Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udržovat bazén

02. Červenec 2018

Bazén se stal nedílnou součástí zahrad rodinných domů. Nafukovací bazény velice dobře suplují ty klasické. Navíc jsou cenově mnohem dostupnější. Každý bazén však vyžaduje údržbu. Jak na ni vám poradí následující řádky.

1

Před vstupem

Základním pravidlem pro údržbu bazénu a čisté vody je, abyste se před vstupem do něj osprchovali nebo si alespoň opláchli nohy od nečistot.

2

Krycí plachta

Krycí plachta představuje investici pár set korun, avšak u zapuštěných bazénů může zakrytí bazénu představovat investici v řádu několik desítek tisíc korun. Přesto zakrývání bazénu je nezbytné pro udržení čisté vody.

3

Čištění hladiny

Dbejte na manuální čištění vody. Pomocí síťky pravidelně odstraňujte z vody napadané nečistoty.

4

Filtrace

Filtrace je nezbytnou součástí vybavení bazénu, avšak vybírejte pečlivě. Nejlépe po konzultaci s výrobcem či prodejcem bazénu.

5

Chemické přípravky

Abyste dosáhli opravdu čisté vody a zdravotně nezávadného koupání, musíte použít bazénovou chemii. Bazénová chemie slouží jako prevence:

  • proti tvorbě řas
  • proti tvorbě mikroorganismů (slouží jako dezinfekční prostředek)
  • proti výkyvům pH (udržuje pH na stálé a žádoucí úrovni)

Abyste udrželi v bazénu ideální pH, postačí vám k tomu klasická testovací sada. Vezměte vzorek vody z bazénu a smíchejte ho s testovací tabletou nebo roztokem. Poté barvu roztoku porovnejte se stupnicí určující velikost pH. Stálost pH můžete udržovat pomocí testovacích sad a tablet, které jsou jejich součástí. Stálost pH měřte alespoň 1x týdně.

6

Dezinfekce vody

Základem dezinfekce bazénové vody je chlor. Tablety můžete vybírat podle intenzity jejich působení, ale hlavně je vybírejte podle objemu vody v bazénu. Nepříjemný zápach chloru můžete odstranit pomocí speciálních tablet nebo roztoku a užít si tak koupání naplno.

7

Prevence proti tvorbě řas

Řasy vznikají především za horka nebo při přílišných změnách tlaku – letní bouřky apod. Nejjednodušší prevencí jsou opět chemické tablety či roztoky, které jsou velmi účinné. Jedná se o algicidy nebo také vločkovače, které způsobí vysrážení řas.

8

Zdroj vody

Nepodceňujte zdroj vody, ze kterého bazén napouštíte. Samozřejmě voda z městského vodovodu je nejlepší, protože je již chemicky upravena, ale jedná se o finančně nejdražší zdroj. Studniční voda může obsahovat přílišné množství nežádoucích látek, proto nepodceňujte pH vody. Jeho stálost vám značně usnadní práci při chemické údržbě bazénové vody.

9

Zazimování

Na konci koupací sezony chcete bazén připravit na zimu. Upusťte ¼ vody, vypojte a důkladně vyčistěte filtr. Okraje bazénu vyčistěte speciálním přípravkem – velice oblíbené jsou gelové čističe. Do zbylé vody přidejte speciální prostředek tzv. zazimovač. Ten zabraňuje tvorbě řas a zákalu vody. Aby zamrzlá voda nepoškodila okraje bazénu, doporučujeme speciální ledové polštáře nebo polystyrenové desky. Stejně dobře vám poslouží i obyčejné PET lahve.

Ideální hodnota pH se pohybuje v rozmezí 6,8 až 7,6. Nižší hodnota pH způsobuje korozi, štípání očí, svědění a podráždění pokožky. Vyšší hodnota Ph způsobuje tvorbu tzv. kotelního kamene a minerální zákal.

Autor: chiquita
Hodnocení
Milan (neověřeno) | Ne, 09/08/2019 - 05:41

My máme bazén s nafukovacím kruhem a několikrát během léta hledám dírku, kde je bazén píchnutý. Naštěstí mám průmyslové lepidlo https://www.adamos.cz/prumyslova-lepidla , které drží na všem, takže s ním bazén vždy zalepím a drží. Možná, když bych s ním omázl celý kruh, tak bych měl po starostech.

Roman Bucký (neověřeno) | Pá, 07/12/2019 - 18:56

Tak takové informace se mi určitě brzy budou hodit, díky mockrát. Už nějakou dobu totiž přemýšlím nad tím, že bych si na zahradu bazén pořídil. Zatím jsem se ale úplně nerozhodl jaký přesně. Co jsem se tak díval, tak se mi zatím asi nejvíc zamlouvají bazény od Albixonu. Nemáte někdo zkušenost? Díky

Aleš Točka (neověřeno) | Čt, 06/27/2019 - 22:19

S tou krycí plachtou musím souhlasit. My si nechali udělat zapuštěný bazén, ale na pořízení krycí plachty jsme jaksi zapomněli. Ukázalo se, že sehnat takovou plachtu, která by na náš bazén seděla je prakticky nemožné, takže jsme si ji nakonec museli nechat vyrobit na míru. Levné to sice nebylo, ale alespoň teď máme v bazénu stále čistou vodu, což za to stojí.

Milena Nováková (neověřeno) | St, 02/20/2019 - 02:50

Tak to se určitě bude hodit. My sice bazén nemáme, ale letos máme v plánu si ho konečně pořídit. Už se na to moc těším. Manžel říkal, že by k němu rovnou koupil i nějaký solární ohřev, aby se v bazénu dalo koupat i při nižších teplotách, což zní dobře. :-)

Další zajímavé články

Jak postavit hmyzí hotel | návod. Možná máte hmyz spojený spíše s nepříjemnými zážitky v podobě velkých hejn komárů u vody nebo otravných much na chal…
Každý nový dům září po nějakou dobu krásnou a čistou fasádou, ale po čase se její skvělý vzhled ztratí pod nánosy prachu a špíny. Tomu se bohužel nedá…