Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na tepelné izolace svépomocí

21. Září 2018

Se stále zvyšujícími se cenami energií se hledají cesty, je ušetřit. Na druhé straně je ale pravda, že čím víc se šetří, tím ceny více stoupají, ale to těžko ovlivníme. Uvádí se, že dokonalým zateplením lze snížit náklady na topení na polovinu. Jenže neexistuje jeden recept, ale některé postupy zvládneme sami.

1

V případě, že vlastníme dům, můžeme izolovat půdu, střechu, stěny, okna a dveře. U větších prací se předem obraťte na odborníky nebo specializované firmy. Špatně provedená izolace nepřinese dobrý výsledek.

2

Izolace půdy

Izolací půdy se rozumí izolace její podlahy, která brání úniku tepla stropem. Tato izolace se provádí položením rohoží ze skelné vaty. Ta se dodává v síle 7,5, 10 a 15 cm v rolích. Silnější se používá pro novostavby. Izolovat můžeme i kuličkami nebo deskami pěnového polystyrénu či vermiculitu. To je materiál, který vytváří expandováním lehké houbovité granule. Střešní a půdní prostory se také mohou potáhnout stavební lepenkou či deskami tvrzeného papíru.

3

Okna

Okna se izolují tím, že se vymění za vícevrstvá. Jenže to je výměna finančně náročná, takže je nerentabilní. Lacinějším řešením je těsnění umístěné do oken.

4

Dveře

Dveře, resp. jejich okraje, se izolují tak, že se zbavíme netěsností jejich přesným usazením a současně přidáním těsnění na spodek dveří a kolem celé zárubně.

5

Podlahy

Podlahy se nejjednodušeji izolují utěsněním mezer pod lištováním těsnící páskou. Ta se upevňuje na spodek lišt.

6

Stropy

Na stropech v neobydlených suterénních prostorách se vyplňují prostory mezi stropními trámy rohožemi skelné vaty. Tyto rohože se upevňují vzepřenými bambusovými tyčemi.

7

Důležité je také izolování vodovodních trubek proti zamrznutí a tím i popraskání. Izolovat se mají i přepadové či vyrovnávací trubky, i když v nich není voda. Izolací dlouhých trubek horkou vodou zabraňujeme jejímu vychládání. Na izolaci trubek je nejlepší tvarovaná pěnová izolace, kterou upevňujeme sponami pro stisk nebo lepicí páskou. Na uzavírací kohouty a ventily či nepřístupné rohy doporučujeme použití deskového materiálu.

8

 Zásobníky a vyrovnávací nádrže na půdách se chrání proti zamrznutí vody jen na bocích a víku. Spodní část se nechává bez izolace, ten je zahříván teplem ze spodní místnosti. Jako izolace se používají izolační rohože ze skelné vaty. Izolují se i bojlery, a to izolační rohoží překrytou plastovým krytem. Podle normy má být izolace silná 75 mm. Při práci se skelnou vatou se pracuje zásadně v rukavicích, doporučujeme i roušku na ústa. Skelná vata se nestlačuje z důvodu snížení izolačních schopností.

Rudolf Krátký (neověřeno) | Út, 04/30/2019 - 08:56

Co se týče toho těsnění, tak já si myslím, že ono občas vyměnit těsnění oken a dveří úplně bohatě stačí. Já třeba bydlím v bytě, kde není možné dát plastová okna (jedná se o velmi starý dům a památkáři bohužel plastová okna nedovolí) takže si musím zatím vystačit s těmi dřevěnými. Dřív strašně profukovaly, tak jsem si řekl, že do nich zkusím koupit takové to samolepící těsnění a moc to pomohlo.

Další zajímavé články

Jak uskladnit cibuli | rady a tipy. Cibule by neměla chybět v žádné domácnosti. Používáme ji hodně často, a to nás nutí kupovat jí raději ví…
Pokud bydlíte v panelovém domě, jedinou cestou, kudy k vám můžou přijít nezvaní hosté, jsou vstupní dveře. Podceňovat důležitost dveří byste neměli al…