Co je potřeba

Tágo speciálně určené pro hru karambol (1 tis. Kč)
Kulečníkový stůl bez děr (35 tis. Kč)
Počítadlo (400 Kč)
Kulečníkové koule (1200 Kč)
Křída (75 Kč)

1

Rozhození koulí
Karambol může hrát i více hráčů najednou na jednom kulečníkovém stole. Doporučuji však hrát ve dvou. Hráči si vezmou po dvou koulích a postaví se do protilehlých rohů kulečníkového stolu. Koule pošlu proti sobě v jeden okamžik, aby se všechny střetly uprostřed stolu. Koule jsou na stole spravedlivě rozhozené, hra může začít.

2

Kdo začne...
Hráči se dohodnou, kdo bude začínat. Hráč, který začíná má zpravidla na počítadle první, druhý a třetí řádek. Druhý hráč zbylé tři řádky. Hráč, který bude hrát jako druhý, by měl pak hru také uzavírat. Hráči se také před zahájením hry dohodnou, "na kterou kouli" budou hrát, tedy zvolí si kouli, do které budou strkat tágem. Doporučuji vynechat bílou. Bílé koule jsou dvě a těžko byste pak hádali, která je ta "vaše bílá". Nejčastěji se hraje na červenou. Špičku tága potřeme křídou, aby nám tágo nesklouzlo po hladké kouli.

3

První strk
Hráč si vezme tágo do ruky. Zatímco si jednou rukou - například dlaní, hřbetem dlaně, palce či jinými prsty (záleží na hráči) tágo podpírá, druhá ruka dá do "šťouchu" dynamiku. Cílem je, abyste jedním strkem trefili všechny tři koule vámi zvolenou - tedy červenou koulí. Jestliže dojde ke kontaktu červené se zbylými třemi koulemi, připisujete si 10 bodů. Jestliže trefíte pouze dvě koule, připisujete si 1 bod. Strk je nazýván karambol. Účelem hry je sehrát co nejvíce strků - karambolů a získat co nejvíce bodů.

4

Střídání hráčů
Pokud netrefíte žádnou nebo jen jednu, ve hře pokračuje váš protihráč. Hrajete tak dlouho, a sbíráte body, dokud neuděláte chybu, tedy že trefíte pouze jednu či žádnou kouli.

5

Konec hry
Hra končí po uplynutí časového limitu. Ten je zpravidla vymezen jednou hodinou. Hrát samozřejmě ale hráči mohou libovolně dlouho, dokud je to bude bavit.

Tipy

Lpící koule - to jsou koule, které se dotýkají. V takovém případě hráč musí hrát tak, aby se druhá "dotyková" koule nepohnula. Popřípadě se hráči dohodnou.

Koule vypadla ze stolu
Opět se dohodnou hráči, jak budou v takovém případě postupovat. Nejčastějším pravidlem je, že pokud hráči vypadne koule ze stolu, druhý hráč hru vyhrává, nehledě na to, kolik má bodů. Hra tím končí.

Tušovaná koule
Pokud se nechtíc dotknete koule třeba rukou, koule je tušovaná. Pokračovat v partii bude v takovém případě protihráč.

Faleš
Faleš je základem karambolu. Znamená to, že strčíte tágem do koule tak, aby se "stočila" na určitou stranu, kterou potřebujete. Rozeznáváme základní falše - horní faleš, dolní faleš, pravá faleš a levá faleš.

Varování

Tento návod je určen zejména těm, kteří se karambolu chtějí věnovat volnočasově, pro zábavu, například na chatě s přáteli nebo v hospodě, kde se karambolový stůl nachází. Pravidla partie si v takovém případě určují sami hráči. Profesionální karambol má jasně daná a neměnná pravidla.

Pokud jste kuřák, nekuřte poblíž stolu. Propálené sukno stojí tisíce korun.

Jestliže si pro větší stabilitu chcete na stůl sednout, máte tu možnost. Pravidlem ale je, abyste vždy měly jednu nohu na zemi.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.0625
Average: 4.1 (16 votes)