Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyčistit žulový náhrobní kámen

02. Listopad 2015

Blíží se den výročí někoho z vašich zesnulých blízkých, dušičky nebo třeba Vánoce a vy chcete nejen vyzdobit jeho hrob věnci, květy či svíčkami, ale také jej předtím pořádně očistit a ošetřit tak, aby vydržel co nejdéle odolný proti vnějším nepříznivým vlivům? Pak tento návod jak vyčistit náhrobní kámen určitě zužitkujete.

1
Pokud je náhrobní kámen ze žuly, je jeho čištění poměrně jednoduché. Většinou stačí použít pouze hadr nebo při větším znečištění kartáč, voda a běžný saponát, který používáte doma, ale bez obsahu hrubých částic. Na větší skvrny je možno použít i čističe s obsahem kyseliny nebo můžete zkusit i jen neředěný ocet.
2
Případně můžete použít i speciální přípravky určené přímo na čištění dlažby a přírodních i umělých kamenů (nesavých), jako je např. Bistrol kámen leštěnka, kterou seženete v každé drogérii a která se používá nejen k čištění náhrobního kamene, schodů, podlah apod., ale také čištěnému povrchu navrací lesk a poskytuje mu ochranu před následným znečištěním a povětrnostními vlivy, ale třeba i před mechem. Další variantou je např. HG čistič náhrobních kamenů, který se prodává v nádobě s rozprašovačem, takže jeho použití je pohodlnější, ale zase vyjde trochu dráž.
3
Poměrně nová je pak tzv. nanotechnologie, která je používaná k impregnaci a ochraně různých povrchů, čímž se zvyšuje jejich životnost. Tato technologie udělá s náhrobním kamenem doslova zázrak, protože nanotechnologií ošetřené materiály jsou odolné vůči chemikáliím, mechanickému poškození, plísním, rzi, stárnutí. Snad úplně nejlepší vlastností této technologie je to, že po jejím použití materiály získají tzv. lotosový efekt, což se dá s čistým svědomím nazvat jako samočistící vlastnost materiálu – voda z povrchu stéká dolů v kapkách a přitom s sebou bere i různé nečistoty. Více o nano impregnaci naleznete i na stránce JakTak.cz
4
Přípravky, kterými se tato metoda provádí, jsou zpravidla prodávány s rozprašovačem pro jejich jednodušší použití. Přípravky se zpravidla nanášejí na vyčištěný a suchý náhrobní kámen, rovnoměrně se rozetřou a nechají se zaschnout, případně se následně povrch ještě vyleští. Jejich pořízení sice vyjde dráž, ale životnost této ochrany je až 15 let, a na tuto dobu vám velmi ulehčí práci při udržování náhrobního kamene. Náhrobní kámen se bude víceméně čistit sám a vy jej jen budete chodit zdobit.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Fotografie použitá u návodu na čištění náhrobního kamene: Tommaso Calistri, ID: 63587993, Pixmac.cz

Hodnocení
chorche | Út, 10/28/2014 - 12:51

Dobrý den, děkuji za nápad, doplnil jsem teď do textu odkaz s informacemi o nano impregnaci, kterou lze při čištění náhrobku také zužitkovat.

janaheda (neověřeno) | Út, 10/28/2014 - 12:34

Má pravdu, ten chlapec...
Také jsem to rozklikla s nápadem na nějakou vychytávku nebo opravdovou pomoc.

PN (neověřeno) | Út, 10/28/2014 - 11:04

Že byste uvedli alespoň jeden preparát s nanotechnologií? Jinak jsou ty rady na nic.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici