Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyřídit živnostenský list

Chcete-li vykonávat samostatně výdělečnou činnost, podnikat, založit startup, neobejdete se bez živnostenského listu. S jeho vyřízením souvisí celá řada administrativních povinností. Jak postupovat a na co nezapomenout?

1

O co se jedná?

Nejprve je nutné ujasnit si pár informací týkajících živnosti a jejích druhů. Živnost zákon definuje jako soustavnou činnost provozovanou samostatně, pod svým jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku. Je třeba ovšem dodržovat podmínky stanovené zákonem. Existují činnosti, jejichž výčet nalezneme v zákoně, jež za živnost považovány nejsou. Jmenujme například restaurování kulturních památek, provádění archeologických výzkumů, práce lékařů, advokátů, soudních znalců, architektů atd.

2

Podmínky pro získání živnostenského listu

V případě ohlášení živnosti volné vám bude stačit plnoletost, bezúhonnost, svéprávnost a způsobilost k právním úkonům. K provozování řemeslné a vázané živnosti se vyžaduje splnění dalších podmínek týkajících se zejména odborné způsobilosti. U koncesovaných živností musíte vlastnit koncesi, neboli státní povolení k provozování dané živnosti.

3

Jaký je mezi jednotlivými živnostmi rozdíl?

Živnost volná nevyžaduje žádné zvláštní oprávnění, zpravidla se jedná o všechny obchodní a výrobní činnosti. Seznam živností vázaných naleznete v příloze č. 2 živnostenského zákona. K jejich provozování je třeba prokázat odbornou způsobilost profesním osvědčením, středoškolským či vysokoškolským vzděláním atd. Podobné podmínky je třeba splnit při živnosti řemeslné a koncesované. V každém případě u žádosti o jakýkoliv druh živnosti vám postačí vyplnit jednotný registrační formulář, proto již není nutné obíhat jednotlivé úřady a registrovat se samostatně.

4

Jak postupovat?

Celý proces vyřízení živnostenského oprávnění je velice rychlý a jednoduchý. U volné činnosti podáte pouze žádost, u vázané, řemeslné a koncesované doložíte odbornou způsobilost buď výše jmenovaným profesním osvědčením, dokladem o odpovídajícím vzdělání, praxí či potvrzením o rekvalifikačním kurzu. Dále je třeba stanovit místo provozovny, což je u fyzických osob ve většině případů trvalé bydliště. Víte o tom, že můžete ohlásit i více okruhů činnosti najednou?

5

Které úřady navštívit?

Žádost lze podat osobně nebo elektronicky na jakémkoliv živnostenském úřadě v ČR. Při podání rovněž zvažte, zda se chcete rovnou registrovat k platbě zdravotního a sociální pojištění a dani z příjmu fyzických osob. Jinak musíte navštívit ještě finanční úřad, okresní správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu. Jakmile uhradíte správní poplatek ve výši 1000 Kč, je vám předán výpis z živnostenského rejstříku a můžete začít hned podnikat. Koncesované živnosti musí počkat až na rozhodnutí o udělení koncese. Zhruba do jednoho měsíce vám bude přiděleno daňové identifikační číslo.

Autor: chiquita | Zobrazit autorská práva

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/podnikán%C3%AD-pap%C3%ADr-vzduch-amerika-3324394/

Hodnocení
Mari4444 (neověřeno) | Pá, 11/04/2016 - 21:26

Dobrý den,

chci se zeptat, zda potřebuji praxi k živnosti řemeslné - kosmetické služby, když mám SŠ kosmetička.

Dekuji

Barbora K. (neověřeno) | Po, 08/08/2016 - 18:39

Dobrý den, jaké jsou podmínky pro získání živnostenského listu ?Předpokládám, že osoba v insolvenci ji nedostane. Předem děkuji.

Lenka Kubišová (neověřeno) | Po, 07/18/2016 - 21:43

V roce 1997 jsem měla živnostenský list jako vedlejší činnost do roku 2000, po té jsem ho zrušila je možné si ho opět vyřídit jako hlavní činnost?

Stanislav Jancik (neověřeno) | Po, 06/20/2016 - 16:33

Dobrý den chci pracovat na český živnostenský list v Německu co potrebuju za dokumenty děkuji

RenataB (neověřeno) | Po, 04/04/2016 - 09:50

Dobrý den. Zabývám se výrobou šperků ( časově náročná, co kus,to originál ) a ráda bych se tomuto věnovala více, leč při běžném zaměstnání. Existuje nějaká jiná varianta, než si zažádat o živnost ( např. umělecká činnost apod ?) a jaké povinnosti ohledně úřadů by z toho pro mne vyplynuly ? Děkuji

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Podnikáte a uvažujete, že své podnikání zrušíte? Velká konkurence, zvyšující se minimální základ daně, jiné finanční odvody nebo i osobní důvody, moho…
Obrázek není k dispozici
Psala se devadesátá léta minulého století, když benešovský podnikatel ve stavebnictví Miroslav Švarc vymyslel, jak ušetřit na odvodech na sociální a z…
Obrázek není k dispozici
Pokud podnikáte a rozvíjí se vám vaše podnikatelské obzory a možnosti, zřejmě uvažujete, že svému podnikání dáte „oficiální“ ráz ve formě společnosti…