Přejít k hlavnímu obsahu

Jak přežít šestinedělí

03. Srpen 2017

Období šesti neděl po porodu je tak trochu opomíjeno a vytlačeno přípravou na porod. Pozornost věnovaná zrození a péči o novorozené miminko by však neměla toto náročné období zastínit. Je dobré vědět, co se bude dít, kdo je připraven není zaskočen. Můžete si pak mateřství užít snáze a už od samého počátku.

 

1

Uklizeno, navařeno...

Ležela na vás dosud kompletní péče o domácnost? Je načase dát této roli vale, alespoň v šestinedělí. I když vás budou při pohledu na kopu prádla nebo špinavé nádobí svrbět ruce, svěřte tyto činnosti své drahé polovičce nebo někomu z rodiny. Pokud máte příbuzné daleko nebo vám z jiných důvodů nemohou pomoci, můžete se obrátit na duly, doprovázející k porodu. Mnoho z nich nabízí i službu pomoci v domácnosti. S dulou můžete navíc probrat případné otázky týkající se péči o miminko a jistě u ní najdete pochopení i při sdílení zážitku porodu. Kvalitní stravu lze zajistit speciální krabičkovou dietou, určenou přímo pro kojící ženy nebo si dopředu zamrazte libovolné množství domácího jídla. Každou volnou chvilku pak místo vaření a uklízení využijte k odpočinku

 

2

Bylinky

Na poporodní poranění je vhodný oplach řapíkem lékařským nebo heřmánkem pravým. Silně dezinfekční účinky má také dubová kůra, sedací lázeň z dubové kůry pomůže navíc i při hemoroidech. I když očekáváte změny nálad, jejich intenzita vás může zaskočit. Zklidnit mysl pomůže meduňka lékařská, ideálně v nálevu z čerstvých lístků a dopřeje tak uvolnění od úzkostných stavů, které jsou v šestinedělí díky rozkolísané hormonální hladině běžné. Po porodu také je důležité, aby se děloha dobře zavinula. Vyzkoušejte čaj z maliníku, příznivě ovlivňuje tonus svaloviny dělohy a z léčivých bylinných čajů se řadí mezi ty chutnější. Klasické čajové směsi pro kojící ženy jemně podpoří laktaci a seženete je i běžné drogerii.

3

Cvičení

Představa pekáče buchet na břiše je pěkná, ale uspěchat posilování přímých břišních svalů se nevyplácí, můžete tím podpořit rozestup svalů – diastázu, vzniklou v těhotenství. S běháním a podobnými náročnými aktivitami také počkejte minimálně tři měsíce po porodu. Co je ale přínosné a to prakticky od prvního dne po porodu, je posilování pánevního dna a šikmých břišních svalů. Platí to ale jen pro nekomplikované přirozené porody, po operativním nebo komplikovaném porodu se poraďte se svým lékařem nebo fyzioterapeutem, který doporučí vhodnou aktivitu přímo podle vašeho zdravotního stavu.

 

Bylinky kupujte ideálně v bylinné lékárně v bio kvalitě. Můžete ale také použít čerstvé, mají větší účinnost než ty v nálevových sáčcích.

Autor: mosna
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Teď už vám neuteče žádný recept nebo návod.

Všechny nové recepty, sezónní rady, tipy a návody najdete v pravidelném JakTak zpravodaji ve své e-mailové schránce. ZDARMA.