Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit rostlinný výluh z kopřivy

Pěkné dubnové dny dávají možnost nejen květinám ukázat svou krásu, ale i plevelům dostatek energie na růst. Protože kopřivy už také dosahují dostatečné výšky, využijeme toho a povíme si, jak vyrobit rostlinné hnojivo – kopřivový výluh.

Co je potřeba

  • rukavice
  • kbelík
  • voda
  • kopřivy
  • kosa nebo srp
1

Nejlepším základem každého rostlinného hnojiva jsou kopřivy – kopřivový výluh prospívá zelenině i květinám. Obsahuje velké množství dusíku a rostlinám pomáhá především v období růstu. Pro hnojení zeleniny je velmi prospěšný i výluh z kostivalu. Obsahuje dostatek draslíku, je účinný a zároveň mírný a při přípravě ani příliš nezapáchá.

2

Stačí vhodná nádoba, voda, posečené rostliny a čas na zkvašení. Kosou nebo srpem posečeme kopřivy – nekvetoucí vrcholové části. Rostliny vložíme do plastové, dřevěné nebo kameninové nádoby (neměla by být kovová, brzy by zrezavěla). Chcete-li mít výluh zkvašený co nejdříve, rostliny nasekejte. Nádobu naplňte rostlinami zhruba ze tří čtvrtin a zalijte vodou (nejlépe měkkou dešťovou). Výluh nechte 2-4 týdny kvasit, proces urychlíte, pokud výluh občas zamícháte. Když výluh ztmavne a přestane kvasit, je hotovo. Počítejte s tím, že kvašení provází zápach a proto nádobu postavte kousek dál od domu.

3

Rostlinné výluhy jsou velmi silné a proto je musíte ředit. Pokud přihnojujete jednou za měsíc, přidejte na díl hnojiva devět dílů vody, u častějšího hnojení mladých sazenic výluh zřeďte dvojnásobně. Pokud hnojíte každý týden, použijte výluh zředěný až 1:50. Naopak pro výživu půdy před zimou již výluh ředit nemusíte a můžete použít i vylouhované rostliny ze dna nádob. Rostliny hnojte pokud možno za deště či po něm, nikoli za horkého slunného počasí. Za sucha musíte ještě přidat notnou dávku vody. Hnojivo by nemělo přijít do přímého kontaktu s listy, lijeme ho okolo kořenů rostlin. Některé výluhy jemněji působících bylin (například kostival či heřmánek) můžete rozprašovat i na listy.

Pro posílení zeleniny však můžete použít na výrobu výluhu i zeleninu samotnou – například odpadové listy z kapusty, červené řepy či rajčat.

Pozor! Kopřivový výluh po zkvašení silně zapáchá, přihnojujte až budete navečer ze zahrady odcházet :-))

Autor: ZBohdalova
Hodnocení
Zuzana Bohdalová (neověřeno) | St, 09/28/2016 - 12:51

In reply to by ljuba tomaszková (neověřeno)

Dobrý den,
ano, můžete, ale vždy používejte výluh zředěný, nikdy ne koncentrovaný a neaplikujte za slunného počasí, počkejte na podvečer.
Zuzana Bohdalová

ljuba tomaszková (neověřeno) | St, 09/28/2016 - 10:13

mohu výluhem z kopřiv přihnojit teď na podzim i mladé ovocné stromy?l

Zuzana Bohdalová (neověřeno) | Po, 04/28/2014 - 20:02

Dobrý den,
ano, hnojení kaktusů výluhem z kopřiv je možné. Výluh se musí scedit, zředit a použít se může maximálně 2x ročně.

Jindřiška (neověřeno) | Po, 04/28/2014 - 14:50

Zuzana Bohdalová (neověřeno) | Út, 12/20/2011 - 19:21

In reply to by tomáš kučera (neověřeno)

Reakcí na Váš dotaz je pouze můj osobní odhad: pokud budete rostliny na zahradě žádoucí polévat zředěným výluhem - hezky porostou. Pokud nalijete na plevel 100% koncentrát - možná jej i zahubíte.

Další zajímavé články