Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si založit bylinkovou spirálu

Bylinková spirála je vyvýšený záhon stočený do spirály. Umožňuje na relativně malém prostoru pěstování mnoha druhů bylinek s různými nároky na slunce, vodu, stín, vlhko. Je výhodné spirálu umístit v blízkosti domu a pěstovat bylinky potřebné v kuchyni. Budeme tak mít čerstvé zelené koření vždy po ruce.

Co je potřeba

  • kámen, cihly, střešní tašky
  • nepotištěné papírové kartony nebo netkaná textilie
  • rostlinný materiál např. posečená tráva, sláma, štěpky
  • jezírková folie nebo nádoba na jezírko
1

Vybrané místo na bylinkový záhonek zbavíme vrchní vrstvy půdy do hloubky jednoho rýče. Komu se nechce, může položit jako základ navlhčené nepotištěné papírové krabice nebo kartony, popř. netkanou textilii. Spirála se staví jako pravotočivá, stoupající se zvýšenou jednou stranou a začíná malým jezírkem na severu. Jámu na jezírko vyložíme folií nebo jezírko nahradíme starým hrncem nebo umyvadlem zapuštěným do země.

2

Začneme budovat konstrukci záhonu z námi zvoleného materiálu. Velmi pěkně vypadá spirála z cihel nebo kamenů. Použít lze i dřevo, staré střešní tašky a jiný materiál. Čím větší rozměry spirály jsou, tím lépe se v ní tvoří rozdílné vlhkostní poměry. Optimální velikost je 2 m v průměru a nejméně 60 cm na výšku, lépe je 1 m.

3

Hotovou konstrukci vysypeme do poloviny výšky štěrkem, slámou, nebo štěpky. Potom zasypáváme zeminou. Od paty záhonku do půdy přimícháme jíl, aby se v ní lépe držela vlhkost. Ve střední části by měla být zemina více hlinitá, přidáme do ní kompost a v nejvyšší části spirály zeminu promícháme s pískem. Necháme hotové dílo několik dní slehnout a zatím naplánujeme jeho osázení.

4

Do nejvyššího místa spirálového záhonu sázíme suchomilné bylinky, které mají rády slunce. Jsou to různé druhy mateřídoušek, tymián, saturejka, dobromysl nebo levandule. Do střední části patří rozmarýn,bazalka, šalvěj, koriandr, sibiřská cibule, petržel naťová, pažitka,majoránka. Směrem k jezírku se bude dařit meduňce,potočnici, libečku, mátě. Místo za jezírkem má dostatek vody a je zastíněné, je vhodné pro kozlík lékařský, anděliku.

Okolo bylinkové spirály můžeme zasadit pelyněk brotan, lidově boží dřevec. Moc pěkně voní. Ve spirále se také výborně daří lesním jahodám. Stačí tam pohodit pár zralých jahůdek a za rok sklízíte.

Autor: Mirka K. | Zobrazit autorská práva

Foto Mirka K. vlastní, č.1,2 internet

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici