Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat bylinky v zimě

Pěstování bylinek v zimě: Koho by netěšila čerstvá pažitka nebo libeček do polévky? Určitě každého! Bylinky se dají pěstovat i doma v květináči. Ani zima je neodradí. V obchodech jsou rostlinky příliš drahé na to, abyste si je mohli dopřávat každý den. Pusťte se do toho a doma za oknem jim bude stejně dobře, jako vám. Dlouhé zimní večery jsou ideální k přípravě pokrmů, které budou nést čerstvost, vyvážené chutě a vůni. V létě na zahrádce péči o bylinky zvládáte s přehledem, ale doma je to už jiné. Pečovat o ně budete muset častěji, protože nemají slunce, vláhu z deště, aj. Dokonce ani ostatní pokojovky nejsou tak náročné.

1
V květníku doma mají bylinky v květináči menší množství substrátu, který rychleji vyschne. Časté zalévání malého množství vody jim bude vyhovovat. Pokud je přelijete, uhnijí vám. Bazalka, máta, petržel a pažitka potřebují dostatek vláhy.
2
Sledujte substrát, který je obklopen kolem bylinky. Měl by být neustále vlhký. Pro začátečníky je dobré začít s tymiánem, rozmarýnem nebo levandulí. Případné sucho jim tolik nevadí a vy si nebudete lámat hlavu s tím, že jste jim denně do substrátu nekápli trochu vody.
3
Každá bylinka by měla mít svůj květináč. Kombinací petržele s tymiánem akorát docílíte toho, že vám rostlinky uhynou. Poměr vody je u každé rostliny jiný.
4
Důležitým bodem je to, že se bylinky nepřihnojují. Stačí je jednou ročně přesadit, ale pro uchování chutí a vůní, je lepší pořídit rostlinku novou.
5
Substrát, který zaručí, že by se rostlina neměla přesytit vodou, je směs rašeliny s kamínky. Drenáž, která bude sloužit k odvádění přebytečné vody, zabezpečí ochranu rostliny před uhníváním kořínků.
6
Dopřejte své bylince dost světla. Okenní parapety pod nimiž nejsou radiátory, jsou vhodné k umístění rostlinky. Nemusíte mít kompas, abyste věděli, kde je světová strana – sever. Tomu se vyhněte, raději využijte jih či západ, kde bude více světla.
7
Teplota vzduchu by se při pěstování bylinek doma měla pohybovat v rozmezí 15–20 stupňů Celsia. Kuchyně tedy není zrovna tím nejlepším, teplota je zde proměnlivá, protože zde vaříte. Nejhorší je pro bylinky rychlá změna teplot, což v praxi znamená, že stojí v průvanu či mrazu, když otevřete okno.
8
Další zimu si kupte bylinky nové, staré ztrácejí na chuti a vůni. Vaše jídlo by tak nemuselo být kulinářským zážitkem.
poetkavlasta (neověřeno) | So, 01/23/2016 - 15:44

Děkuji za recept vaječné omelety se špenátem. Píchám si inzulín a hledám dobré zdravé recepty.
Nemám ráda jednotvárnou stravu a tady nacházím spoustu námětů. Děkuji moc. Vlasta

poetkavlasta (neověřeno) | Po, 01/11/2016 - 15:35

Já doma pěsuji na okně v truhlíku cibulovou nať. Nastrkám do hlíny menší cibule, asi polovnu do hlíny. Potom zalévám a za týden, dva, už mám své zelené koření na chléb, do polévky, na pomazánky do smaž. vajíček, apod. Roste rychle a když několikrát ostříhám a cibule vypadají již vyžité, prostě je vyměním. Dělám to tak 3x za zimu a mám zelené koření stále k dispozici. třeba bramborová kaše posypaná zelenou cibulkou získá na chuti. Je to jednoduchá záležtost. Vlasta

aga kolorz (neověřeno) | Pá, 01/08/2016 - 21:06

ma mie spoctu let fanuzak tibor na tvaz agi vyspat.

Další zajímavé články

Jak se zbavit octomilek | rady a tipy. Octomilky jsou malé mušky, které se mohou objevit čas od času v každé domácnosti. Jak předcházet jejich přemnož…
Uchovávání bylinek | způsoby. Bylinky z dovozu jsou na trhu k dostání celoročně. Cena je vysoká a chuť a vůně mnohdy neodpovídá tomu, na co jsme zvykl…
Obrázek není k dispozici
V zeleném koření spatřovali naši předkové především zjara záruku dobrého zdraví. I když nás už netrápí jarní únava z avitaminózy tolik jako je, pořídi…
Jak na zdravější pečenáče | recept. Jistě znáte pečenáče, oblíbené kousky ryb osmažené v trojobalu a naložené na sladkokyselo. Ty kupované bohuže…