1

Dětské kolo vybírejte nejlépe spolu s dítětem, které si jej má vyzkoušet. Podle zkoušky totiž poznáte, jak se dítěti na kole sedí, zda má skutečně tu správnou výšku a jestli váha kola a jeho ovládání není na něj přespříliš. Dětská kola se u nás prodávají od 2 500– 7 000 korun.

2

Dětské kolo v prvé řadě vybírejte podle jeho velikosti, ta by měla odpovídat velikosti a věku dítěte. Na výběr máte kola dvanáctipalcová, šestnáctipalcová, dvacetipalcová a čtyřiadvacetpalcová. Každá velikost je určena nejen jinak velikému dítěti, ale také i jinak zkušenému.

• Kolo o velikosti 12 palců je vhodné pro děti o výšce 90–110 cm, což představuje 2 až 3leté dítě. Toto kolo by mělo mít jednoduché brždění na zpětný pedál, hliníkové rámy kol, celkově by mělo být lehké a snadno řiditelné. K těmto kolům patří i postranní kolečka (ideálně nastavitelná) a bezpečnostní prvky (chránič řetězu a pěnový chránič řídítek).
• Kolo o velikosti 16 palců je vhodné pro děti 4–7 let, které jsou velké 100 až 125 cm. Toto kolo se s výbavou nikterak neliší od dvanácti palcového kola, jen je prostě větší.
• 20palcové kolo je určeno dětem s výškou 105 až 135 cm, což znamená pro 6–9leté děti. Toto kolo už může mít přehazovačku, odpruženou vidlici a 2 přední brzdy (zadní už ne). V obchodech však myslí i na ty děti, které s kolem teprve začínají, a tak i takto velké kolo můžete koupit bez přehazovačky (která začínajícím jezdcům komplikuje život).
• Kolo o velikosti 24 palců se již podobá tomu dospělému a dítě je na něm schopno ujet i menší výlety. Toto kolo je vhodné pro děti s výškou 115 až 155 centimetrů, což představuje věk 8–12 let. Toto kolo se od toho dospělého liší pouze tím, že je jeho zmenšeninou (a to v dokonalém poměru).
• Větší děti si pak už vybírají mezi koly pro dospělé.

Jak poznám, že kolo má správnou velikost? Nechte dítě, aby se dítě postavilo s roztaženýma nohama nad horní trubkou. Pokud má kolo správnou velikost, mezi trubkou a rozkrokem dítěte zbývá prostor na jednu pěst. Víc ani méně není dobře. Pak dítě posaďte na sedák a ujistěte se, zda pohodlně dosáhne na řídítka a nohama na šlapky. Nechte dítě na kole projet, aby samo posoudilo, jak se mu kolo dobře ovládá.

3

Při výběru si prohlédněte bezpečnostní prvky. Nejde zde pouze o chránič řetězu a pěnový chránič řídítek, ale i odrazky, šrouby by měly mít ochranné kryty a nikam by neměly trčet (aby se dítě o ně nepoškrábalo anebo si nepoškodilo oděv). Aby se dítěti dobře jezdilo, vyberte pokud možno to nejlehčí kolo, které nemá rámy kol plastové, ale hliníkové. Dětská kola nejlépe kupujte ve specializovaných obchodech.

4

Při nákupu kola se ujistěte, zda má kolo označení podle daných EU a zákonů České republiky. Kolo musí mít označení EN 14765, značku výrobce, distributora nebo prodejce a výrobní sériové číslo.

5

Při nákupu dětského kola si také všímejte jeho provedení. Jak již bylo výše řečeno, šrouby u dětského kola nesmí být ostré, také by měly mít ochranné kryty, které jsou důkladně zajištěny pojistnými maticemi a podložkami. Žádný šroub nesmí vyčnívat tak, aby o ně mohlo dítě zavadit. Šířka řídítek musí být minimálně 35 cm a maximálně 55 cm. Rukojeti musí být z pevného materiálu a jejich konce musí být rozšířené, pružné a potažené pěnou, jejich průměr by měl být 4cm.

U větších dětských kol je nutné, abyste našli dvě přední brzdy, které jde snadno zmáčknout (případně je zde možnost je seřídit s pomocí tzv. seřizovacího šroubu). Šlapátka by se měla volně otáčet a nášlapné plochy musí být oboustranné. Na bočních hranách šlapek by také měly být odrazky. Šlapátka by měla být v dostatečné výšce od země, aby při rotaci o zem neškrtala. Obě kola musí být opatřena blatníky. Sedlo by mělo mít možnost nastavení výšky. Pouze ta kola, která všechny tyto body splňují, umožní dítěti bezpečnou a pohodlnou jízdu.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)