1

Dohuštění kol

Zkontrolujte správné dohuštění duše. Stačí kolo zmáčknout palcem a ukazováčkem. Plášť by měl být pevný, neměli byste jej snadno zmáčknout.

Stejně jako u automobilů i u kol je uveden doporučený tlak huštění zboku na plášti. Naleznete-li dva údaje, pak pamatujte, že vyšší hodnota tlaku je určena pro silniční jízdu a nižší hodnota tlaku je určena pro jízdu v terénu.

Tato hodnota představuje maximální hodnotu, na kterou byste měli plášť hustit. Proto raději hustěte plášť na doporučenou hodnotu tlaku. Překročíte-li doporučenou hodnotu, riskujete uvolnění a poškození pláště a tím i svou bezpečnost.

2

Hustilka

Rozhodně doporučuji pro huštění kol používat cyklistickou hustilku tzv. pumpičku. Tlakové kompresory na benzínových pumpách jsou příliš výkonné. Rozhodnete-li se hustit své kolo s jejich pomocí, pak postupujte opatrně a po etapách, aby nedošlo k přetlakování kol.

3

Ráfky

Zkontrolujte, zda jsou vaše ráfky kol v pořádku. Neměly by být promáčknuté, prasklé nebo příliš opotřebované.

4

Výplet kol

Stejně jako ráfky zkontrolujte výplet kol. Opět by neměly být prasklé, promáčknuté a jevit známky přílišného opotřebování. U výpletu je důležité, aby byl správně napnutý.

5

Vycentrování kol

Zda jsou kola správně vycentrovaná, zjistíte jednoduše. Roztočte kolo naprázdno a sledujte jeho pohyb. Kolo by se mělo točit bez výchylek do stran nebo do výšky.

6

Brzdy

Nejdůležitějšími součástmi, které by vás na brzdách měly zajímat, jsou brzdové čelisti a brzdové lanko.

U brzdových čelistí zkontrolujte především jejich správnou vzdálenost vůči ráfku a jejich opotřebovanost. Poškozené nebo příliš opotřebované čelisti nechte raději vyměnit. Pro správnou funkčnost brzdových čelistí je nezbytné, abyste měli kola správně vycentrována.

U brzdového lanka zkontrolujte, zda je správně dotaženo. Brzdové lanko by nemělo být roztřepené a poškozené.

7

Řetěz

Řetěz je nejvíce namáhanou částí jízdního kola. Řetěz by měl být čistý a namazaný. Pro jeho údržbu používejte speciální prostředky.

Řetěz se časem vytahá a je potřeba jeho výměna. Tu přenechejte odbornému servisu. Vytahaný řetěz může nenávratně poškodit části řadícího systému, proto jeho údržbu nepodceňujte.

8

Umytí kola

Rozhodně nemyjte jízdní kolo pomocí wapky (vysokotlakého čističe). Kolo umývejte ručně. Řetěz a součásti řadícího systému umývejte speciálními odmašťovacími prostředky. Zbývající části kola můžete umýt klasickou mýdlovou vodou.

9

Mazání

Pro namazání jednotlivých částí kola jako jsou např. přehazovačka a především řetěz, používejte speciální přípravky přímo na jízdní kola. Při promazávání jednotlivých částí dávejte pozor, abyste přípravku nenanesli mnoho (přílišné množství způsobuje nadměrné usazování prachu a nečistot).

10

Uskladnění

Kolo skladujte v suchém a stinném prostředí. Před zazimování upusťte tlak z plášťů – alespoň na poloviční hodnotu (váha kola by je mohla poškodit). Je vhodné kolo ještě před zazimováním ošetřit antikorozním přípravkem.

Tipy

Typ ventilku

U kol rozeznáváme dva druhy ventilků: automobilový a galuskový. Při nákupu hustilky nebo náhradní duše musíte vědět, který typ ventilku vaše kolo má.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (2 votes)