1

Vitaminy

Dbejte na dostatek vitaminů B a C. Vitaminy typu B najdete například v mase, sýrech, celozrnných obilovinách (jezte celozrnné pečivo), mléčných výrobcích, vejcích, luštěninách, v sezamových, dýňových nebo slunečnicových semínkách. Hodně vitaminu B obsahují také ořechy, zejména vlašské ořechy, které jsou jedním z nejbohatších zdrojů vitaminu B6. V různých typech doplňků stravy můžete najít vitaminy B jako skupinu vitaminů zvanou „B-komplex“ . Vitamin C obsahuje čerstvé ovoce, zelenina (brokolice, zelí, pomeranče, meloun). I tento vitamin můžete užívat v tabletkách, vhodnější je ale samozřejmě čerstvé ovoce a zelenina. Vitamin C je poměrně silný antioxidant, zvýšený příjem vitaminu C posiluje imunitní systém.

2

Důležité látky pro lidské tělo

Při potížích s depresemi je důležité udržovat optimální hladinu minerálních látek v těle, jako je železo, draslík, hořčík, měď, zinek a vápník. Tyto látky najdete opět v mase, luštěninách a obilovinách, ale také ve vnitřnostech, tučných rybách, korýšech a vejcích. Listová zelenina zvyšuje hladinu vápníku, hořčíku a železa. Konzumací sušeného ovoce zase doplníte draslík a železo. Mléčné výrobky se pak postarají o zvýšení vápníku ve vašem těle.

3

Omezte kofein

Kofein pít můžete, ale nic se nemá přehánět. Kofein může totiž způsobovat i nespavost, což člověk trpící depresí nepotřebuje. Naopak spánek člověk trpíci depresemi potřebuje, protože mu dodává energii, posiluje.

4

Omezte alkohol

Alkohol není řešením problémů, se kterými si nevíte rady. Nejenže se po alkoholu tloustne, ale navíc přispívá k velmi častým změnám nálad, takže vaše deprese jen podporuje. Řešení místo toho hledejte raději ve sportu.

5

Antidepresiva

Pokud jste konzultovali svůj problém s odborníky a ti vám nasadili léky proti depresi, vyvarujte se konzumaci alkoholu jako je pivo, likéry, červené víno. Nejezte tavené a zralé sýry, telecí a kuřecí játra, salámy, maso v konzervě, sojové omáčky nebo uzené ryby. V menší míře jezte také banány, avokádo, fíky, čokoládu, výrobky s vanilkou, horkou čokoládu, kolu a kávu. Všechny tyto potraviny mají jedno společné: tyramin, který se nekamarádí s většinou antidepresivních léků. Jejich společné působení může mít za následek bolest hlavy, krvácení z nosu, někdy až vnitřní krvácení.

Tipy

BANÁNY
Jsou skvělým zdrojem přírodních sacharidů a tím i zdrojem energie. Banány obsahují vitaminy A, B, C a stopové prvky draslík, hořčík, vápník a železo. Důležitý pro dobrou náladu je především draslík, který snižuje krevní tlak, napomáhá okysličování krve a tím přispívá k odstranění únavy a navození pocitů pohody. Doporučuje se konzumace zralých a žlutých banánů.

OVESNÉ VLOČKY
Ovesné vločky obsahují vitaminy B, E dále stopové prvky draslík, hořčík a vápník. Ovesné vločky obsahují hlavně vlákninu a živiny, které jsou cenným zdorjem energie a výbornou prevencí proti únavě a stresu. Opět obsahují draslík, který napomáhá k odstranění únavy a navození pocitů pohody. Ovesné vločky mají nízky glykemický index, což znamená, že energie v nich obsažená se uvolňuje postupně a pozvolna do krevního oběhu v podobě sacharidů. Tímto ovesné vločky stabilizují hladinu krevního cukru. Ovesné vločky můžeme označit za skvělé přírodní antidepresivum.

SEZAMOVÁ A SLUNEČNICOVÁ SEMÍNKA
Slunečnicová semínka jsou zdrojem vitaminů B a E, obsahují stopové prvky fosfor, hořčík, vápník a železo. Slunečnicová semínka jsou lehce stravitelná. Pomáhají proti únavě, stresu, nervozitě, protože mají vysokou nutriční hodnotu a jsou skvělým zdrojem energie. Sezamová semínka jsou bohatá na obsah bílkovin, vlákniny a sacharidů, obsahují stopové prvky draslík, fosfor, hořčík, měď, vápník, železo a zinek. Sezamová semínka jsou vhodným zdrojem energie.

BROKOLICE
Brokolice bývá často značována za superpotravinu. Brokolice obsahuje vlákninu, vitaminy A a C, betakaroten, kyselinu listovou, draslík. Brokolice je výborný antioxidant a podporuje obranyschopnost organismu, protože posiluje imunitu a snižuje hladinu volných radikálů v těle. Brokolice je skvělý zdroj energie, pomáhá nám zvládat stres.

NAKLÍČENÁ SEMÍNKA
Naklíčená semínka obilovin nebo luštěnin jsou velmi cenným zdrojem energie. Náklíčená čočka, cizrna, mungo nebo hrách obsahují vitaminy B a E a kyselinu listovou, minerální látky jako draslík, hořčík, fosfor.
Naklíčit můžete také slunečnicová a lněná semínka.

MANDLE
Mandle obsahují draslík, fosfor, hořčík, železo, dále obsahují bílkoviny a zdraví prospěšné tuky. Mandle jsou vhodné pro podporu činnosti nervového systému, jsou skvělé v boji proti únavě a stresu.

Varování

Deprese může být přes zimu způsobena také nedostatkem světla, což se dá léčit tzv. světelnými terapiemi.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.5
Average: 4.5 (2 votes)