Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na smlouvu o ubytování

28. Srpen 2011

K létu patří příjemné chvíle strávené v hotelu, penzionu či kempu. Smlouvu o ubytování ale využijete i mimo sezónu. Na základě ní se ubytujete na vysokoškolských kolejích, v ubytovně nebo noclehárně. Smlouva o ubytování nesmí být zaměňována s nájmem ani s jinou obdobnou smlouvou.

Co je potřeba

- občanský průkaz (případně jiný doklad totožnosti)
- někdy požadovaný počet fotografií (typicky při ubytování na VŠ kolejích)

1
Ubytování není nájem Na základě smlouvy o ubytování vám (OBJEDNATELI) vzniká právo, aby vám druhá strana (UBYTOVATEL) poskytla přechodné ubytování. Doba, po kterou budete ubytováni, je zpravidla určena přímo ve smlouvě (např. od 29.8. - 4.9.2011), ale není to podmínka. Že se jedná o přechodné ubytování může vyplynout i z povahy ubytovacího zařízení jako takového (Ubytujete se v hotelu, ale nevíte, jestli se zdržíte týden nebo 10 dní, proto zatím ve smlouvě neuvedete přesný termín). Smlouva o ubytování někdy bývá mylně zaměňována se smlouvou nájemní. Zatímco u nájmu pouze užíváte daný byt či dům, na základě smlouvy o ubytování vám vzniká právo nejen užívat dané prostory (hotelový apartmán), ale zároveň i služby s ubytováním spojené (např. stravování, úklidová služba, bazén, fitness...). Z povahy věci proto objednatel není zákonem chráněn tak, jako je chráněn nájemce.
2
Úplata Smlouva o ubytování je zásadně úplatná. Pokud by vám někdo "poskytl nocleh" zadarmo (švagr vlastní penzion v horách), nenáleží vám práva a povinnosti ze smlouvy o ubytování. Za ubytování a služby s ním spojené jste povinni zaplatit ubytovateli dohodnutou cenu, a to ve lhůtách stanovených ubytovacími řády. Zpravidla budete platit předem. Ubytovatel tak bude mít jistotu, že za své služby dostane zaplaceno.
3
Vaše práva a povinnosti Když platíte za ubytování, nechcete spát v pokoji, do kterého prší. Ubytovatel je proto povinen: - odevzdat vám prostory v takovém stavu, které nebude bránit řádnému užívání z vaší strany, - zajistit vám pokud možno nerušený pobyt (např. chránit vás před nadměrným hlukem z vedlejších pokojů). Platíte ze to, že můžete užívat dané prostory a služby s ubytováním spojené. Na druhou stranu nesmíte bez souhlasu ubytovatele provádět žádné podstatné změny. Takže nemůžete na koleji či na ubytovně přestěhovat nábytek bez souhlasu ubytovatele jen z toho důvodu, že vám původní uspořádání nevyhovuje. Kdybyste u toho například poškrábali podlahu, ubytovatel by po vás mohl požadovat náhradu škody.
4
Předčasné ukončení smlouvy Máte dohodnuto ubytování na jeden rok. Ale po pár měsících se rozhodnete, že raději než na ubytovně budete bydlet v nájmu. Co s tím? Na takový případ občanský zákoník pamatuje. Můžete odstoupit od smlouvy před uplynutím dohodnuté doby, přičemž újmu vzniklou ubytovateli předčasným zrušením ubytování jste povinni nahradit jen tehdy, nemohl-li ubytovatel újmě zabránit. Představte si, že danou ubytovnu opustíte místo v červnu už v lednu. Je možné, že první dva týdny v únoru bude váš pokoj skutečně prázdný a ubytovateli tak uteče zisk (počítal, že vy tam budete až do června). Proto po vás může žádat peníze. Na otázku, zda-li od smlouvy může odstoupit sám ubytovatel, je taky třeba odpovědět kladně. A to tehdy, když budete hrubě porušovat dobré mravy nebo jinak hrubě porušovat své povinnosti, které vám plynou ze smlouvy. Vždy je ale třeba předchozí upozornění či výstraha ubytovatelem!

Když se ubytujete, prohlédněte si pozorně celý pokoj. Pokud je něco rozbité nebo nějaký kus nábytku úplně chybí, ohlaste to ubytovateli. Po čtrnáctidenním pobytu v penzionu těžko dokážete, že okno rozbil už někdo před vámi. Taky by se mohlo stát, že škodu v závěru uhradíte vy.

Článek má informativní charakter.

Článek se týká ubytování v České republice. Když pojedete na dovolenou do zahraničí, smlouva bude podléhat cizím právním předpisům.

Autor: Zuzana B.
Hodnocení

Dobrý den,

pokud pronajímáte byt, musíte s nájemcem uzavřít nájemní smlouvu. Smlouvu o ubytování uzavřete tehdy, pokud například pojedete na dovolenou do hotelu nebo penzionu.

Protože chci pronajmout byt ,také mne zajímá ,jestli mohu použít smlouvy o ubytování
děkuji Fabi.

Dobrý den, pokud vlastníte byt (či celý dům s byty - například panelák) a chcete pronajímat, nevyhnete se "klasické" nájemní smlouvě. Už jen proto, že nájemce je zákonem poměrně striktně chráněn - omezená možnost pronajímatele dát výpověď atd.

dan (neověřeno) | Pá, 09/23/2011 - 13:22

dobrý den,chci se zeptat jestli se ubytovací smlouva může vztahovat i na byty a neajen na ubytovny a jestli platí stejná pravidla,jak by měla být smlouva o ubytování sepsána?Děkuji Dan

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Koupíte si mobilní telefon za několik tisíc a doma zjistíte, že je to jen věrohodně vypadající maketa. Prodávající se přitom choval tak, jako by vám p…
Obrázek není k dispozici
Platně uzavřete smlouvu a najednou zjistíte, že byste od ní nejraději odstoupili. Třeba proto, že druhá strana neplní to, co podle smlouvy plnit má, n…
Obrázek není k dispozici
Otázku bydlení někdy řešil každý z nás. A protože ne všichni si můžeme dovolit bydlet ve vlastním bytě či domě, případně ve vlastním bydlet nechceme,…