Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat ačokču

10. Březen 2017

Ačokča pěstování. Ačokča neboli mexická okurka nebo papriková okurka patří do čeledi tykvovitých rostlin a v zemích jejího původu se pěstuje jako zelenina. Domovinou ačokči je Jižní a Střední Amerika. Například v Peru se ačokča pěstuje k různým úpravám. Plody ačokči připomínající lusk se zbaví semen a mohou se například plnit masitou nádivkou podobně jako papriky. Mladé plody se nakládají do sladkokyselých nálevů podobně jako u nás okurky. Zajímavostí je, že peruánští domorodci používají kořeny ačokči k čištění zubů.

1

Ačokča je rozšířena od Bolívie až po Mexiko, což znamená, že ji vyhovuje teplé a vlhké klima. Pokud chcete ačokču pěstovat v našich podmínkách, je třeba ji předpěstovat podobně jako papriky či okurky ve fóliovníku nebo na okenním parapetu. Semenáčky je vhodné umístit třeba do kalíšků od jogurtů s drenážním otvorem ve dně.

2

Na volné stanoviště vysazujeme ačokču až ve druhé polovině května, kdy již nehrozí ranní přízemní mrazíky. Nejvhodnějším stanovištěm bývá jižní strana s dostatečnou oporou, například plotu nebo sítě, po které se rostliny mohou pnout.

3

Na jeden běžný metr se vysazují obvykle maximálně dvě rostlinky. Pokud chceme pěstovat ačokču pro vlastní potřebu, je třeba vědět, že čtyři rostliny postačí pokrýt spotřebu této výborné zeleniny pro čtyřčlennou rodinu.

4

Velice důležitá je vydatná zálivka během růstu. Dostatek vody a živin přidávaných do zálivky je zárukou, že ačokča bude dobře plodit. Pokud rostlinky vysejeme na jaře, budou nám plodit nejhojněji koncem srpna a v září. Ponecháme-li rostliny ve fóliovníku nebo skleníku, bude jejich vegetační doba poměrně dlouhá.

5

Ačokča má všestranné použití a překvapivě blahodárné účinky na lidské zdraví. Například v syrovém stavu pomáhá proti cukrovce. Listy přiložené na zanícenou část těla mají protizánětlivé účinky. Rovněž je známo, že plody ačokčy snižují hladinu cholesterolu v krvi, jelikož zbavují stěny cholesterolových nánosů a snižují krevní tlak.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít ačokču
Jak pěstovat a využít ačokču | návod na pěstování a využití ačočky. Ačokča (latinsky Cyclanthera pedata) se u nás dnes již stává poměrně známou a…
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó
Jak pěstovat a využít vodnici