Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se zbavit smutnic | rady a tipy

Jak se zbavit smutnic | rady a tipy

Jak se zbavit smutnic | rady a tipy. Jsou otravné a užírají kořínky našich pokojových rostlin. Řeč je o smutnicích, malých, černých muškách, které při zalití květináče vylétají z hlíny. Většinou si smutnice přineseme nevědomky domů z obchodu, kde jsme si koupili novou rostlinu. Přesněji řečeno, tímto způsobem se k nám dostanou larvy. A právě ty v době svého růstu škodí rostlinám, protože ničí jejich kořenový bal. Jak se tedy smutnic zbavit?

Co je potřeba

  • nezávadný substrát
  • akvarijní písek
  • hlístice
  • optické lapače
1

Poznáte je snadno. Jakmile pohnete s květináčem, začnou se rojit. Nepleťte si je však s octomilkami. To jsou rovněž drobné, nevítané mušky rezavé barvy, ale ty se vyskytují zejména tam, kde je ovoce, protože právě zahnívající plody nebo kuchyňské zbytky potřebují ke svému životu. Smutnicím se daří dobře hlavně v zimních měsících, protože je doma teplo. Jakmile rostlině dopřáváme pravidelnou zálivku, smutnicím nic nebrání v tom, aby se rozmnožovaly. Podmínky mají ideální.

2

Tou nejsnazší cestou, jak se nevítaných domácích společníků zbavit, je vymýtit dospělé mušky, aby samičky nemohly naklást do zeminy vajíčka. Dobře k tomu poslouží optické lapače. Obvykle mívají žlutou barvu a dají se běžně sehnat ve specializovaných obchodech. Smutnice se na lepkavé žluté destičky, zapíchnuté do květináče, postupně nalepí. Lze použít i k tomu určený chemický postřik. Jeho výhodou je, že zabírá rychle.

3

Nově zakoupené rostliny doporučujeme přesadit do substrátu, který už máme doma a který se osvědčil. Zeminu z obchodu nemusíme vyhazovat, ale poslouží třeba na zahrádce.

Užitečným pomocníkem v boji proti smutnicím může být i akvarijní písek. V tenké vrstvě ho nasypeme na zeminu, aby mušky nemohly vylétnout. Zároveň omezíme zálivku. Pokud se vám do toho nechce a akvarijní písek doma nemáte, nabízí se další řešení. Lze zakoupit speciální preparát, který obsahuje vajíčka hlístic. Ty se podle návodu vsypou do vody a tímto biologickým roztokem se rostlina napadená smutnicemi zalije. Vajíčka hlístic ke svému vývoji potřebují potravu, a právě tou jsou vajíčka smutnic. Tento postup je k rostlinám šetrný a lze ho použít kdykoli.

  • Novou rostlinu, kterou koupíte nebo dostanete, držte pár dní „v karanténě“, abyste zjistili, zda zemina neobsahuje larvy smutnic.
  • Jakmile zjistíte, že se malé černé mušky při zálivce rojí v květináči, neotálejte a smutnice zlikvidujte co nejdříve.
  • Květináče kontrolujte hlavně v zimních měsících, teplý vzduch v kombinaci se zálivkou napomáhají rychlejšímu množení smutnic.
Jiří Němec (neověřeno) | Čt, 09/05/2019 - 14:55

Pro všechny diskutující -

Křemičitý písek sice tak nějak funguje, ale rozhodně se nedá říct že je vždy použitelný - viz substrát pro orchideje. Navíc je dost drahý a nemají ho ve všech obchodech.

Na mezinárodních diskuzních fórech jsem našel toto z mého pohledu mnohem elegantnější řešení 3% PEROXID VODÍKU SMÍCHANÝ V POMĚRU 1:4. (1 díl peroxidu na 4 díly vody). Touto směsí zalejte vyschlý substrát ve kterém se s mutnice (a hlavně jejich larvy) nacházejí.Peroxid spolehlivě zahubí nejen larvy ale i plísně, ve kterých si smutnice libuje (ne nadarmo se smutničím v angličtině říká "fungus gnat".

Při větším výskytu doporučuji provést několik opakovaných zásahů s odstupem 3 dnů ve kterých přerušíte rozmnožovací cyklus těchto mrch. Dospělce můžete postupně pochytat na žluté lepící destičky, jinak samozřejmě po čase sami hynou.

Jinak, peroxid vodíku není v této koncentraci 0,7% absolutně škodlivý a je to rozhodně lepší řešení než všechny ty 2+1 hnojivo-pesticidy, které mi nepomohly.

Další zajímavé články

Jak škrobit prádlo | rady a tipy
Jak škrobit prádlo | rady a tipy. Škrobení prádla praktikovaly především naše babičky a dobře věděly proč. Škrob totiž prádlo obalí a chrání před umaš…
Jak osázet závěsný košík | rady a tipy
Jak osázet závěsný košík | rady a tipy. Dnešní článek přináší návod, jak si doma osadit závěsné květinové koše tak, aby zdobily terasu či balkon po ce…
Jak pěstovat a zpracovat chřest
Jak pěstovat a zpracovat chřest | rady a tipy. Sezóna chřestu začíná v polovině dubna, pokud si však chcete vypěstovat chřest doma, úrody se dočkáte a…