Přejít k hlavnímu obsahu

Jak žádat o vdovský důchod

23. Prosinec 2009

Vdovský důchod dnes kvůli novele zákona přísluší jen matce nebo otci nezletilého dítěte. Váš zesnulý partner k němu musel mít odpracovaná určitá léta, kolik, to Vám vypočítá úřednice na okresní správě důchodového zabezpečení. Abyste dostali vdovský důchod, samozřejmě musíte mít stále status vdova/vdovec, tedy nesmíte být podruhé vdaná/ženatý. Pokud splňujete podmínky, přečtěte si následující řádky a dostat vdovský důchod by pak neměl být žádný problém.

1

Zajděte na OSSZ (okresní správa sociálního zabezpečení) nebo ČSSZ (česká správa sociálního zabezpečení). Nemusíte chodit až do místa trvalého bydliště, pokud žijete jinde v republice, informace Vám řeknou všude.

2

S oddacím listem, úmrtním listem Vašeho manžela/manželky a s Vaším občanským průkazem byste měli dostat výpis dob jeho/jejího sociálního pojištění.

3

Pokud pracujete, vyžádejte si od zaměstnavatele potvrzení, pokud ne, tak potvrzení z Úřadu práce.

4

Ke vdovskému důchodu je zapotřebí, abyste i Vy platili sociální pojištění, nebo někdo za Vás. Pokud jej neplatíte – nejste evidovaní ani nemáte zaměstnání, zajděte co nejrychleji na ÚP v místě Vašeho trvalého bydliště. Potvrzení o evidenci byste měli správně dostat až po rozhodnutí o evidenci, což může trvat až tři týdny. Pokud ale nic nebrání tomu, abyste byli bez problému zaevidovaní, požádejte úřednici o potvrzení hned. Záleží ovšem jen na její dobré vůli.

5

Zajděte opět na „důchodové“, nyní už v místě trvalého bydliště. Vezměte s sebou: občanský průkaz, svůj rodný list, oddací list, úmrtní list, potvrzení o evidenci nebo zaměstnání, rodné listy dětí.

6

Na OSSZ s Vámi úřednice na místě vyplní žádost. Na rozhodnutí čekáte měsíc až dva. Pokud bude třeba doložit ještě nějaké dokumenty – např. zdravotní zprávy zletilého dítěte s postižením, které máte v péči – můžete tak učinit i později. Dejte si ale pozor, abyste to stihli včas – většinou na to máte lhůtu jednoho měsíce, než úřad vydá rozhodnutí. Ani pak není sice nic ztraceno – zažádáte si prostě znova – ale zbytečně budete čekat na peníze déle, než je nutné.

7

Důchod Vám vyplatí stát zpětně od úmrtí manžela/manželky,ale maximálně pět let. Proto na nic nečekejte a obraťte se na „důchodové“ co nejdříve. Důchod dostanete zpětně i v případě, že Vaše děti jsou už zletilé – a to od data úmrtí do data dosažení zletilosti nejmladšího dítěte.

Malý tip – s úředníky se nejlépe domluvíte ve středu. Pondělí je sice také úřední den, ale známe se – po odpočinkovém víkendu nemá nikdo v práci moc dobrou náladu:-)

Autor: Denny
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak žádat o starobní důchod
Obrázek není k dispozici
Jak žádat o příspěvek na živobytí
Obrázek není k dispozici
Jak si vybrat penzijní fond
Jak rychle prodat nemovitost?
Jak pečovat o brýle | rady