Přejít k hlavnímu obsahu

Jak chovat činčilu

15. Leden 2010

Činčila je drobný hlodavec, který pochází z jihoamerického kontinentu. Tento drobný savec doputoval z jihoamerických hor až k nám a stává se stále oblíbenějším domácím mazlíčkem. Jak činčilu správně chovat vám poradí následující řádky.

1
Charakteristika činčil Činčila je roztomilé, drobné a velmi inteligentní zvíře. Její srst je vhodná pro alergiky. Činčila je jedním z mála hlodavců jejichž srst nevyvolává u nemocných dětí alergické reakce. V průměru se činčila dožívá osmi let, ale může žít dvanáct až osmnáct let.
2
Standard činčil Existuje spoustu druhů činčil. Činčily, které zakoupíte ve zverimexu jsou podstatně menší než ty, které jsou chovány na činčilích farmách pro kožky. Barevných variací je spousta, nejběžnější je grey velvet – šedá barva, dalšími variacemi mohou být: černá, bílá, béžová, černá s bílým pálením na břiše. Barevných variant je opravdu spousta. Počítejte s tím, že nejrozšířenější a tím nejdostupnější variantou je šedá, ostatní varianty jsou více finančně náročné.
3
Chov Činčily lze chovat téměř kdekoliv v interiéru. Činčila je velmi choulostivá na průvan, vlhkost, přímé sluneční světlo, déšť, mrholení. Z těchto důvodů není vhodné činčilu chovat ne terase, balkoně nebo zahradě rodinného domu. Pro chov činčily si připravte velkou klec, je poměrně náročná na prostor. Činčila nepotřebuje klec širokou, ale klec, která je co nejvíce konstruována do výšky. Činčily velmi rády šplhají a lezou, mají rády dostatek pohybu. Činčila je noční tvor, který přes den spí. Pro umístění klece vyberte místo, kde se nebudete vzájemně rušit.
4
Klec Klec musí být především dostatečně vysoká. Umístěte do ní různé větve a překážky, činčily je rády zdolávají. Různé poličky či mezipatra jistě rády uvítají. Jsou výborní skokani. V kleci nezapomeňte (nejlépe do horních pater) umístit domeček, do kterého se činčila může během dne schovat. Je to důležité pro klidný spánek zvířete. Dále klec vybavte miskou na krmivo, napáječkou pro vodu (miska je nevhodná, činčily ji často převrhnou) a ohrádkou na seno. Koupací písek do klece vkládejte v misce (nejlépe denně), ale nenechávejte jej v kleci pořád. Činčily písek rychle znečistí. Koupel v písku je pro údržbu činčilí srsti velmi důležitá, snažte se činčilám koupel dopřát co nejčastěji.
5
Krmivo Nejvhodnějším krmivem pro činčilu je seno nebo zelené granule. Krmivo, které obsahuje sušené ovoce, různé zrní apod., je vhodné pouze jako zpestření jídelníčku činčily, nikoli jako základ krmné dávky!
6
Smečka Nejvhodnější je chovat činčily v páru. Počítejte však s mláďaty – dvakrát ročně. Můžete si pořídit také dvě samičky (nejlépe z jednoho vrhu), které budou spolu dobře vycházet. Pokud chcete předejít chovu mláďat, pořiďte si pouze jednu činčilu. Činčila je kontaktní zvíře, musíte ji chybějícího kamaráda v kleci nahradit svou pozorností a péčí. Činčila se dá snadno ochočit a vycvičit, vše záleží jen na vás a vašem přístupu. Vaše pozornost a péče bude odměněna perfektním a milým činčilím společníkem.
Autor: chiquita
Hodnocení
Clara (neověřeno) | Čt, 09/29/2016 - 20:41

Dobrý den, měli jsme doma jednu činčilu samce a aby nebil sám tak jsme mu pořídili ještě samičku do páru. Má 3 měsíce a on 6 , když jsme je dali k sobe tak se uplne normalně snáší ,ale hned ji chce poskocit a nevím jestli může mit mladý tak brzy aby neumrela. Máme je nechat spolu nebo počkat až bude větší ? Předem děkuji.

Lukáš (neověřeno) | Pá, 08/12/2016 - 00:35

Činčila se naučí pít z napáječky sama nebo jí to musím naučit ?
A dorůstá činčilám srst, kdyby třeba pes zaútočil a ona by pustila srst ?

Matina (neověřeno) | St, 06/15/2016 - 17:07

Moje činčilka ma na obou zadních pacičkách trochu zarudlé prsty. Je to nejaka nemoc?

Matina (neověřeno) | St, 06/15/2016 - 17:07

michala (neověřeno) | So, 01/30/2016 - 19:26

Dobry den dostaly jsme dve cincily kluk bily 4roky a holka seda 3roky bylo nam receno ze se nespari protoze to jsou jiny druhy je to pravda nebo se mame casem pripravit na miminka?

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Pískomil je malý hlodavec, jehož chov stále více získává na popularitě. Chov pískomilů se stále rozšiřuje a z těchto drobných hrabošů se stávají domác…
Morče původně pochází z jihoamerického kontinentu. Dnes jsou tito hlodavci zdomácnělá zvířata, jejichž chov je rozšířen téměř po celém světě. Morčata…
Obrázek není k dispozici
Orchideje jsou jedny z nejpěknějších pokojových rostlin, které lze pěstovat v našich podmínkách. Orchideje jsou původem rostliny z deštných pralesů, p…
Kaktusy jsou vhodné pokojové rostliny pro ty, kteří se v pěstování kytek moc nevyznají. Kaktusy jsou totiž nenáročné rostliny, které toho moc nepotřeb…