Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat mátu peprnou

28. Březen 2019

Máta – pěstování. Máta peprná je bylina, která stále více získává na oblibě. Mátu peprnou najdeme v zubních pastách, ústních vodách, mentolových žvýkačkách a také ji známe jako nepostradatelnou součást oblíbeného Mojita. Jak mátu peprnou pěstovat vám poradí následující řádky.

1

Sázení

Mátu sázejte pouze jako sazenici. Pěstování ze semen nebývá úspěšné. Sazenici si můžete vypěstovat sami, a to z oddenkových nebo stonkových řízků, které umístíte do vody, kde vám snadno zakoření. Nemáte-li k dispozici rostlinu pro řízkování, můžete si sazenici zakoupit v květinářství.

2

Doba sázení

Mátu můžete vysadit s příchodem jara – tj. duben a březen, ale také s příchodem podzimu – tj. září. Mátu sázejte do provlhčené půdy, tato bylina je velmi citlivá na sucho. Mátu, pokud možno, nepěstujte vedle heřmánku (nemají se příliš v lásce), ale raději ji vysaďte vedle kopřivy – bude vám produkovat více éterických olejů.

3

Místo pro pěstování

Vhodným místem pro pěstování je zahrada nebo balkon. Mátu na záhoncích sázejte v doporučené vzdálenosti, která je 50 x 20 cm. Máta je choulostivá na chlad a sucho, proto ji raději sázejte do míst, kde bude chráněna před větrem a ostrým sluncem. Pravidelně mátu zalévejte, pokud se o ni budete pečlivě a správně starat, vydrží vám tato bylinka na záhoně tři až pět let.

4

Využití máty

Máta má velmi hezkou mentolovou vůni. Pro nemoci zažívacího traktu jsou dobré čaje z máty. Můžete ji přidávat do jídla jako koření. V této podobě vám pomůže utlumit křeče zažívacího traktu, nadýmání, pálení žáhy. Dále máta jako bylinka pomáhá při bolestech hlavy a povzbuzuje chuť k jídlu. Blahodárných účinků máty je nespočet. Sušenou mátu skladujte maximálně rok, nejlépe v dobře utěsněné nádobce. I v sušené podobě disponuje máta mnohými blahodárnými účinky.

Autor: chiquita
Hodnocení

Kdy sklizet, to teda nevim. Caj kupuji v lekarne, zazrak to asi neni.
Kdyz je na bzahone, kdy to susit.Vi to nekdo..

bajana (neověřeno) | Po, 11/09/2015 - 13:16

Mám mátu asi sedm let na stejném místě, protože už vloni byla špatná - rezavá a dírkovaná, stačila jsem ostříhat jenom horní čtyři malé lístky. Letos na jaře jsem část přesadila na jiné místo. Na obou místech roste velmi pomalu a je špatná. Co mohu dělat?

Romana (neověřeno) | Pá, 10/02/2015 - 21:53

Zdravím, koupila jsem si v obchodě mátu přímo jako rostlinku, ale bohužel mi nějak usychá a to ji každý den zalévám aby měla dost vlhkosti jak jsem zde četla... nemůže mi usychat a opadávat z toho, že ji zalévám moc? díky za odpověď

Tomáš simik (neověřeno) | Čt, 05/29/2014 - 13:28

Zdravím.mám mätu..polievam ju pravidelne no aj tak zmenila farbu A má na stovkách sem tam nejaké mušky alebo nejaký hmyz..Čo S tým hmyzom??ako sa ho mám zbaviť??

Dobrý den,

přečetla jsem si na webu váš komentář, že mátu pěstujete ze semínek běžně. Já jsem se o to pokusila, ale nevyšlo to. Ta semínka mi připadala tak droboučká, že jsem ani nedoufala, že z toho něco vyklíčí, nicméně jsem to zasadila a čekám a čekám a čekám :( a nic. Můžete mi poradit, jaký je u té máty běžný průběh? Mockrát děkuji :)

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici