Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat pepřinec | rady

Jak pěstovat pepřinec | rady. Pěstování pepřince krok za krokem. Pepřinec se u nás pěstuje jako okrasná pokojová rostlina, která může mít mnoho podob, protože jej existuje bezpočet druhů (cca 1 000 druhů). Přišla k nám až z daleké Amazonie, kde roste zcela volně v tropickém pralese, v rozsáhlých kobercích. Její pěstování není nikterak složité a díky svému pěknému vzhledu s drobnými kvítky patří u nás k těm nejoblíbenějším pokojovým rostlinám. A důvody? Pepřinec je nenáročná keříkovitá rostlina s neobyčejným květem, podobným tenké svíčce.

1

V obchodě (hobby market, zahradnictví) zakoupený pepřinec doma postavte do polostínu (ne na přímé slunce) na místo, kde bude mít relativně stejnou teplotu po celý rok (20°C), která v zimě neklesne pod 16°C. Pozor na průvan, ten pepřinec nesnáší!

2

Rostlinu přesazujte jednou za dva roky, vždy na počátku jara. Pepřinec přesazujte do nádob, které jsou maximálně jednou tolik velké, volte spíše menší rozdíl ve velikosti nádob. Pepřinec sázejte do směsi vytvořené z písku, rašeliny a listovky, vždy v poměru 1:1:1.

3

Pepřinec zalévejte měkkou odstátou vodou pokojové teploty. V průběhu jara a léta zalévejte pokojovou rostlinu mírně, v zimě jen tehdy, aby nedošlo k vyschnutí substrátu. Dávejte pozor na přemokření půdy. V létě rostlinu roste. Pepřinec má rád vzdušnou vlhkost, proto je rosení listů pro něj ideální.

4

Od počátku jara do konce srpna rostlinu přihnojujte hnojivem pro okrasné pokojové rostliny se zeleným listem a to jednou za 3 týdny. Vždy dávkujte poloviční dávku hnojiva, než je uvedeno na obalu.

5

Pepřinec se množí stonkovými lístky (můžete použít i listové řízky), které vždy na jaře (březen – duben – květen- červen) zapíchněte do směsi písku s rašelinou, přikryjte fólií, kterou občas na chvilku odkryjte, zvlhčujte substrát a nechte zakořenit. Do 14 dnů se vám pepřinec uchytí a budete moci jej přesadit do malých květináčů o velikosti 10 cm.

6

Častou příčinou výskytu chorob a škůdců u pepřinců, jsou základní pěstitelské chyby. Rostlinu nepřelévejte, příliš nehnojte. Pepřince nejčastěji trpí na listová háďátka, svilušky a padání listů. V případě napadení rostliny doporučujeme odstranění napadených listů, změnu zálivky a použití hnojiva.

Padající listy: pepřinec má málo zálivky, příliš suchý vzduch – musíte zvýšit vzdušnou vlhkost (př. pepřinec roste pomocí rozprašovače nebo použijte misku s rašelinou nebo vlhkým keramzitem).

Uhnívají stonky: pepřinec má příliš vlhký substrát, musíte méně zalévat.

Hnědé skvrny na listech: skvrny mohou být od sluníčka, změňte její stanoviště, další příčinou může být voda, kterou pepřinec rosíte.

Rostlina příliš neroste: pepřinec musíte přesadit, substrát je vyčerpaný a neobsahuje potřebné živiny pro růst rostliny.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat calatheu
Calathea a její pěstování. Calathea (kalatea) je pěstitelsky náročnější rostlina, ale výsledek se vyplatí. Je důležité calatheu se svými širokými list…
Jak pěstovat mučenku
Mučenka pěstování. Mučenka je jihoamerická liána, kterou známe spíše jako maracuju, což je velice chutné ovoce, které se hojně užívá v potravinářském…
Jak pěstovat asparágus | postup
Jak pěstovat asparágus | postup. Asparágus anebo také okrasný chřest býval typickou ozdobou kytic v dobách totalitních. Zvláště v kombinaci se třemi k…
Jak pěstovat šáchor | rady
Jak pěstovat šáchor | rady. Šáchor se u nás pěstuje jako pokojová květina, v jižních zemích ale roste i volně v přírodě. Šáchor k nám dorazil až z Mad…