Co je potřeba

• Kvalitní osivo
• Skalku, půdu, zeminu, květináč či truhlík
• Vlastní ruce

1

Mateřídouška je velice oblíbenou voňavou bylinou, která má rozsáhlé léčivé účinky, používá se i v kosmetickém průmyslu a v gastronomii. Roste volně v přírodě, obvykle tam, kde je sluníčko, ale není žádný problém, abyste si ji vypěstovali i u vás doma. Mateřídouška je trvalka, která vám na jednom stanovišti vydrží až pět let, přičemž péče o ni není příliš složitá. Pro její úspěšné pěstování potřebujete kvalitní osivo mateřídoušky a pak prostor, kde ji budete pěstovat. Pěstovat ji přitom můžete na zahradě, skalce, v truhlících na balkoně anebo v květináči doma v bytě.

2

K tomu aby se jí dařilo, potřebuje mateřídouška slunné místo a písčitý velmi dobře propustný podklad. Vyhovuje jí suchá lehká půda, která je mírně vápenitá, alkalická a kde naleznete i kameny. Prostředí by mělo být na přímém slunci, protože mateřídouška miluje sluníčko, teplo a sucho. Místo by mělo být chráněna před prudkým větrem.

3

Semena mateřídoušky si můžete na pařeništi předpěstovat, ale bez rozpaků můžete semínka mateřídoušky zasadit přímo na její trvalé stanoviště. Semínka mateřídoušky se sází do řádků 40 cm od sebe na povrch půdy, do níž semínka lehce zatlačíte. Mateřídoušku vysévejte v březnu a dubnu.

4

Mateřídouška kvete od května do září. V době kvetení sbírejte lístky mateřídoušky, které se suší ve svazcích. Lístky mateřídoušky pěkně voní a v suchých vazbách vytváří i pěknou dekoraci.

5

V létě, na jaře a na podzim (i po odkvětu) se doporučuje mateřídoušku pravidelně seřezávat. Mateřídouška vám potom zesílí a rozkošatí se.

6

Mateřídouška hnojit doopravdy nepotřebuje. Mateřídouška je vytrvalá rostlina, která na svém stanovišti vydrží až 5 let. Před zimou v chladných oblastech mateřídoušku na zahradě seřízněte a přikryjte chvojím. V bytě ji pěstovat můžete bez obav po celý rok.

Tipy

Existuje několik druhů mateřídoušky, a tak si můžete vypěstovat mateřídoušku s bílými květy, fialové květy anebo růžovými květy.
Mateřídouška se hojně přidává do mnoha čajů. Mateřídouška má silné antiseptické a protizánětlivé účinky, pomáhá s léčbou kašle a nachlazení, pomáhá léčit průjmy, pomáhá řešit problémy s nespavostí atd. V kuchyni mateřídoušku můžete použít do divočiny, mletého masa, na ryby a drůbež. Mateřídouška se používá i v aromaterapii a nalézt ji můžete i v kosmetice a parfémech.

Varování

Nesázejte mateřídoušku do stínu, protože tam bude živořit. Mateřídouška rostoucí ve stínu je řídká a plazící.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.25
Average: 4.3 (8 votes)