Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zvládat nezbedné emoce | rady

17. Březen 2021

Jak zvládat nezbedné emoce | rady. Člověk je velmi často v područí svých emocí a citů, které jsou spontánní a velmi intenzivní. Často se necháme unášet emocemi a trápíme se, aniž bychom přemýšleli o tom, že to jde i jinak. Díky emocím můžeme prožít to nejúžasnější na světě, ale díky nim si můžeme sáhnout i na samotné dno. Své emoce přece nemohu ovládat, namítáte, ale já odpovídám, že to chce pouze cvik.

1

Vy rozhodujete

Nejsou to vaše emoce, ale jste to vy, kdo rozhoduje, jak se v příští minutě zachováte. Pokud vás někdo raní, máte přece právě vy na výběr, jak se zachováte. Můžete ho vztekle urazit a ranit také, můžete se rozbrečet, nebo se můžete uzavřít sami do sebe a neudělat nic. Stačí si to jen uvědomit ve chvíli, kdy se vám hrnou slzy do očí, že ve skutečnosti nechcete brečet a dát najevo svou slabost. Chce to jen cvik.

2

Zastavte se a přemýšlejte

Zkuste se při svém chování (např. naštvání, agresivitě, pláči, urážení se nebo trucování) na chvíli zastavit a zeptat se sám/sama sebe: Proč tohle dělám? Čemu tím pomůžu? Většinou si odpovíte: protože mě naštval, protože mě dohnal k agresivitě, protože mě urazil nebo dohnal k pláči... Ale je to opravdu ten druhý, který vás k tomu dohnal, nebo jste to právě vy, kdo si řekl: tak teď se teda musím naštvat, protože jinak by mu to prošlo moc lehce. Netrestáte ale spíše sami sebe?

3

Počítejte do deseti

Pokud máte problém se spontánními reakcemi, které mají pak velmi špatné následky, zkuste tu známou taktiku: počítat do deseti. Než dojdete k číslu deset, měli byste si vzpomenout na bod číslo jedna a dvě a zastavit své chování.

4

Pravidelná sebekontrola

Pokud se pokusíte zamýšlet se nad svým chováním právě v době, kdy vás ovládají emoce, postupně se bude stávat snazší a snazší uvědomit si, co děláte, a budete se moci rozhodovat, jak se zachováte. Nemusíte přece slepě poslouchat své emoce. A časem si možná spíše vyberete, že se nad celou záležitostí usmějete anebo mávnete rukou, protože vám to za to nestojí.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se pokusit být asertivním | tipy
Jak se pokusit být asertivním | tipy. Také jste se někdy v životě dostali do situací, kdy jste pěnili, ale neuměli jste se bránit? Mohou to být různé…
Jak se bránit pomluvám
Jak se bránit pomluvám | rady a tipy. Lži a pomluvy umí rozvrátit mezilidské vztahy rychle a důkladně. Často se dostaneme do řečí, aniž bychom se dopu…