Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a kdy sklízet zahradní bylinky

18. Červenec 2019

Jak a kdy sklízet zahradní bylinky | rady a tipy. Bylinky na zahradě nejčastěji pěstujeme, abychom je mohli v čerstvém stavu využít v kuchyni k dochucení či dozdobení pokrmů. Pokud je chcete zpracovat a uchovat i pro zimní měsíce, můžete si je nasušit, zamrazit či naložit do oleje, octa nebo soli, případně si z nich vyrobit tinktury a jiné přírodní léky. Jak a kdy nejběžnější zahradní bylinky sklízet, se dozvíte v následujícím článku.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Kopr – Nať kopru vonného se sklízí, dokud rostlina nezačne kvést (nejlépe o výšce zhruba 15 – 20 centimetrů). Posléze můžeme sbírat květy, které se používají při zavařování, a semena, jež je možné využít k léčebným účelům nebo jako koření. Kopr lze průběžně zasévat asi každé 3 týdny, poté je možné sklízet čerstvou nať po celé léto.

Libeček – Libeček je výrazná aromatická bylina vhodná zejména k dochucování polévek. Její listy je možné sbírat po celou dobu vegetace (je také žádoucí rostlinu pravidelně zastřihovat, aby stále vyrůstaly mladé listy). Pokud si chcete bylinku nasušit, nať skliďte nejlépe v období června či července. Dají se sbírat také kořeny a semena libečku.

2

Oregano – Nezdřevnatělá nať a lístky oregana neboli dobromysli se sklízí (nejlépe nožem či srpem) od dubna až doby, než rozkvete. Kvetoucí nať pro léčebné účely pak sbíráme a sušíme během července a srpna.

Rozmarýn – Listy rozmarýnu lékařského se dají opět sbírat během celého vegetačního období. Větvičky ostříhané bez zdřevnatělých částí ještě před rozkvětem se dají sušit nebo naložit do octa či oleje.

Bazalka – Sklizeň bazalky je vhodné provést před rozkvětem, poté rostlina znovu obroste a na podzim ji můžeme sklidit znovu. Čerstvé lístky pro okamžité využití trháme kdykoliv během vegetace. Lístky je lepší zamrazit, uchovají si více ze svého aroma.

3

Tymián – U tymiánu obecného sbíráme lístky, konce výhonků i celé větvičky s květy v období od května až do září. Poslední sklizeň provedeme během září, aby se rostlina stihla připravit na zimu. Dá se snadno sušit, nebo jej zkuste naložit do vinného octa.

Majoránka – Majoránku k sušení sklízíme ještě před rozkvětem. Ostříháme ji zhruba 5 centimetrů nad zemí a poté znovu obroste. Sklizeň je tedy možné zopakovat a na podzim se následně sklidí celá rostlina. Listy samozřejmě sbíráme také průběžně pro okamžitou spotřebu.

4

Šalvěj – Listy šalvěje lékařské trháme podle potřeby po celou dobu vegetace. Nať před rozkvětem si můžeme nasbírat k nasušení či zamrazení do zásoby.  

Petrželka – Petrželovou nať je možné sklízet od května až do prosince. Pro sušení ji pak sbíráme od poloviny léta.

5

Levandule – Levanduli lékařskou sklízíme za slunného dne v okamžiku, kdy květy nejsou ještě plně rozvité. Stonky stříháme nad zdřevnatělou částí rostliny.

Meduňka – Meduňku lékařskou sklízíme opět podle potřeby. Během sezóny ji několikrát seřízneme asi 10 centimetrů nad zemí nejlépe ještě před rozkvětem. Opakovaně obrazí a je tedy možné ji sklízet vícekrát.

Máta – Čerstvé lístky máty peprné používáme po celé vegetační období. Nať pro sušení či zamražení sklidíme ještě před rozkvětem.

Autor: Jana F. | Zobrazit autorská práva

Jana F.

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak uskladnit cibuli | rady a tipy. Cibule by neměla chybět v žádné domácnosti. Používáme ji hodně často, a to nás nutí kupovat jí raději ví…
Jak se vyznat v druzích rýže | rady a tipy. Zatímco v obchodních řetězcích narazíte především na bílou a parboiled rýži, druhů existuje mnohem ví…