1

Jak vlastně tvrdá voda vzniká?

Srážky, které spadnou hlavně v horských oblastech, se vsakují do půdy a hornin, kterými protékají a částečně je rozpouštějí. Voda dále stéká do podzemních jezer a vod. Později buď vyvěrá na povrchu nebo se shromažďuje v jezerech apod., při čemž do sebe po cestě nabere mnoho minerálních látek, jako jsou právě vápník a hořčík, dále také sodík či draslík.

2

Co tvrdá voda způsobuje?

Klasickým a snad všem dobře známým projevem tvrdé vody je vodní kámen. Ten vzniká znovu-srážením rozpuštěných minerálů, což se děje zejména při vyšší teplotě vody. Nevzhledný bělavý povlak známý jako vodní kámen najdeme tedy nejčastěji v rychlovarných konvicích, pračkách, myčkách a v bojlerech, kde zanáší a likviduje topné spirály. Najdeme ho ale i na obkladech v koupelnách, kolem vodovodních baterií nebo v potrubí, které dokáže zcela ucpat.

Kromě viditelných projevů ovlivňuje tvrdá voda nepříznivě i chuť a zvyšuje riziko atopických ekzémů nebo jiných kožních problémů, jelikož vysušuje kůži.

3

Vhodné řešení

Změkčení vody se provádí několika postupy. Na trhu jsou často až “šarlatánské” metody změkčení - např. magnetem ( ať už elektromagnetem či permanentním magnetem), které nabízejí změnu struktury vody. Tyto produkty jsou velice levné. Hádejte proč :)

Jelikož je tvrdá voda způsobena příliš vysokým obsahem vápníku a hořčíku, je zcela logické, že ideálním způsobem změkčení vody, je redukce těchto minerálů.

To umožňují dvě základní metody. První je metoda iontové výměny, kdy tvrdá jednoduše protéká skrz filtr naplněný speciální filtrační směsí, která má tu schopnost na sebe navázat právě ionty vápníku a hořčíku. Výstupní tvrdost vody navíc umožňují regulovat.

Takové změkčovače vody pořídíte například v obchodě www.zmekceni-vody.cz, který se touto problematikou zabývá již 14 let.

Pro odstranění minerálů z vody se používá i tzv. reverzní osmóza, kterou se voda nechává protékat pod tlakem. Reverzní osmóza je v podstatě velmi jemný filtr, který zachytí vše kromě molekul vody, tedy i vápník a hořčík. Nevýhoda je, že pít vodu zcela bez obsahu minerálů, může být až nezdravé. Pili jste někdy snad destilovanou vodu? Tato metoda je vhodná pro použití v průmyslu na úpravu procesní vody.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (7 votes)