Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat rozmarýn

28. Březen 2019

Pěstování rozmarýnu je možné na slunném stanovišti v lehké, písčité a dobře propustné půdě. Pěstování rozmarýnu je ideální v nádobách a truhlících na balkóně, na terase nebo za oknem. Jedinečné uplatnění má v kuchyni, rozmarýn je užíván jako koření, je součástí provensálského koření. Ideální je při přípravě skopové a jehněčí pečeně, telecího masa, drůbeže, vařených ryb a rajské omáčky. Rozmarýn je léčivá bylinka, která má dezinfekční a antiseptické účinky, posiluje paměť, upravuje trávení a podporuje činnost jater. Čtěte, jak rozmarýn pěstovat doma a na zahradě.

1

Pěstování rozmarýnu a semena rozmarýnu

V 1 gramu je 800 ks semen. Semena rozmarýnu vyséváme v březnu a pěstujeme při teplotě 20 °C. Mladé rostliny rozmarýnu vysazujeme po otužení v červnu. Rozmarýn je stálozelený keř, kterému se dobře daří v humózní vápenité půdě. Nesnáší přemokření, které je častou příčinou úhynu rostlinky. Rozmarýn má rád slunné stanoviště. Prospívá i celoročně v bytě, pokud rozmarýnu zajistíme vyšší vzdušnou vlhkost, například rosením. Sázíme do sponu 30 x 30 - 40 cm.

2

Pěstování rozmarýnu

Rozmarýn je robustní bylinka, která se pěstuje snadno. Rozmarýn můžeme pěstovat na zahradě, pěstitelé ji však raději vysazují do truhlíků či různých přenositelných nádob. Pěstování rozmarýnu v květináči je snad nejoblíbenější. Bylinka totiž nesnáší zimy, na zimu ji proto můžeme přechovat na světlém a teplejším místě. Rozmarýn necháme přezimovat v prostorách s teplotou 5 až 10 °C. Sklizeň natě probíhá v červenci až září.

3

Využití rozmarýnu

Rozmarýn má protizánětlivý a dezinfekční účinky. Z rozmarýnu lze připravit čaj proti nespavosti, podporuje klidný spánek. Používá se do mastí pro prokrvení. Rozmarýnová mast léčí revmatismus, záněty nervů a křeče. Z rozmarýnu se připravují také lihové extrakty nebo rozmarýnové víno. Nálev z rozmarýnu poslouží i jako kondicionér pro tmavé vlasy, kterým zvýrazňuje barvu a lesk, zlepšuje paměť a činnost jater. V kuchyni má své nezastupitelné místo jako ochucovadlo pro masa – pečeně, drůběž, skopové. Přidává se do jemných octů i bylinkových olejů.

Rozmarýn potřebuje lehčí a dobře propustné půdy. Do substrátu můžeme přidat písek nebo perlit. Nezbytná je dobrá drenáž z keramzitu, výbornou novou možností je lávová drť.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Christian Bauer, wikipedie.org

Hodnocení
Lussy (neověřeno) | Pá, 09/06/2019 - 09:54

Rozmarýnka je super bylinka, používám ji i v intimním mycím gelu.

Vladka (neověřeno) | Út, 06/04/2019 - 12:44

Mela jsem ho doma v kvetinaci uz 3× a na jare vzdy uschnul. Na radu od zahradkare jsem ho nechala v zahonku po celou zimu bez jakehokoliv zazimovani a dodnes krasne roste, na jare kvete. Rozrostl se do sirky 1,5 metru. Sam se nerozmnozil, je to stale jeden ker. Mam ho asi 8 let.

vera51 (neověřeno) | Po, 04/27/2015 - 10:25

Dobrý den! Mám rozmarýn asi dva roky ,možná déle,zakoupený v marketu.Je zdatný,vysoký asi 30cm.V pohodě letos přezimoval na balkoně a nyní krásně kvete.Jen nevím,jestli se může zastřihovat v tomto období,nebo přesadit když kvete.Děkuji za odpověď.Hezký den!

Dobrý den. Rozmarýnu množím tak, že do zeminy píchnu asi 10 cm dlouhou větvičku.Ona po čase udělá kořenový systém, pak jí přesadím. Kontroluji zálivku. nesmí být přelitá, ani nesmí vyschnout. V zimě je pro ni nejlepší chladná chodba, veranda. Tam jí zalévám jednou týdně i méně často. Nesmí vyschnout zemina. Od druhé poloviny května jí dávám do zahrady letnit. V tento čas nádherně kvete.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici