Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat Drážďany

27. Září 2014

Drážďany, saská metropole na Labi jen pár desítek za hranicemi České republiky, patřily v minulosti k několika málo městům, kam bylo Čechoslovákům dovoleno vyjíždět (bez pasu, jen na „cestovní doložku“). Dodnes lidé s trpkým úsměvem vzpomínají, jak z Drážďan převáželi kontraband: silonové záclony, boty, trochu módnější oblečení na děti. Ano, do Drážďan se jezdilo nakupovat a pašovat zboží, které v ČSSR vůbec nebylo, ale dovézt se individuálně nesmělo. Dnes Florencie severu není moc v módě. Což je škoda, protože Drážďany za posledních dvacet naprosto změnily tvář.

Co je potřeba

Platný občanský průkaz nebo pas
Cestovní pojištění
Evropský průkaz zdravotní pojišťovny
Fotoaparát, kamera
Plánek rozmístění památek

1
Do Drážďan je nejpříjemnější cestovat vlakem. Českem projíždějí mezinárodní expresy z jižních evropských států do Berlína, které Drážďany projíždějí. Vlak je jednak pohodlný (více místa, toaleta, občerstvení), ale rovněž poskytne pěknou podívanou – projíždí Česko – saským Švýcarskem, kde je krajina skutečně malebná. Před cestou je dobré zajít do nějaké informační kanceláře Českých drah a opravdu důkladně se zeptat na různé slevy na jízdném, o kterých jedinec ani neví a které cenu jízdného někdy i podstatně srazí. Zpáteční mezinárodní jízdenka má ještě tu výhodu, že není vázána na žádný konkrétní spoj.
2
Chceme-li v Drážďanech strávit více dní, není třeba obracet se na cestovní kanceláře s žádostí o ubytování. Na internetu si je můžeme vyhledat sami. Pozor, do vyhledávače zadávejme klíčová slova německy nebo anglicky, jinak opět skončíme v „drápech“ nějaké české cestovky. Pokud se člověk spokojí s turistickou třídou, je možno najít i opravdu levné ubytování (mimo sezonu i za 13 euro). Není třeba mít obav – i německé hostely jsou vedeny s příslovečným smyslem pro pořádek. Komunikace s provozovatelem ubytovacího zařízení probíhá e-mailem, elektronicky se zaplatí i záloha. Zbytek buď v hotových nebo kartou na recepci.
3
V Drážďanech může turista navštívit několik set galerií, muzeí nebo památek. Tak je dobré mít v tom systém. Přestože jsou po městě dobře fungující informační centra, není na škodu udělat si plán už doma, aby člověděl, co a proč chce vidět.
4
Drážďany zažily po sjednocení Německa skutečnou renesanci – všechny vybombardované domy, které se po městě černaly ještě 45 let po válce, byly opraveny podle původních plánů, tak je dobré trochu znát historii.
5
V Drážďanech je možno stravovat se restauracích (dražší než u nás), v hojně se vyskytujících tureckých bistrech (stále stejné, ale levné, a „poctivější“ než v Česku), u stánků s rychlým občerstvením. Při vícedenním pobytu je překvapivé nakoupit si zásoby na individuální stravování – malé samoobsluhy nápadně připomínají naše, i zboží je poměrně stejné. Ale ceny jsou spíše nižší a kvalita potravin výrazně vyšší. Doporučené potraviny: krájený černý chleba, čajovky (teewurst) mnoha druhu, uzenina, štoly, smetanové sýry... Z každého produktu je patrno, že byl vyroben z klasických surovin (maso, mléko), nikoliv ze sójových derivátů a kuřecích separátů.
6
Místní doprava funguje skvěle, ale ani ji není třeba využívat, město je tak akorát na pěší prohlídky.
7
Jestliže neumíte dobře německy, používejte k dorozumění raději angličtinu. Zejména střední generace v ní není moc kovaná a občas si vypomáhá německými slůvky, z čehož vzniká báječně srozumentelný turisticko-průvodcovský jazyk. Dráďany patřily samozřejmě do komunistické části Německa, takže angličtinu zná dobře až mladší generace Němců.
Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto: Zuzana Plocková (Dresden), sxc.hu (2, 5)

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici