Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat ačokču

10. Březen 2017

Ačokča pěstování. Ačokča neboli mexická okurka nebo papriková okurka patří do čeledi tykvovitých rostlin a v zemích jejího původu se pěstuje jako zelenina. Domovinou ačokči je Jižní a Střední Amerika. Například v Peru se ačokča pěstuje k různým úpravám. Plody ačokči připomínající lusk se zbaví semen a mohou se například plnit masitou nádivkou podobně jako papriky. Mladé plody se nakládají do sladkokyselých nálevů podobně jako u nás okurky. Zajímavostí je, že peruánští domorodci používají kořeny ačokči k čištění zubů.

1

Ačokča je rozšířena od Bolívie až po Mexiko, což znamená, že ji vyhovuje teplé a vlhké klima. Pokud chcete ačokču pěstovat v našich podmínkách, je třeba ji předpěstovat podobně jako papriky či okurky ve fóliovníku nebo na okenním parapetu. Semenáčky je vhodné umístit třeba do kalíšků od jogurtů s drenážním otvorem ve dně.

2

Na volné stanoviště vysazujeme ačokču až ve druhé polovině května, kdy již nehrozí ranní přízemní mrazíky. Nejvhodnějším stanovištěm bývá jižní strana s dostatečnou oporou, například plotu nebo sítě, po které se rostliny mohou pnout.

3

Na jeden běžný metr se vysazují obvykle maximálně dvě rostlinky. Pokud chceme pěstovat ačokču pro vlastní potřebu, je třeba vědět, že čtyři rostliny postačí pokrýt spotřebu této výborné zeleniny pro čtyřčlennou rodinu.

4

Velice důležitá je vydatná zálivka během růstu. Dostatek vody a živin přidávaných do zálivky je zárukou, že ačokča bude dobře plodit. Pokud rostlinky vysejeme na jaře, budou nám plodit nejhojněji koncem srpna a v září. Ponecháme-li rostliny ve fóliovníku nebo skleníku, bude jejich vegetační doba poměrně dlouhá.

5

Ačokča má všestranné použití a překvapivě blahodárné účinky na lidské zdraví. Například v syrovém stavu pomáhá proti cukrovce. Listy přiložené na zanícenou část těla mají protizánětlivé účinky. Rovněž je známo, že plody ačokčy snižují hladinu cholesterolu v krvi, jelikož zbavují stěny cholesterolových nánosů a snižují krevní tlak.

caroline (neověřeno) | Pá, 06/21/2019 - 12:08

Dobrý den, pěstuji ačokču prvním rokem na zahrádce. Když jsem ji zasadila, byla krásná a měla hodně květů. Postupně začaly květy vadnout a si všimla, že na rostlinách jsou mravenci. Prosím, poraďte mi, co mám dělat.

Dardanela1214 (neověřeno) | Čt, 05/30/2019 - 12:02

Dobrý den,pestuji acokcu letos poprvé.Mam ji na balkoně na jižní straně. Krasne roste,má malé kvitky i plody,ale hrozně ji vadnou listy-přes den je ma úplně hadrove,v noci se trošku vzpamatuji. Zalevam,když je ve dvou cm suchá,tj. asi každé 3 dny. Listy začaly vadnou,když jsem rostlinky presadila ven na balkon-predpestovala jsem si sazenicky ze seminek doma za oknem. Můžete mi, prosím poradit,co s tím? Nechtěla bych o rostlinky prijit. .

Smrčinová (neověřeno) | St, 04/17/2019 - 10:15

Přikláním se k verzi...je to plevel, který roste všude, ale dobrý plevel. Předem bych chtěla upozornit, že je pěstuji v n.v. 660 m. Po jednom semínku namočeném v sulce po zmrzlých je dávám přímo na políčko pod plastové flašky od sodovky. Políčko mám dostatečně nahnojené. Zalévám pouze o víkendu, neboť je pěstuji na chalupě. Ani loňská vedra jim neublížila. Ze 4 semínek je úroda jak blázen, Nejen že je mám v mrazáku připravené na zimu, ale s chutí schroupnu nějakou přímo na políčku, zavařuji je jako okurky a nejvíce nám chutnají plněné masem, asi jako plněné papriky, jen to peču pouze na přírodno v troubě. Někomu sice nechutnají, jako mé sousedce, ale já je považuji za zeleninu, která nesmí chybět na mých skromných políčkách.

Imramovská (neověřeno) | So, 03/02/2019 - 19:04

Přečetla jsem návod i dotaz "SimonaOu" - osobně vysévám ačokču začátkem dubna přímo do země - mám velký truhlík cca 30 x 50 x 200cm(š x h x d) - používám kompostovku s trochou písku, na dno truhlíku rozložím vrstvu shrabané trávy, eventualně i trávu čerstvě posekanou do zhruba půlky výšky nádoby, na tuto vrstvu výše zmíněnou kompostovku s pískem (4:1) a do takto připravené zeminy vkládám 2-3 semena do jednoho důlku a ve vzdálenosti důlků asi 15 cm a zalévám. Když se tráva vespod zapaří, vyhřívá zeminu a pomáhá semenům klíčit. Po zapaření a zavadnutí podkladu klesne povrch zeminy v truhlíku, ale to nevadí, když mají rostlinky výšku cca 10 cm, povrch opatrně dosypeme kompostovkou. Většinou ze tří semen vyklíčí dvě a můžeme rostliny dále jednotit, ale není to potřeba, pokud jednou za 14 dnů pohnojíme třeba kopřivovym výluhem nebo výluhem z banánovych slupek, eventuálně poprášíme povrch truhlíku před zaléváním sušeným rozemnutým kobylincem, pak ačokča rodí v pohodě. Jen nemá ráda příliš veliká vedra a vzdušné sucho, to kvete jalivě a netvoří plody. Pěstuji ačokču tímhle způsobem už asi 10 let k úplné spokojenosti.

SimonaOu (neověřeno) | So, 10/29/2016 - 20:39

Skvělý článek :) Ráda bych začala pěstovat ačokču, protože jde dle mého o velmi zdravý druh zeleniny. Na http://homezin.cz/media/acokca-navod-k-pestovani jsem se však dočetla na rozdíl od vašeho článku, že je nutné vysadit ačokču až v létě, protože je velmi náchylná na nízké teploty. Jak to tedy je?

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít estragon | rady a tipy. Pelyněk estragon (nebo také pelyněk kozalec) je aromatická bylinka využívaná především k dochucení octa…