Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zanikne trestní odpovědnost účinnou lítostí

20. Listopad 2010

Dokonali jste trestný čin a přesto v určitých případech nemusíte nést trestní následky, například jít do vězení nebo vykonávat obecně prospěšné práce. Trestnost činu, který jste spáchali, totiž může dodatečně zaniknout. A to díky vaší další aktivitě.

1

Výčet trestných činů

Trestní odpovědnost nezaniká účinnou lítostí u všech trestných činů, ale pouze u těch, které vyjmenovává § 33 odst. 1 trestního zákoníku. Například u trestného činu neposkytnutí pomoci, obecného ohrožení, poškození cizí věci, neoznámení trestného činu… (Je jich celá řada, proto je vhodné otevřít si na internetu trestní zákoník.)

2

Co přesně musíte udělat

Aby trestnost činu zanikla, musíte vy jako pachatel dobrovolně zamezit škodlivému následku trestného činu nebo jej napravit. Slovo „dobrovolně“ znamená, že především nejednáte pod tlakem reálné hrozby trestního stíhání- Pokud jste například někomu úmyslně rozbili auto (trestný čin poškozování cizí věci) a viděli vás přitom svědci, kteří zavolali policii, nejednáte dobrovolně, i když auto necháte na vlastní náklad ještě ten den opravit.

3

Pokud škodlivému následku nezamezíte nebo jej nenapravíte, podmínky účinné lítosti naplníte i tehdy, když oznámíte svůj trestný čin na policii nebo státnímu zástupci. Opět ale musíte jednat dobrovolně a především v době, kdy škodlivému následku ještě může být zabráněno.

4

2 pachatelé

Pokud spácháte trestný čin jako dva spolupachatelé a pouze vy naplníte podmínky účinné lítosti (např. vy sám zamezíte škodlivému následku), trestní odpovědnost zanikne jen ve vašem případe, zatímco druhý spolupachatel bude trestně odpovídat za svůj čin. (Společně postříkáte sprejem cizí fasádu domu, vy sám se na místo činu druhý den vrátíte a sprej odstraníte, přemalujete, necháte odstranit atd.)

5

Zánik trestní odpovědnosti ze zákona

Trestní odpovědnost při naplnění výše popsaných podmínek zaniká automaticky, nikoli z rozhodnutí policie nebo soudu. Pokud jste naplnili podmínky účinné lítosti a přesto jste trestně stíháni, namítněte to.

Článek se týká jen obecného zániku trestní odpovědnosti účinnou lítostní u dosplěých pachatelů.

Článek je pouze informativní.

Autor: Zuzana B.
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak podat odpor proti trestnímu příkazu
Trestní příkaz může v určitých případech nahradit klasické hlavní líčení. Soud tedy nenařídí hlavní líčení a nevynese rozsudek za přítomnosti státního…
Obrázek není k dispozici
Jak podat trestní oznámení
Pokud jste viděli trestný čin, je vaším právem, ale v určitých případech i povinností(!) učinit o něm trestní oznámení. Na co nezapomenout vám poradí…