Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit leptané kraslice neboli zeláky

Hledáte návod na velikonoční dekoraci? Postup na výrobu zeláků se zčásti shoduje s návodem na výrobu voskové batiky. Prakticky jediným rozdílem je finální leptání barvy. Dříve se pro tyto účely používala šťáva z čerstvého zelí, ale my dnes již dáváme přednost pohodlnějšímu octu.

Co je potřeba

  • 1 vejce obarvené kupovanými barvami
  • včelí vosk
  • špendlík s kulatou hlavičkou
  • špejli
  • kahan
  • starý ručník
  • svíčku
  • kousek gázy
  • 1 sklenice octa
1

Příprava Jak bezchybně obarvit vajíčko v kupovaných barvách jsem popisovala v jednom minulém článku, takže pokud máte o své technice pochybnosti, určitě si ho vyhledejte a přečtěte. Dále si připravte zdobící špendlík a kahan: Vezměte špendlík a zapíchněte ho co nejopatrněji do špejle. Musí v ní dobře sedět. Zapalte kahan a rozehřejte vosk.

2

Nanášení vosku Špendlík namočíme do rozehřátého vosku a vytvoříme na skořápce kapku nebo puntík. Jedno namočení=jeden tah špendlíkem. Pracujeme rychle, protože vosk brzy tuhne. Volíme spíše jednodušší vzory - bývají po vyleptání lépe vidět.

3

Octová lázeň Do sklenice nalijeme ocet. Počkáme, až včelí vosk dostatečně zaschne a vajíčko celé ponoříme do octové lázně. Necháme ho tam 10-12 minut a průběžně kontrolujeme odlupování barvy. Když je barva prakticky celá uvolněná, vajíčko vyndáme a jemným oťukáváním ho osušíme starým ručníkem. Zbavíme se tak zároveň přebytečné barvy. Na vajíčku by nám měl zbýt pouze vzor překrytý voskem.

4

Odstranění vosku Připravíme si velkou svíčku a kousky gázy. Nad plamenem vždycky nahřejeme malý kousek skořápky a setřeme odtud roztavený vosk. Postupujeme pomalu a zbavíme vajíčko veškerého vosku.

5

Finále Nyní je vajíčko hotové. Nemusíte samozřejmě zůstat o jednobarevného vzoru. Postupovat můžete podobně jako při voskové batice. Volte ale spíše tmavší barvy. Žlutá ani oranžová nebývají na světlé vyleptané skořápce příliš vidět.

Podrobnější informace o výrobě kahanu a malování voskem najdete v již vydaném článku Jak ozdobit vajíčko voskovou batikou.

Jestliže máte barev víc, připravte si také odpovídající počet octových lázní. Předejdete tak možným barevným šmouhám.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak ozdobit vajíčko voskovým reliéfem
Jak si udělat velikonoční dekorace
Jak vyrobit vyškrabávané kraslice
Jak vyrobit vajíčko z nití