Přejít k hlavnímu obsahu

Jak malovat na hedvábí

Malování na hedvábí patří ke stále oblíbenějším technikám. Pokud si chcete vytvořit svůj vlastní originální hedvábný šál, šátek, potah na polštář nebo obrázek z hedvábí, pak je pro vás technika malování na hedvábí přesně to, co hledáte. Malování na hedvábí není tak náročnou činností, jak se může na první pohled zdát. Jak na to vám poradí následující řádky.

Co je potřeba

hedvábná látka nebo hedvábný výrobek

barvy na hedvábí

konturovací barva

tzv. gutta efektová

sůl (lze použít i obyčejnou kuchyňskou sůl)

tužka nebo akvarelová pastelka

štětec

případně kovový rám nebo plexisklo

1

Hedvábí

Hedvábí si můžete zakoupit v prodejnách metrového textilu nebo můžete použít již hotový výrobek z hedvábí jako je šátek, šál apod.

2

Rám

Je dobré, abyste si hedvábí napnuli na rám, aby nedocházelo k prosáknutí a následnému roztékání barvy. Ve specializovaných obchodech můžete zakoupit již hedvábí připevněné a uchycené na rámu. Rozhodně doporučujeme, aby se hedvábí nedotýkalo podložky. Tento postup vám značně usnadní malování na něj.

3

Podložka

Zcela novým trikem je nalepení hedvábí přímo na rám, který je z plexiskla. Hedvábí před nalepením vyžehlete, aby byla plocha rovná. Hedvábí nalepte na plexisklo pomocí originálního lepidla ve spreji od Marabu (jedná se přímo o lepidlo na lepení hedvábí na desky). Po použití stačí lepidlo očistit houbičkou a jarovou vodou. Můžete použít lepidlo ve spreji od Odifu (č. 404), které slouží k dočasnému lepení. Po použití však musíte desku očistit pomocí syntetického ředidla. Podložka z plexiskla má obrovskou výhodu v tom, že hedvábí vám leží přímo na podložce. Navíc vaše předloha, pomocí které malujete na hedvábí motiv, leží přímo pod podložkou a její obkreslení je mnohem jednodušší a pohodlnější.

4

Motiv

Motiv, který jste se rozhodli namalovat na hedvábí, si překreslete na papír nebo jej obkreslete přímo na hedvábí tužkou. Motiv, který jste si tužkou překreslili na hedvábí, nyní obtáhněte konturovací barvou – tzv. guttou. Linku, kterou guttou tvoříte, nesmíte přerušovat. Pokud linku přerušíte, dojde na těchto místech k rozpíjení a vpíjení barev, kterými budete hedvábí vymalovávat. Guttu nechte pořádně zaschnout.

5

Barvení ploch

Tvoříte-li na hedvábí motiv, který obsahuje světlé prvky, které jsou obklopeny tmavší barvou například ryby plující ve vodě, pak vodu nemalujte v těsné blízkosti rybek, ale plochu vymalujte trochu dál od nich. Barvy na hedvábí se opravdu velmi rozpíjí, dojdou k lince vytvořené guttou samy.

6

Sůl

Pro dosažení většího efektu barev, můžete použít sůl. Tu naneste ještě na vlhkou barvu, nechte ji působit až do zaschnutí barvy. Jakmile barva zaschne, tak sůl z hedvábí jemně oddrolte. Sůl vytvoří v barvě zvláštní motivy.

7

Žehlení

Jakmile barvy na hedvábí zaschnou, musíte je i guttu zažehlit. Při zažehlování počítejte s tím, že se hedvábí bude na žehličku lepit, proto jej zažehlete přes papír nebo ještě lépe přes starou látku. Žehlete na 140 °C, program nastavte na žehlení bavlny a žehlete cca 3 – 5 minut. Poté hedvábí ručně přemáchejte ve vlažné vodě (můžete přidat trochu octa). Nechte vyschnout a máte hotovo.

Peta (neověřeno) | Pá, 09/30/2011 - 13:55

Mám jen poznámku k fixaci barev. Popis postupu při zažehlování je v pořádku, jen je dobré připomenout, že po namalování je potřeba nechat hedvábí do druhého dne odpočinout a nezažehlovat hned po namalování. No a neprat hned po fixaci. Mohla by se vám rozmazat gutta. Nejlepší je počkat alespoň dva dny.... Tohle jsou mé zkušenosti a doporučení výrobce, ale je možné, že některé barvy a gutty dodržení těchto odstupů nepotřebují ;-)

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Malování na hedvábí je umění. Kolikrát i velmi složité a náročné. Zázraky se dají dělat i jednoduchým způsobem, pokud znáte pár triků. Shibori technik…