Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně vybrat hnojivo

Jak správně vybrat hnojivo | rady a tipy. Přidání hnojiva zlepšuje zásobení rostlin živinami a zvláště draslíkem, dusíkem a fosforem. V zásadě se rozlišují 2 skupiny hnojiv : organická a minerální. Organická hnojiva jsou rostlinného nebo živočišného původu. V prodejnách se zahrádkářským zbožím již několik let seženete i nejrůznější speciální hnojiva například na rododendrony a kamelie, na hortenzie (mimo jiné i pro udržení jejich modré barvy). Většině rostlin však postačí běžná hnojiva a spousta trvalek vystačí s jednou dávkou kompostu na jaře.

Co je potřeba

hnojivo

1

V zásadě platí jedno důležité pravidlo – NEPŘEHNOJIT! Obvykle použijte vždy o něco menší koncentraci při dávkování, než doporučuje výrobce. Předávkování hnojivy může mít za následek spálení kořenů. V okrasné zahradě jsou velkými spotřebiteli hnojiva hlavně trávníky a v zahradě zeleninová rajčata a tykve.

2

Obecně je rostlinami lépe přijímáno tekuté hnojivo. Lépe se vstřebává, rostliny jej rychleji přijmou, ale na druhé straně nepůsobí příliš dlouhodobě. Hnojiva s dlouhodobým účinkem, jako jsou hnojivové tyčinky, kapsle, kužely zásobují rostliny až několik měsíců. Je potřeba si však uvědomit, že se z nich živiny uvolňují jen při teplotě nad 16 °C a také pouze při dostatečném zavlažování.

3

Dělení Hnojiv: Kapalná hnojiva Krystalické hnojiva Minerální hnojiva Organominerální hnojiva

4

Pro okrasné keře a rostliny se vžilo používání pomalu rozpustných hnojiv, které má řadu výhod: snížení ztrát živin vyplavováním, možnost použití vyšších dávek hnojiv a zjednodušení systému hnojení. Celková dávka potřebných živin se aplikuje jednorázově při výsadbě, přihnojování odpadá nebo se výrazně zjednodušuje.

5

Trávníkové hnojivo obsahuje dva důležité prvky pro přípravu trávníku na přezimování – tj. dusík, a především vysoký podíl draslíku, který je pro přezimování trávníku nezbytný. Draslík podporuje odolnost trávy vůči suchu, vymrzání a chorobám. V jarním období se tak trávník velmi rychle obnoví a je připraven pro jeho rychlejší užívání.

6

Organické hnojivo pro plodovou zeleninu se používá k základnímu hnojení před výsadbou, případně k přihnojování během vegetace. Hnojivo se rovnoměrně rozhodí na plochu a zapracuje do půdy u přihnojování se mělce zapraví do půdy.

Nedostatek draslíku se projevuje padnutím listů, světlají a osychají okraje. Tyto příznaky je však možné považovat také za špatnou zálivku. Nedostatek mědi se projevuje narušením tkáně listů, ty se kroutí a vadnou. Lze to přirovnat k přesušení zeminy, k prudkému světlu a umístění na horkém místě.

Ze všeho nejdůležitější je NEPŘEHNOJIT! Deficit některých elementů vyvolává velice podobné reakce. Např. nedostatek železa se projevuje podobně jako nedostatek hořčíku atd. Často se stává, že v zemině je přebytek jednoho a nedostatek druhých elementů.

Klíčová slova: hnojení výživa rostlin
Autor: ZBohdalova
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak a co udělat v dubnu na zahradě
Po dlouhé zimě je tu konečně jaro a než se pustíme do klasických celoročních prací na zahradě, jako je pletí, kypření a zalévání, máme dnes v plánu si…
Jak pěstovat černý kořen
Jak pěstovat artyčoky
Artyčok je druh zeleniny, který se v naší zemi příliš nepoužívá, možná jste se však setkali alespoň s nakládanými artyčoky na pizze. Artyčok…