Přejít k hlavnímu obsahu

Jak ozdobit velikonoční vajíčka mramorovací technikou

Originálních a jednoduchých nápadů na velikonoční dekorace není nikdy dost. Pokud se nebojíte trochu experimentovat s barvami a máte rádi netradiční techniky, pak je mramorování velikonočních vajec pro vás jako stvořené. A s trochou pomoci ho zvládnou i menší děti.

Co je potřeba

vyfouknutá vejce špejle (podle počtu vajec plus jedna navíc) mramorovací barvy (2-3 kusy) plastelína (malý kousek) vhodná nádoba

1

Příprava Hned na úvod je důležité říct, že mramorovací barvy jdou velmi špatně umýt – z čehokoli, takže pracovní plochu zakryjte nějakým starým nepotřebným ubrusem, vezměte si pracovní zástěru a na ruce natáhněte rukavice. Pozornost věnujte i výběru vhodné nádoby, tu už totiž s největší pravděpodobností neumyjete, protože mramorovací barvy ulpívají na stěnách. Skrz vyfouknuté vajíčko prostrčte špejli a na obou koncích ji zajistěte malým kouskem plastelíny. A také si připravte něco, kam budete hotová vajíčka na špejli zapichovat, aby uschla. Použít můžete třeba papírové plato na vajíčka, oazis… nebo cokoli vhodného.

2

Mramorovací lázeň Velikost nádoby zvolte tak, aby se do ní vajíčko dalo celé ponořit a hladina byla zároveň o trochu větší než povrch mramorovaného vajíčka. Do nádoby napusťte vodu a připravte si mramorovací barvy. Dobře je protřepejte a na hladinu kápněte dvě až tři kapky od každé. Lahvičku přitom držte šikmo, ne kolmo. Dobře volte pořadí barev. První barva bývá totiž částečně potlačena těmi dalšími. Barvy můžete použít jakékoli, na vodní hladině se totiž nesmíchají (tzn. že z modré a žluté nevznikne zelená). Naopak, pokud barvy promíchat chcete, musíte to udělat v nějaké menší nádobě. Barvy ihned smíchejte s pomocí špejle. Musíte to udělat rychle, po chvíli totiž vznikne na hladině pevná blanka, kterou už nepromícháte.

3

Mramorování Připravte si vejce na špejli a pomalu ho ponořte do středu nádoby. Vyvarujte se trhavých pohybů, jinak se vzory na hladině poruší. Vyjmutí by mělo být naopak rychlé. Vajíčka nechte zaschnout. Trvá to obvykle asi deset minut. Zbytky mramorovací barvy na hladině se už použít nedají. Vylijte je tedy spolu s veškerou vodou a na další vajíčko si připravte mramorovací lázeň úplně novou. Pamatujte si, že barvy nejsou krycí, takže na tmavém povrchu nevyniknou. Nemramorujte tedy např. už obarvená vejce.

4

Dokončení Jakmile vajíčko zcela zaschne, sundejte ho ze špejle. Na místě, kde byla plastelína, nejspíš najdete nemramorovanou část. Tu můžete zakrýt třeba s pomocí temperových barev nebo lihových fix v odpovídajících barvách.

Skvrny od mramorovacích barev jdou dobře umýt nitroředidlem.Pracujte s ním v rukavicích!

Mramorovací barvy jsou na bázi organických ředidel, takže je používejte jen v dobře větrané místnosti!

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

archiv autorky

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Výroba (nejen) velikonočního vajíčka z nití je velmi jednoduchá. Zvládnou ji i menší děti, samozřejmě za asistence rodičů. I když výsledná dekorace pů…
Technika vyškrabávání kraslic pochází ze Slovácka. Nejčastěji se používají černo-bílé vzory, které se o skořápky vyškrabávají jemným pilníkem. Chce to…