Přejít k hlavnímu obsahu

Jak předcházet cukrovce (Diabetes mellitus) | rady a tipy

24. Duben 2022

Jak předcházet cukrovce (Diabetes mellitus) | rady a tipy. Cukrovka, česky zvaná úplavice cukrová, se řadí mezi nebezpečné civilizační choroby přinášející s sebou i různé další zdravotní komplikace. Je nutné rozlišovat mezi diabetem I. a II. typu. Diabetes I. typu vzniká už u dětí nebo dospívajících v důsledku špatné funkce slinivky břišní, která produkuje minimum inzulínu. Proto je nutné dodávat inzulín pacientům zvenčí. Zatímco tento typ nemáme zcela pod kontrolou, výskyt diabetu II. typu už ovlivnit můžeme. Jak lze tedy cukrovce předejít?

1

Cukrovka II. typu vzniká u starších pacientů a vyvíjí se dlouhou dobu, často i několik let. Inzulínu sice slinivka tvoří dostatek, někdy až nadbytek, ten ale neplní svoji funkci tak, jak by měl. Nepomáhá snižovat hladinu cukru v krvi, ale naopak se chová agresivně v různých částech těla. Právě diabetes II. typu můžeme příznivě ovlivnitoddálit jeho nástup nebo zmírnit jeho projevy. Stačí dodržovat některé zásady.

2

Základem je udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost. To znamená zamyslet se nad tím, co jíme. Často konzumujeme pokrmy, které jsou energeticky velmi výživné, ale po nutriční stránce našemu organismu prakticky nic nedají.

3

Zmenšete svoje porce a snažte se, co nejvíce to jde, jíst zeleninu namísto příloh.

Vyhýbejte se potravinám, které jsou průmyslově zpracované.

Nepijte slazené vody, dejte přednost bylinkovému nebo zelenému čaji a vodě.

Omezte konzumaci ovoce.

4

Je dobré vynechat sladkosti, které obsahují hodně cukru, a zařadit do jídelníčku více vitamínů, minerálů a vlákniny. Pro někoho to není úplně jednoduché. Tento krok bychom neměli uspěchat, a příjem cukrovinek snižovat postupně.

Samozřejmostí je nekouřit a vyhýbat se alkoholu.

5

Ruku v ruce s úpravou jídelníčku jde zdravý životní styl s pravidelným pohybem. S ohledem na věk bychom měli zařadit nejrůznější pohybové aktivity. K těm nejjednodušším, a přitom nejúčinnějším, patří pravidelná chůze. Doporučuje se ujít v ideálním případě 6 000 kroků denně. Kdo nemá čas, měl by alespoň obden jít na půlhodinovou vycházku svižnou chůzí.

6

Neméně důležitým krokem jsou pravidelné preventivní prohlídky. Čím dříve lékař odhalí případnou odchylku, tím větší máme šanci, že se nám podaří nemoc zvládnout co nejlépe.

Vždy dodržujte veškerá doporučení lékaře, týkající se léčby diabetu!

Nesnažte se léčit cukrovku sami, toto onemocnění patří výhradně do rukou specialisty.

Máte-li podezření na diabetes, návštěvu lékaře neodkládejte.

Příznaky, které by mohly poukazovat na cukrovku, rozhodně nepodceňujte, nepřehlížejte je, ale vyhledejte okamžitě příslušné lékařské zařízení.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak čistit ucpané póry
Ucpané póry jsou problémem všech lidí bez ohledu na věk nebo pohlaví. Rozdíl je pouze v tom, že někomu se póry ucpávají více a někomu méně. Ucpávání p…
Jak pečovat o rovnátka | rady
Jak pečovat o rovnátka | rady. Krásný úsměv dokáže divy, bohužel ne každému bylo dáno do vínku, aby měl zuby jako ze žurnálu. Kazivost můžeme ovlivnit…
Jak vyzrát na pylovou alergii | rady
Jak vyzrát na pylovou alergii | rady. Léto máme spojené se sluníčkem, krásnou přírodou, dovolenými, ale v poslední době také čím dál více s alergiemi.…