Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit rychlý kompost za 18 dní

Jak vyrobit rychlý kompost | postup. Kompostování organických zbytků jak z kuchyně, tak i ze zahrady, je skvělým způsobem jak získat přírodní hnojivo a obohatit tak půdu živinami. Zrání klasického kompostu trvá přibližně půl roku až rok a je k tomu potřeba kompostér či alespoň vyhrazené místo. Nemáme-li času nazbyt, vyzkoušejme tento rychlý kompost, který je hotový již za 18 dní. Jedná se o tzv. horkou metodu kompostování využívanou v permakulturním zahradnictví.

Co je potřeba

Budeme potřebovat:

  • 3 díly suchých klacíků a větví, suché listí, seno, sláma, lepenka apod.
  • 2 díly zelených rostlin – různý plevel, tráva, bobovité rostliny (jetel, hrách, apod. – zlepšují půdu), zeleninové slupky či zbytky z kuchyně
  • 1 díl hnoje, například prasečího, koňského - trochu dřevěného popela (ne z uhlí)
  • trochu starého kompostu, nemáte-li, lze nahradit půdou s žížalami, případně je možné použít kopřivy, kostival, řebříček, ryby, moč nebo speciální urychlovač kompostu
  • klacek či dřevěnou tyč
  • vodu
  • igelitovou plachtu
1

Postup:

Den první: Navrstvíme suché klacíky a větve do výšky asi 15 až 20 cm. Je to důležité pro přístup vzduchu. Poté dáme vrstvu zelených rostlin (přibližně 10 cm) a završíme hnojem s trochou popela (přibližně 5 cm). Vrstvy opakujeme do výšky 1 metru. Na hromadu přidáme starý kompost či jiný aktivátor kompostu a doprostřed kupy zapíchneme klacek nebo tyč, která zajístí přístup vzchuchu. Celou kupu pokropíme vodou z konve tak, až začne ve spodu odkapávat. Kropit vodou z hadice se nedoporučuje kvůli vzduchovým bublinám. Není-li příliš horko, zakryjte hromadu igelitovou fóliía první 4 dny nechejte kompost odpočívat.

2

Den čtvrtý: Hromadu přehažtě směrem z vnějšku dovnitř. Hmota by měla být vlhká. Je-li příliš mokrá, hromadu více rozprostřete do šířky, případně dospodu přidejte klacíky jako drenáž.

3

Den šestý až šestnáctý: Každé dva dny kompost opět přehažte. Šestého až osmého dne v kompostu kulminuje teplota, která by měla být mezi 55 až 65 stupni. Pro jistotu ji můžete změřit uprostřed kupy. Poté teplota postupně klesá.

4

Den osmnáctý: Povedlo-li se, máte tmavě hnědý kompost, který je teplý a nezapáchá. Přítomnost žížal je dobré znamení. Tip: Hromadu není vhodné umístit na příliš slunné místo kvůli možnému vysychání, pozor také na silný déšť, který kompost naopak ochladí a odplaví živiny.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak založit kompost | rady
Jak založit kompost | rady. S pěstováním na zahradě, pletím a jednocením rostlin zákonitě vzniká odpad. Jedná se o odpad rostlinný. Ten můžeme využíva…
Jak a co udělat v dubnu na zahradě
Po dlouhé zimě je tu konečně jaro a než se pustíme do klasických celoročních prací na zahradě, jako je pletí, kypření a zalévání, máme dnes v plánu si…
Jak zpracovat a uchovat houby
Houby jsou zvláštním a voňavým darem přírody. Tento každoročně relativně krátkodobý dar lesa se lidstvo od pradávna snažilo uchovat tak, aby byl použi…