Přejít k hlavnímu obsahu

Jak založit komunitní zahradu

Jak založit komunitní zahradu | rady a tipy. Komunitní zahrada je místo, kde se sdružují lidé, kteří nemají vlastní zahradu, a společně pěstují zeleninu, případně ovoce. Jedná se často o skupinu osob, která bydlí v paneláku nebo v centru města a zahrádkaření je láká, ale nemají moc možností. Zatímco v Česku se stále jedná o poměrně nový trend, v zahraničí jsou komunitní zahrady běžnou součástí měst. Pěstovat totiž můžete v podstatě kdekoliv. Jak na to?

Co je potřeba

komunita lidí, volný pozemek či pěstovací nádoby, nářadí, semínka či sazenice

1

Vytvořte komunitu

Prvním krokem by mělo být hledání stejných nadšenců. Víc hlav víc ví, můžete pak společně vybrat pozemek, shromáždit znalosti o pěstování a také potřebné nářadí. Oslovte především sousedy nebo osoby z blízkého okolí. Mějte na paměti, že zahrádka by měla být dostupná pro všechny členy, aby se všichni mohli na práci rovnoměrně podílet. Jedině tak bude projekt fungovat.

2

Vyberte si místo

V momentě, kdy máte komunitu, vyberte vhodný areál, kde se dá zahrada založit. Nenechte se zmást, nemusí se jednat o velký kus travnaté plochy. Začít můžete klidně s nádobami či několika pytli s hlínou. Ty lze umístit na střechu, mezi domy, na pavlač, zkrátka tam, kde je dostatek světla. Při výběru místa dbejte nejen na světlo, ale i na dobrou přístupnost vody.

Disponujete-li volnou půdou, pak Vám to samozřejmě poskytuje o dost větší manévrovací prostor.

3

Zvládněte management

Když už tušíte, jak bude zahrada velká a kolik členů se chce podílet, pak je čas na spočítání celkových nákladů provozu. Peníze lze sehnat z nejrůznějších grantů a dotací, zajímejte se tedy o konkrétní možnosti ve Vašem městě.

4

Zvolte plodiny

Podle velikosti společného pozemku se rozhodněte pro plodiny. Pokud jste v pěstování nováčci, nechte se inspirovat zkušenějšími. Obecně lze říci, že se doporučuje začít například rajčaty, paprikami, česnekem, cibulí a salátem. Výběrem lilku či cukety také nic nezkazíte. Jestli máte rádi bylinky, klidně je do zahrady také zahrňte, zejména petrželku, pažitku a mátu. Vhodnou volbou jsou zejména na ty zahrady, kde je málo prostoru.

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybavit kurník pro slepice
Jak vybrat větrák
Jak udržovat saunu | rady
Jak provést odvodnění pozemku | rady