunelů je jeho nestabilita. Klasická kopule se nejvíce prodává, jelikož její výstavba je nejjednodušší a nejrychlejší. Ani stabilitu zde nemusíte řešit. Kopule navíc mohou mít i malou předsíňku, více vchodů anebo clonu. Více vchodů představují výhodu při větrání. Konstrukci tvoří hliníkové, duralové anebo sklolaminátové pruty. Mezi ty nejlepší stany patří ty, které mají tyče z kompozitních materiálů (sklolaminátu).
4
Důležitým faktorem při výběru stanu je samozřejmě materiál, z něhož je vyroben. Použité materiály velice významně ovlivní funkčnost, hmotnost, životnost a samozřejmě i cenu. Stany jsou jednoplášťové anebo dvouplášťové. Dvouplášťové jsou vyrobeny z 2 vrstev, které zabraňují tomu, aby se pára vysrážela přímo uvnitř stanu. Díky dvěma vrstvám budete mít uvnitř stanu sucho a příjemně. Stan by měl být ušitý z kvalitní syntetické látky se zátěrem s polyuretanu, ty modernější pak ze silikonu. Švy na stanu by měly být překryty nepropustnou páskou. Větrání může fungovat v podobě oken, vchodů, ale i otvorů ve střeše. Důležitou pozitivní vlastností stanu je také ohnivzdornost.
5
Nezapomeňte na voděodolnost (nepromokavost)! Pro běžné stanování si vystačíte u nás v Česku s voděodolností 2000 mm. Ty nejodolnější stany mají pak odolnost až 6000 mm. Voděodolné musí být i podlážky a to na české podmínky minimálně 5000 mm vodního sloupce.
6
I když se vám to nemusí pozdávat za důležité, výběr stanu podle barvy není žádnou malicherností. Ve světlém stanu se budete lépe cítit a neláká dovnitř tolik hmyzu. Tmavší stany zase naopak tlumí sluneční svit, což někdo oceňuje, avšak druhý to považuje za negativum.
7
A cena? Nejlevnější stany jsou k dispozici již za 1000 korun, ale zázraky od takového stanu nečekejte. Ty lepší stany pak u nás pořídíte již cca za 3000 korun. Rodinné stany pak od 8000 – 13500 korun. Vyplatí se počkat na výprodeje stanů po sezóně. Aby vám neunikla případná sleva, nechte si z větších e-shopů, jako je např. Mall.cz, zasílat newsletter do e-mailové schránky.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: John Bäckstrand, ID: 83970801, Pixmac.cz

Hodnocení

Jojo, Armik je super obchod. Taky jsem tam minulý rok kupoval stan a zatím mi slouží velmi dobře. Jen tak mimochodem, kdyby se tam náhodou také někdo rozhodl stan nebo cokoliv jiného kupovat, tak doporučuji prvně mrknout sem: https://slevovykupon.net/ Mají tam totiž slevové kupóny do tohoto obchodu, takže díky nim můžete nějakou tu korunu ušetřit. :)

Michala (neověřeno) | Pá, 04/12/2019 - 06:50

My jsme taky vybírali stan a chtěli jsme nějaký kvalitní, protože máme děti, tak aby na nás nepršelo. Za kvalitu si rádi připlatíme. Nakonec jsme vybrali stan z https://armik.cz/army-shop-kategorie-spaci-pytle-a-stany-stany/ a jsme s ním spokojený. Zatím se nám teda nestalo, že by pršelo, když jsme v něm spali.

Luboš (neověřeno) | St, 07/09/2014 - 13:01

Podívejte se když tak na můj inzerát:

Katka (neověřeno) | Po, 06/09/2014 - 12:47

Pokud sháníte nějaký levnější stan, doporučuji se podívat na srovnávač cen

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Při výběru digitální videokamery zohledňujeme cenu přístroje a užitné funkce, které jsou pro nás klíčové. Pro příležitostné zachycení zajímavých okamž…
Obrázek není k dispozici
Dětské kolo stále patří k dětským snům, které naštěstí na rozdíl od minulosti, již není tak složité vyplnit. Horší je to s výběrem toho správného děts…
Robotický vysavač je výmysl 21. století, jehož existenci nejvíce ocení hospodyňky a všichni ti, kdo chtějí mít zase o jednu domácí práci, v tomto příp…