Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat mrkvovou omáčku | recept

Mrkvová omáčka | recept. Mrkvová omáčka sice nepatří k nejfrekventovanějším českým jídlům, ale někdy může být příjemným zpestřením jídelníčku. Mrkvovou omáčku si rádi dají lidé, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí jíst maso, ale právě tak můžeme mrkvovou omáčku podávat k různě upravenému masu. Jak udělat chutnou mrkvovou omáčku?

Co je potřeba

Suroviny podle návodu
Kuchyňské vybavení a zařízení

1
Mrkev je jedna z mála druhů zeleniny, kterým prospívá tepelná úprava. Z vařené mrkve lidské tělo dokáže vstřebat mnohem víc provitaminu A a minerálů v mrkvi obsažených. Vařená mrkev je lehce stravitelná, má příznivé dietetické účinky, proto mrkvovou omáčku připravujeme i nemocným nebo rekonvalescentům (jen musíme omezit kořenění). Mrkvová omáčka chutná i dětem.
2
Před kuchyňskou úpravou musíme mrkev oškrábat (škrabkou nebo nožíkem), abych odstranili její vrchní vrstvu, v níž by mohly být nežádoucí látky, které do mrkve pronikly ze země během růstu. Oškrábanou mrkev zbavíme obou konců a opláchneme pod tekoucí vodou.
3
Mrkev na mrkvovou omáčku buď nejprve nastrouháme na hrubém struhadle nebo na prkénku nakrájíme na kolečka, respektive půl kolečka. Nůž si opíráme špičkou o prkénko, špičku nezvedáme a tak mrkev snadno nakrájíme, aniž by nám odříznuté kousky „vyskakovaly“ z prkénka.
4
Na másle nebo na oleji zpěníme jednu velkou nebo dvě menší nadrobno nakrájené cibule. Když je cibule zlatá, přisypeme připravenou mrkev a za stálého míchání částečně opékáme. Pak mrkev zalijeme vývarem (nebo vodou). Přidáme koření: lžičku soli, jeden bobkový list, tři kuličky nového koření, čtvrt čajové lžičky hořčičného semínka (když nemáme, nedá se nic dělat). Pod pokličkou zvolna dusíme, až je mrkev měkká.
5
Vyndáme bobkový list a nové koření, mrkev rozmixujeme. Vzniklé pyré naředíme vývarem nebo horkou vodou a uvedeme znovu k varu. Hladkou mouku a máslo zpracujeme do kuličky velikosti vlašského ořechu, přidáme k vařící se mrkvové omáčce. Moučné máslo omáčku zahustí a učiní ji homogenní. Ochutnáme, případně přisolíme a mírně okořeníme mletým pepřem.
6
Jiná varianta, jak udělat mrkvovou omáčku: Postup je stejný, ale k mrkvi přidáme jednu petržel a kousek celeru. Kořeníme bobkovým listem, novým kořením a třemi kuličkami jalovce. Bobkový list a nové koření před mixováním vyjmeme, jalovec ale můžeme rozmixovat (když není omáčka určena nemocným). Místo moučného másla přidáme do rozmixované zeleniny sladkou nebo zakysanou smetanu.
7
Mrkvová omáčka sladkokyselá. Na oleji necháme zesklovatět cibuli. Pak na ni nasypeme dvě lžičky krystalového cukru a necháme rozpustit. Neměl by zhnědnout (byl by hořký), jen zezlátnout. Pak rychle přisypeme nastrouhanou nebo nakrájenou mrkev, půl lžičky soli, chvíli důkladně mícháme. Zalijeme vývarem nebo vodou a rozvaříme do měkka. Rozmixujeme, vrátíme na sporák, naředíme, zahustíme moučným máslem a dochutíme mletým pepřem, octem nebo citronovou šťávou, případně doladíme poměr sladké, slané a nakyslé chuti?
8
Mrkvovou omáčku podáváme s těstovinami, novými bramborami, s houskovým knedlíkem či bramborovým knedlíkem nebo s bramborovými noky.
Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na mrkvovou omáčku: autorka

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici