Co je potřeba

  • 1 vejce obarvené kupovanými barvami
  • včelí vosk
  • špendlík s kulatou hlavičkou
  • špejli
  • kahan
  • starý ručník
  • svíčku
  • kousek gázy
  • 1 sklenice octa
1

Příprava Jak bezchybně obarvit vajíčko v kupovaných barvách jsem popisovala v jednom minulém článku, takže pokud máte o své technice pochybnosti, určitě si ho vyhledejte a přečtěte. Dále si připravte zdobící špendlík a kahan: Vezměte špendlík a zapíchněte ho co nejopatrněji do špejle. Musí v ní dobře sedět. Zapalte kahan a rozehřejte vosk.

2

Nanášení vosku Špendlík namočíme do rozehřátého vosku a vytvoříme na skořápce kapku nebo puntík. Jedno namočení=jeden tah špendlíkem. Pracujeme rychle, protože vosk brzy tuhne. Volíme spíše jednodušší vzory - bývají po vyleptání lépe vidět.

3

Octová lázeň Do sklenice nalijeme ocet. Počkáme, až včelí vosk dostatečně zaschne a vajíčko celé ponoříme do octové lázně. Necháme ho tam 10-12 minut a průběžně kontrolujeme odlupování barvy. Když je barva prakticky celá uvolněná, vajíčko vyndáme a jemným oťukáváním ho osušíme starým ručníkem. Zbavíme se tak zároveň přebytečné barvy. Na vajíčku by nám měl zbýt pouze vzor překrytý voskem.

4

Odstranění vosku Připravíme si velkou svíčku a kousky gázy. Nad plamenem vždycky nahřejeme malý kousek skořápky a setřeme odtud roztavený vosk. Postupujeme pomalu a zbavíme vajíčko veškerého vosku.

5

Finále Nyní je vajíčko hotové. Nemusíte samozřejmě zůstat o jednobarevného vzoru. Postupovat můžete podobně jako při voskové batice. Volte ale spíše tmavší barvy. Žlutá ani oranžová nebývají na světlé vyleptané skořápce příliš vidět.

Tipy

Podrobnější informace o výrobě kahanu a malování voskem najdete v již vydaném článku Jak ozdobit vajíčko voskovou batikou.

Varování

Jestliže máte barev víc, připravte si také odpovídající počet octových lázní. Předejdete tak možným barevným šmouhám.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.333335
Average: 4.3 (3 votes)