Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se zbavit červenání

22. Červenec 2019

Jak se zbavit červenání | rady a tipy. Je to nepříjemná situace, která nás často kompromituje. Ocitneme se ve společnosti, přijdeme mezi lidi, a najednou při nějaké poznámce, často úplně neškodné, zčervenáme. Hanbou bychom se nejraději propadli na místě. Čím víc se toho bojíme, tím častěji se nám to stává. Jak se červenání zbavit?

1

Jde o to, že červenání nemůžeme nijak korigovat. Krev se nahrne do tváří a většinou dost dlouho trvá, než se situace vrátí do normálu. Problém není zdravotní, jde spíš o to, že se cítíme nepříjemně. Jako z udělání máme pokaždé pocit, že jsme zčervenali v naprosto nevhodný okamžik. Řeč není o tom, že přijdeme vymrzlí zvenku do přetopené místnosti a tváře nám rovnoměrně zrudnou. Mluvíme o tom, že nás z ničeho nic polije stud.

Někomu zčervenají tváře, jinému dekolt nebo mu na krku naskáčí nepravidelné zarudlé flíčky a skvrny, které se často slijí do větších celků. V pravém slova smyslu nejde o zdravotní problém, ale o psychický handicap. Lidé, kteří se červenají, se za to stydí. To je stresuje a stres bývá spouštěčem pro rychlé a nepřiměřené zrudnutí. Jde o začarovaný kruh.

2

V okamžiku, kdy zčervenáme, dojde k náhlému prokrvení periferních částí těla, v tomto případě obličeje. Něco jiného je, když se zapotíme a zčervenáme třeba po namáhavém fyzickém výkonu, tam to má jiné příčiny. Červenání bývá nápadnější u lidí se světlou pokožkou.

Vypadá to, že snáze se červenají lidé, kteří jsou sebekritičtí, mají trému, straní se lidí, jsou stydliví, často o sobě a svých schopnostech pochybují. Obvykle jim záleží na tom, co si o nich myslí jejich okolí. Nechtějí na sobě dát nic znát, ale to není zadarmo. Většinou je to stojí obrovské úsilí a ke slovu se dostává neurovegetativní systém. Když dojde k nerovnováze v prokrvení, krev se najednou nahrne do obličeje a dekoltu.

3

Asi nejjednodušší je zvyknout si, že to k nám patří, že jsme takoví, a přijímat se se vším všudy. Většinou každý z nás se obvykle potýká s nějakým „nedostatkem“. I řada celebrit se postupně přiznává k různým fobiím, psychickým či zdravotním problémům a nejistotám.

Někdy za problémem stojí takzvaná rosacea neboli růžovka, kdy dojde k zarudnutí bez ohledu na to, kde jsme a s kým jsme nebo v jaké jsme psychické kondici. Jde o dermatologickou záležitost. Žilky v obličeji zčervenají, když sníme ostré, kořeněné jídlo, příliš se fyzicky namáháme nebo jsme na sluníčku. Abychom to mohli vyloučit, je dobré navštívit dermatologa. Ten zjistí, zda nepatříme k cca 5 % lidí, kteří růžovkou onemocněli.

Koho „bezdůvodné“ červenání až příliš obtěžuje, měl by navštívit psychoterapeuta a zjistit, v jakých situacích se mu to stává nejčastěji a jak se toho případně vyvarovat.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Snažíte se dát přebytečná kila dolů, ale nejde to. Z ničeho nic vás tu a tam přepadne tak hrozný hlad, že mu prostě nedokážete odolat. Pokud je to jen…
Jistě víte, že ořechy obsahují velké množství zdraví prospěšných tuků. Jednotlivé druhy ořechů však obsahují mnohem více cenných látek. Pokud se chcet…