Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vybrat mobilního operátora

14. Říjen 2010

Následující rady vám umožní se co nejllépe rozhodnout o tom, komu budete každý měsíc platit účty za telefon.

1

1) Než odejdete od operátora
Pokud si nevybíráte operátora poprvé v životě a čtete tento článek, možná jste nespokojeni se svým současným tarifem. Pokud jste u svého operátora déle než jen pár měsíců, zkuste zajít na pobočku a oznámit, že jste nespokojeni s cenovými podmínkami a chcete odejít. Vystaví vám formulář převodu čísla a zeptají se na důvod nespokojenosti. Většinou se vám do několika dnů ozvou z klientského centra a nabídnou cenové zvýhodnění s aktivací po telefonu. Možná budete příjemně překvapeni tím, kolik ušetříte.

2

2) Dosavadní platby
Podívejte se na svá dosavadní vyúčtování a zjistěte, kolik jste využili minut volání a do kterých sítí, spočítejte si počet sms, které pošlete za měsíc. Pokud máte předplacenou kartu, zaznamenávejte si, jak často dobíjíte. Počet sms odhadněte podle počtu odeslaných za jeden den. Nejčastěji volaná čísla odhadněte podle odchozích hovorů. Pokuste se odhadnout, zda voláte do některé ze sítí častěji. Pokud si nejste jistí, kdo má jakého operátora, zkuste se zeptat alespoň lidí, kterým voláte nejčastěji. Pak si sepište, kolik sms pošlete a kolik minut provoláte do jednotlivých sítí.

3

3) Tarif nebo předplacená karta?
Většinou platí, že pokud dobíjíte na předplacenou kartu více než 300 Kč měsíčně, vyplatí se vám pořízení některého z levnějších paušálů. Pokud je to váš případ, porovnejte si sazby předplacené karty s tarify odpovídajícími tomu, kolik asi provoláte.

4

4) Srovnání sazeb a tarifů
Když jste se již zamysleli nad výše uvedenými body, je čas začít srovnávat ceny tarifů a sazby předplacené karty. Vynásobit ceny volání počtem provolaných minut a ceny sms počtem odeslaných zpráv není nic těžkého. Ovšem jsou tu i háčky.
Nezapomeňte si zjistit, jak by vypadaly ceny po provolání balíčku volných minut a po využití volných sms. Někdy totiž zůstanou stejné, jindy se nepříjemně navýší.
Důležitý je i způsob účtování provolaných minut, tedy určení ceny za hovor. Někteří operátoři účtují každou započatou minutu, někteří účtují po první minutě po sekundách. Zvláště pokud se omezujete na krátké telefonáty do dvou minut, můžete při druhém způsobu vyúčtování ušetřit až 50% ceny za hovor, což za měsíc nemusí být zanedbatelná částka.
Dále srovnejte ceny datových služeb (wap, internet v mobilu) a způsob účtování ceny (doba připojení, objem stažených dat)
Někteří operátoři vám k danému tarifu mohou nabídnout ještě další cenová zvýhodnění, která někdy přímo u tarifu nebývají uvedena. Nejlepší je se přímo na pobočce zeptat na zvýhodnění za elektronické platby, slevy pro živnostníky a pro studenty.

5

5) Vázanost smlouvou a zálohy
Než cokoli podepíšete, zeptejte se i na to, na jak dlouho vás smlouva zavazuje, případně jak vysokou volací jistinu musíte složit. Nechte si ve smlouvě ukázat, kde je uvedeno, zda budete mít garantované ceny. U tarifů paušálu to bývá běžné, u předplacených karet logicky ne.

až si pořídíte nový tarif, nezapomeňte si vynulovat čítače provolaných minut, abyste mohli sledovat, jak moc jste daný měsíc telefonovali

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct ostružinový koláč s ořechy
Jak upéct ostružinový koláč s ořechy | recept na koláč z ostružin. Ještě stále jsou ostružiníky obsypané plody a je škoda to nevyužít. Ostružiníky ros…
Jak upéct tvarožník s rozinkami
Tvarožník s rozinkami | recept na dezert. Koláč z křehkého těsta s vyšší vrstvou tvarohové nádivky, díky které zůstane dlouho vláčný. Tak se dá popsat…
Jak zpracovat ostružiny
Pomalu končí prázdniny a to je čas, kdy dozrávají další lesní plody - ostružiny. Na ostružiny už dávno nemusíte chodit jen do lesa, bylo vyšlechtěno m…
Jak vybavit kurník pro slepice