1

Zajděte na OSSZ (okresní správa sociálního zabezpečení) nebo ČSSZ (česká správa sociálního zabezpečení). Nemusíte chodit až do místa trvalého bydliště, pokud žijete jinde v republice, informace Vám řeknou všude.

2

S oddacím listem, úmrtním listem Vašeho manžela/manželky a s Vaším občanským průkazem byste měli dostat výpis dob jeho/jejího sociálního pojištění.

3

Pokud pracujete, vyžádejte si od zaměstnavatele potvrzení, pokud ne, tak potvrzení z Úřadu práce.

4

Ke vdovskému důchodu je zapotřebí, abyste i Vy platili sociální pojištění, nebo někdo za Vás. Pokud jej neplatíte – nejste evidovaní ani nemáte zaměstnání, zajděte co nejrychleji na ÚP v místě Vašeho trvalého bydliště. Potvrzení o evidenci byste měli správně dostat až po rozhodnutí o evidenci, což může trvat až tři týdny. Pokud ale nic nebrání tomu, abyste byli bez problému zaevidovaní, požádejte úřednici o potvrzení hned. Záleží ovšem jen na její dobré vůli.

5

Zajděte opět na „důchodové“, nyní už v místě trvalého bydliště. Vezměte s sebou: občanský průkaz, svůj rodný list, oddací list, úmrtní list, potvrzení o evidenci nebo zaměstnání, rodné listy dětí.

6

Na OSSZ s Vámi úřednice na místě vyplní žádost. Na rozhodnutí čekáte měsíc až dva. Pokud bude třeba doložit ještě nějaké dokumenty – např. zdravotní zprávy zletilého dítěte s postižením, které máte v péči – můžete tak učinit i později. Dejte si ale pozor, abyste to stihli včas – většinou na to máte lhůtu jednoho měsíce, než úřad vydá rozhodnutí. Ani pak není sice nic ztraceno – zažádáte si prostě znova – ale zbytečně budete čekat na peníze déle, než je nutné.

7

Důchod Vám vyplatí stát zpětně od úmrtí manžela/manželky,ale maximálně pět let. Proto na nic nečekejte a obraťte se na „důchodové“ co nejdříve. Důchod dostanete zpětně i v případě, že Vaše děti jsou už zletilé – a to od data úmrtí do data dosažení zletilosti nejmladšího dítěte.

Tipy

Malý tip – s úředníky se nejlépe domluvíte ve středu. Pondělí je sice také úřední den, ale známe se – po odpočinkovém víkendu nemá nikdo v práci moc dobrou náladu:-)

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.25
Average: 3.3 (4 votes)