Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udržovat bazén

02. Červenec 2018

Bazén se stal nedílnou součástí zahrad rodinných domů. Nafukovací bazény velice dobře suplují ty klasické. Navíc jsou cenově mnohem dostupnější. Každý bazén však vyžaduje údržbu. Jak na ni vám poradí následující řádky.

1

Před vstupem

Základním pravidlem pro údržbu bazénu a čisté vody je, abyste se před vstupem do něj osprchovali nebo si alespoň opláchli nohy od nečistot.

2

Krycí plachta

Krycí plachta představuje investici pár set korun, avšak u zapuštěných bazénů může zakrytí bazénu představovat investici v řádu několik desítek tisíc korun. Přesto zakrývání bazénu je nezbytné pro udržení čisté vody.

3

Čištění hladiny

Dbejte na manuální čištění vody. Pomocí síťky pravidelně odstraňujte z vody napadané nečistoty.

4

Filtrace

Filtrace je nezbytnou součástí vybavení bazénu, avšak vybírejte pečlivě. Nejlépe po konzultaci s výrobcem či prodejcem bazénu.

5

Chemické přípravky

Abyste dosáhli opravdu čisté vody a zdravotně nezávadného koupání, musíte použít bazénovou chemii. Bazénová chemie slouží jako prevence:

  • proti tvorbě řas
  • proti tvorbě mikroorganismů (slouží jako dezinfekční prostředek)
  • proti výkyvům pH (udržuje pH na stálé a žádoucí úrovni)

Abyste udrželi v bazénu ideální pH, postačí vám k tomu klasická testovací sada. Vezměte vzorek vody z bazénu a smíchejte ho s testovací tabletou nebo roztokem. Poté barvu roztoku porovnejte se stupnicí určující velikost pH. Stálost pH můžete udržovat pomocí testovacích sad a tablet, které jsou jejich součástí. Stálost pH měřte alespoň 1x týdně.

6

Dezinfekce vody

Základem dezinfekce bazénové vody je chlor. Tablety můžete vybírat podle intenzity jejich působení, ale hlavně je vybírejte podle objemu vody v bazénu. Nepříjemný zápach chloru můžete odstranit pomocí speciálních tablet nebo roztoku a užít si tak koupání naplno.

7

Prevence proti tvorbě řas

Řasy vznikají především za horka nebo při přílišných změnách tlaku – letní bouřky apod. Nejjednodušší prevencí jsou opět chemické tablety či roztoky, které jsou velmi účinné. Jedná se o algicidy nebo také vločkovače, které způsobí vysrážení řas.

8

Zdroj vody

Nepodceňujte zdroj vody, ze kterého bazén napouštíte. Samozřejmě voda z městského vodovodu je nejlepší, protože je již chemicky upravena, ale jedná se o finančně nejdražší zdroj. Studniční voda může obsahovat přílišné množství nežádoucích látek, proto nepodceňujte pH vody. Jeho stálost vám značně usnadní práci při chemické údržbě bazénové vody.

9

Zazimování

Na konci koupací sezony chcete bazén připravit na zimu. Upusťte ¼ vody, vypojte a důkladně vyčistěte filtr. Okraje bazénu vyčistěte speciálním přípravkem – velice oblíbené jsou gelové čističe. Do zbylé vody přidejte speciální prostředek tzv. zazimovač. Ten zabraňuje tvorbě řas a zákalu vody. Aby zamrzlá voda nepoškodila okraje bazénu, doporučujeme speciální ledové polštáře nebo polystyrenové desky. Stejně dobře vám poslouží i obyčejné PET lahve.

Ideální hodnota pH se pohybuje v rozmezí 6,8 až 7,6. Nižší hodnota pH způsobuje korozi, štípání očí, svědění a podráždění pokožky. Vyšší hodnota Ph způsobuje tvorbu tzv. kotelního kamene a minerální zákal.

Autor: chiquita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak provést odvodnění pozemku | rady
Jak provést odvodnění pozemku | rady. Voda na pozemku může být výhodná, ale pokud je jí mnoho, tak naopak škodí. Pozemek, který připomíná bažinu, je p…
Jak pěstovat černý kořen
Jak postavit hmyzí hotel | návod
Jak postavit hmyzí hotel | návod. Možná máte hmyz spojený spíše s nepříjemnými zážitky v podobě velkých hejn komárů u vody nebo otravných much na chal…
Jak se zbavit smutnic | rady a tipy