1

Kterou odrůdu pro pěstování jahod vybrat?
Rozlišujeme dva základní druhy - jahody lesní a jahody zahradní. Jahody zahradní mohou být jednouplodicí (pouze jedna sklizeň do roka, v případě dlouhého léta možné dvě), stáleplodicí (více sklizní do roka, tzv. americké jahody) a měsíční (jahody jednou do měsíce, možnost pěstovat ve květníku).

Jednotlivé odrůdy jahod se odlišují 22 charakteristickými znaky, například chutí jahod, vůní jahod, velikostí jahod, barvou jahod, leskem jahod, pevností, šťavnatostí apod. Pěstitelům je doporučováno, aby si vybrali 2-4 znaky, podle kterých si vyberou odrůdu.

Nejvíce pěstovanými odrůdami jahod u nás jsou:

Darselekt: poloraná odrůda francouzského původu, vysoká úrodnost (25-50 kg z 10 m2), velké plody, vysoce odolná proti plísni šedé, sklizeň 1. 6. - 26. 6.

Evie 2: stáleplodící odrůda anglického původu, vysoká úrodnost (více než 50 kg z 10m2), je chutnější a šťavnatější než běžné stáleplodící odrůdy, vyžaduje kvalitní propustnou půdu, sklizeň 3. 6. - 28. 6., 12. 7. - 20. 8.

Festival: raná odrůda amerického původu, výnosnost 14-18 kg z 10m2, velmi intenzívní chuť, zářivé červené plody mají značný lesk, odolné vůči plísni a přezrání, sklizeň 29. 5. - 25. 6.

Florence: pozdní odrůda anglického původu, sklizeň jahod z 10 m2 je 12-20 kg, obrovské plody, chuť polosladká, středně aromatická, může růst i v těžké půdě, pěstování pomocí černé fólie, sklizeň 10. 6. - 29. 6.

Karmen: poloraná odrůda českého původu, sklizeň z 10 m2 je 16-25 kg, obrovské plody, velmi sladká chuť, nevhodné pěstovat na černé fólii či netkané textilii, plody rychle zrají a měknou, sklizeň 5. 6. - 25. 6.

Další oblíbené odrůdy jahod: Adriana, Andrea, Aróma, Bounty, Camara, Camarosa, Dagmar, Delikatess, Diamante, Dukát, Elan, Elista, Elsanta, Elvíra, Frikonsa, Gigantella maxim, Gorela, Honeyoe, Induka, Kama, Korona, Lidka, Mara de bois, Olívie, Ostara, Pandora, Pegasus, Polka, Red gauntlet, Rosana, Rujana, Sabrosa, Selva, Senga gigana, Senga sengana, Super star, Temptation, Tenira, Valika, Zefyr

Doporučené odrůdy pro pěstování na zahradě:
rané odrůdy: Adriana, Honeyoe, Kama
polorané odrůdy: Korona, Karmen, Darselekt
pozdní odrůdy: Pandora, Elista, Florence
stáleplodící odrůdy: Lidka, Ostara, Mara de bois, Super star

Na oblibě si získává odrůda Temptation, převislá jahoda, odrůda německého původu, vhodná do různých závěsných nádob, květináčů, pyramid a na balkón. Plody jahodníku mají střední velikost, remontující odrůda jahod (2-3 sezóny během vegetační doby). Množí se dceřinými sazenicemi, nebo semeny, přičemž plodit začínají již 4 měsíce po výsevu. Vyznačuje se rychlým tempem růstu, proto se tato odrůda nazývá Temptation. Sklizeň: 5. 6 . - 19. 6., 8. 7. - 15. 8.

2

Stanoviště pro pěstování jahod na zahradě
Pěstování jahod by se nemělo uskutečňovat ve stinných místech. Jahody mají rády slunné stanoviště, to je jedním ze dvou hlavních předpokladů pro dobrou úrodu. Jahody jsou velice přizpůsobivé, vyžadují dobře propustnou hlinitopísčitou půdu, druhým požadavkem je vysoký obsah humusu. Vhodným místem je vyhnojený záhonek s vyzrálým kompostem nebo zahradnickým substrátem.

3

Kdy jahody sázet
Jahody můžeme pěstovat ze semen nebo vysazovat sazenice. Největší výhodou pěstování jahod ze semen je to, že semena jahod a samotné rostliny jsou vždy zdravé, semena jahod pěstitelům nezavlečou žádnou chorobu na pozemek, jak by se to mohlo stát u sazenic. Jahody si připravíme na další sezonu. Semena jahodníku vyséváme na povrch substrátu nejlépe od dubna, sazenice sadíme v srpnu. Semena pro předpěstování jahod nezahrnujeme hlínou, jen trochu stlačíme, zalijeme přikryjeme fólií. Semena jahodníků můžeme vysévat také přímo na záhon. Jahody vysazujeme koncem léta, popřípadě na jaře. Chlazenou sadbu bez listů vysazujeme v červnu.

4

Pěstování jahod
Sadbu na zahradě nevysazujeme za plného slunce, ideálně navečer. Do zakořenění vydatně zaléváme. Po dvou až třech týdnech po výsadbě rostliny přihnojíme kombinovaným hnojivem (NPK v dávce 15-20 g/m2). Hnojení jahodníku dříve může rostlinky poškodit. Povrch půdy ošetřujeme mělkou okopávkou. Ručně odstraňujeme plevel. Aby rostliny v zimě co nejméně strádaly, přihrneme k nim zem. Můžeme mulčovat rašelinou, slámou nebo jiným vhodným materiálem.

5

Použití jahod
Jahody jsou bohatým zdrojem vitaminu C, dále pak vitaminů A, B, E. Jahody mají příznivý účinek na tvorbu testosteronu, který aktivuje spermie. Podporují krevní oběh v pohlavních orgánech díky vysokému obsahu antioxidantů.¨Dále podporují metabolismus, vylučování, působí proti vzniku močových a žlučových kamenů, snižují nachlazení, pomáhají při léčbě chorob srdce. Nejlepší je jahody konzumovat za syrova, abychom nepřišli o cenné látky. Jahody zpracováváme do ovocných (jahodových) knedlíků, do pečiva (jahodový koláč, jahodová bublanina atd.). Můžeme je zavařovat, do kompotů, využívají se pro výrobu moštů. Jahody se také používají i jako dekorační doplněk pro míchané nápoje a značné obliby v celosvětovém zastoupení má konzumace jahod spolu se sektem. Díky vysokému množství manganu se používají v kosmetickém průmyslu pro pevnost a růst vlasů a pokožky.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.083335
Average: 3.1 (12 votes)